Rostande badplattform

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Rostande badplattform

Inlägg av Spikifoten » tor 04 apr 2019, 08:18

Hej,

Jag köpte i våras en ny badplattform och monterade i aktern på båten. Det var en hel del pyssel att montera, då jag var tvungen riva ur all inredning i stuvfacket akterut, och dessutom lossa bränsletanken, för att komma åt att borra hålen och montera skruvarna.
I höstas vid upptagningen ser akterspegeln ut enligt bifogad bild.

Det är skruvarna som medföljde plattformen som rostat och efterlämnat fula ränder på akterspegeln. Utan tvekan dålig kvalitet/fel material i skruvarna.
En del av skruvarna som rostar sitter monterade inuti rören, så det är omöjligt att komma åt dem utan att demontera allt igen.

Vad skulle ni förvänta er att säljaren/tillverkaren tar för ansvar i en sådan här situation?
Bilagor
1624.JPG

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostande badplattform

Inlägg av Anders S » tor 04 apr 2019, 19:17

Spikifoten skrev:
tor 04 apr 2019, 08:18
Hej,

Jag köpte i våras en ny badplattform och monterade i aktern på båten. Det var en hel del pyssel att montera, då jag var tvungen riva ur all inredning i stuvfacket akterut, och dessutom lossa bränsletanken, för att komma åt att borra hålen och montera skruvarna.
I höstas vid upptagningen ser akterspegeln ut enligt bifogad bild.

Det är skruvarna som medföljde plattformen som rostat och efterlämnat fula ränder på akterspegeln. Utan tvekan dålig kvalitet/fel material i skruvarna.
En del av skruvarna som rostar sitter monterade inuti rören, så det är omöjligt att komma åt dem utan att demontera allt igen.

Vad skulle ni förvänta er att säljaren/tillverkaren tar för ansvar i en sådan här situation?
Jag ser att det är "Båtsystem" det handlar om, och jag skulle kunna tänka mig att de kan se allvarligt på saken. Klaga direkt !

Är det "dina skruvar" eller deras skruvar? Det ser ju ut som att fästena i skrovet håller sig bra, rosten skapas i rören (den råa insidan kanske inte är polerad, då krävs elektropolering, och det finns nog Kinafabriker (sådana använder "alla! nu för tiden) som handpolerar bara utsidan...) och kanske av skruvarna.
Anders S

Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Re: Rostande badplattform

Inlägg av Spikifoten » lör 06 apr 2019, 15:25

Japp, det är båtsystem och det är deras skruvar. Både kassettstege och plattform inköpta vid samma tillfälle, från samma leverantör.
Komplett paket monterat enligt instruktion.

De skruvar som håller ihop kassettstegen har rostat värst, de är helt bruna, men det kommer även rost från skruvarna inuti rören, precis som du skriver.

Vad tycker ni att man kan förvänta sig för hjälp om man klagar?

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Rostande badplattform

Inlägg av Nils_D » sön 07 apr 2019, 09:39

Enligt konsumentköplagen så kan man reklamera en vara i upp till tre år efter inköpstillfället, och detta oavsett vilken garantitid som finns. Konsumenten skall reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. (Inom två månader från upptäckt räknas alltid som skälig tid). För att säljaren skall vara skyldig att åtgärda felet måste det vara ursprungligt, som t.ex. ett fabrikationsfel. Vilket det uppenbarligen verkar vara i detta fall.

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/
Texten är skriven för säljare och inte köpare, men ger ändå bra information också för köpare tycker jag.

Notera att Konsumentverket skriver att säljaren är skyldig att reparera eller på annat sätt ersätta köparen, och att reparationer och byten skall ske utan kostnad för köparen.

Eftersom du upptäckte felet i höstas och tänker göra något åt det nu kan du inte åberopa tvåmånadersgränsen, men jag utgår ifrån att ett seriöst företag ändå vill göra rätt för sig enligt konsumentverkets riktlinjer.

Vad som också vekar viktigt är att inte försöka fixa till felet på egen hand innan man kontaktar säljaren, för då kan det alltid uppstå en osäkerhet om huruvida felaktigheter är ursprungliga eller har uppstått när köparen försökt reparare på egen hand.

Så svaret, utifrån ovanstående, på din fråga om vad man kan förvänta sig för hjälp om man klagar, är att säljaren åtgärdar problemet utan kostnader för dig och inom skälig tid.

Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Re: Rostande badplattform

Inlägg av Spikifoten » fre 19 apr 2019, 16:55

Hej igen.
Jag var i kontakt med Båtsystem i februari och blev ganska besviken på deras svar. Ville kolla med någon om man inte borde kunna förvänta sig något mer. Här är deras svar efter att de fått bilder och beskrivning av de rostande skruvarna:

”Tack för återkoppling.

Ser att det är från skruven i förening med övrig metall som oxiderar.
Det förekommer. Det förvärras om du har en reva i det rostfria.. Exempelvis att man slinter lite med mejseln och det sitter i spån från skruven.
Polera bort med glansmedel och tittar på de skruvar du har och i så fall byter ut de du kan.

Vi kan ersätta skruven om du specificerar vad du behöver.

Lösningen för att få bort rostfläckarna på aktern är oxalsyra. Finns i marina butiker. Hempel har en bland annat. 250 spänn.

Man kan göra egen häxblandning i form av mer koncentrerad oxalsyra (Bauhaus för en femtiolapp-ish), vatten och potatismjöl som kan ligga och verka som en smet på det rostangripna gelcoaten.


Hoppas du bilvit lite klokare! Bara att höra av sig om du har fler funderingar.”

De tar inget ansvar alls, förutom att de ger lite tips om hur jag på egen bekostnad kan ta bort rosten. De kan inte ens tänka sig att kolla vilka skruvar som borde ersättas. Det sitter förövrigt inga spån kvar i skruvarna, och de skruvar som håller ihop badstegen är helt orange på utsidan.
Det tar för mycket energi att bråka, så jag löser problemet på egen hand, och så undviker jag deras produkter i framtiden.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Rostande badplattform

Inlägg av oceansailor » fre 19 apr 2019, 22:26

Nu är ju inte rostfritt underhållsfritt även om man kanske tror det. Två rostfria ytor med kontakt kommer att få ytrost/spaltrost. Kan man enkelt åtgärda så som Båtsystem beskriver. Det är vanligt att man får lite mer rost på rostfritt när grejorna är nya eftersom det finns föroreningar från andra metaller från verktyg m.m. Speciellt skruvarna eftersom verktygen gärna lämnar kvar föroreningar som rostar. Oftast används ju verktygen till lite andra grejor än rostfritt, så det är inget ovanligt i sig. Även detta går att polera bort. Efter några gångers polering så minskar problemet. Men vill man att det skall se snyggt ut så får man nog polera allt rostfritt minst en gång per säsong.

Konstruktionen som Du har köpt har ju en teleskopisk stege. Kan tänka mig att just de delarna behöver lite kärlek lite oftare.
Det är ju möjligt att Du fått dåliga skruvar. Det förekommer. Speciellt om hela satsen kommer från Kina.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Rostande badplattform

Inlägg av marede » fre 19 apr 2019, 23:31

Nja jag hade nog också varit ganska besviken om det sett ut sådär.

Men testa om du får bort fläckarna med de medel de föreslagit. I annat fall kontakta dem igen alternativt konsumentombudsmannen och fråga om råd. Det där är annars riktigt dålig reklam för dem. Deras produkter säljs ju i de flesta båttillbehörsbutiker. Det kan inte vara rimligt att anta att det ska se ut sådär.
//Martin
Najad 34 HR -77

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Rostande badplattform

Inlägg av Jaramaz » lör 20 apr 2019, 17:55

Båtsystem är ökända. Dålig kvalitet, dålig kundhantering. Systematiskt.

Inte en tillfällighet att deras produkter om och om igen går på 33%, 50% rea hos diverse båttillbehörshandlare.

//J

Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Re: Rostande badplattform

Inlägg av Spikifoten » lör 20 apr 2019, 22:47

Det handlar inte om lite spaltkorrosion eller nåt spån. Det handlar om skruvar som är orange på utsidan efter en säsong, och hade det varit enkelt att byta hade jag inte ens orkat klaga utan bara bytt dem. Jag måste ju montera bort hela skiten, riva inredning, bränsletank osv, för att komma åt att byta de skruvar som sitter inuti rören.

Detta vet Båtsystem om eftersom jag berättat det för dem, och jag anser det himla fräckt att i det läget komma med käcka tips om hur man åtgärdar rost på gelcoat på egen bekostnad.

Skriv svar