Scampi versioner
Scampi versioner
Har läst att Scampi tillverkats i fyra olika versioner.
Sökt för att hitta beskrivning av skillnaden på dessa men inte hittat så mycket mer än noteringar om årtal och att nån hade lägre fribord och annorlunda överbyggnad men inte så mycket om egenskaper.
Är det någon här som vet de faktiska och märkbara skillnaderna när det kommer till kvalitet, komfort, seglingsegenskaper?
Ska man rent av undvika någon av versionerna?
Sökt för att hitta beskrivning av skillnaden på dessa men inte hittat så mycket mer än noteringar om årtal och att nån hade lägre fribord och annorlunda överbyggnad men inte så mycket om egenskaper.
Är det någon här som vet de faktiska och märkbara skillnaderna när det kommer till kvalitet, komfort, seglingsegenskaper?
Ska man rent av undvika någon av versionerna?
Re: Scampi versioner
Undvika är ett stort ord, tidiga Scampi är inte båtar som genast dränker sin ägare.Spekulant skrev: ↑fre 29 mar 2019, 15:56Har läst att Scampi tillverkats i fyra olika versioner.
Sökt för att hitta beskrivning av skillnaden på dessa men inte hittat så mycket mer än noteringar om årtal och att nån hade lägre fribord och annorlunda överbyggnad men inte så mycket om egenskaper.
Är det någon här som vet de faktiska och märkbara skillnaderna när det kommer till kvalitet, komfort, seglingsegenskaper?
Ska man rent av undvika någon av versionerna?
Men rent allmänt är det de senare generationerna man bör leta efter . Detta gäller de flesta (jag tvekar att säga alla, för då kommer det kanske någon som har ett exempel på motsatsen) 70-talskonstruktioner som har levt länge. Bara effekten att båten är byggd mellan -69 och -82 IHOP med att båten blivit bättre byggd vid varje leverantörsbyte gör de nya båtarna "bättre".
Sedan är naturligtvis skicket på och uppdateringen av det exemplar man tittar på det allra viktigaste.
Anders S
Re: Scampi versioner
Tack för snabbt svar.
Förstår att skicket på många sätt är viktigast och kan tänka mig att det kan finnas fina exemplar från 70 som kan vara bättre skick än ett slitet exemplar från 80 även om modellen fått förbättringar för varje version.
Men jag tänker också seglingsegenskaper. Är även de tidiga båtarna fina seglare som Scampi ofta beskrivs som? Eller är det från tex de höjda friborden som det talas om som Scampin började utmärka sig.
Någon som sett någonstans man kan hitta ritningar eller tydliga bilder på de olika versionerna där man ser skillnaderna?
Förstår att skicket på många sätt är viktigast och kan tänka mig att det kan finnas fina exemplar från 70 som kan vara bättre skick än ett slitet exemplar från 80 även om modellen fått förbättringar för varje version.
Men jag tänker också seglingsegenskaper. Är även de tidiga båtarna fina seglare som Scampi ofta beskrivs som? Eller är det från tex de höjda friborden som det talas om som Scampin började utmärka sig.
Någon som sett någonstans man kan hitta ritningar eller tydliga bilder på de olika versionerna där man ser skillnaderna?
Re: Scampi versioner
Fakta? Kanske här... http://nya.scampiforbundet.se/fakta-om-scampi-baten/ De här klubbarna har bra koll på typfel och "charmiga egenheter", som regel.
En litet syrlig kommentar: Scampi ritades av en duktig konstruktör, men en lika stor förklaring till att den fick gott renommé var att den seglades väl, av duktiga seglare, med topp-segel och som inte direkt skonade båten. Det finns ett antal båtar från den tiden som också höll sig framme, men varje gång någon modell eller typ blixtrade till brukade man efteråt inse att det satt verkligt duktiga seglare i båtarna som lyckades.
Poängen (kanske litet oklar) är egentligen att det kanske inte är så relevant IDAG, hur konkurrenskraftiga båtarna var DÅ. Mycket av prestandan var dessutom relativ en obsolet mätregel (RORC).
Det fungerar riktigt bra att titta på SRS-talet för att jämföra med andra båtar och kompensera litet för att flitigt rejsande har lyft detta en smula.
En litet syrlig kommentar: Scampi ritades av en duktig konstruktör, men en lika stor förklaring till att den fick gott renommé var att den seglades väl, av duktiga seglare, med topp-segel och som inte direkt skonade båten. Det finns ett antal båtar från den tiden som också höll sig framme, men varje gång någon modell eller typ blixtrade till brukade man efteråt inse att det satt verkligt duktiga seglare i båtarna som lyckades.
Poängen (kanske litet oklar) är egentligen att det kanske inte är så relevant IDAG, hur konkurrenskraftiga båtarna var DÅ. Mycket av prestandan var dessutom relativ en obsolet mätregel (RORC).
Det fungerar riktigt bra att titta på SRS-talet för att jämföra med andra båtar och kompensera litet för att flitigt rejsande har lyft detta en smula.
Anders S
Re: Scampi versioner
Tack för svar.
Det du säger är så klart sant bra tanke.
Jag utgick mest från omdömen jag läst här på sailguide och även på liknande sida och folk verkar väldigt nöjda med båtens seglingsegenskaper men var oklart vilka versioner de som lämnat omdömen varit ägare till så därför jag funderade på skillnaderna.
Det du säger är så klart sant bra tanke.
Jag utgick mest från omdömen jag läst här på sailguide och även på liknande sida och folk verkar väldigt nöjda med båtens seglingsegenskaper men var oklart vilka versioner de som lämnat omdömen varit ägare till så därför jag funderade på skillnaderna.
Re: Scampi versioner
En reflektion: Båtar kan vara (sa man förr) "välseglande" och ändå inte vara direkt toksnabba på tävling. Samtidigt finns det bestialiska segelbåtar som kräver massor av folk på relingen, kräver en hypad jolleseglare med kattreflexer på styret och som vinner kappseglingar med sekundmarginal (ofta mot andra, liknande båtar).Spekulant skrev: ↑fre 29 mar 2019, 19:35Tack för svar.
Det du säger är så klart sant bra tanke.
Jag utgick mest från omdömen jag läst här på sailguide och även på liknande sida och folk verkar väldigt nöjda med båtens seglingsegenskaper men var oklart vilka versioner de som lämnat omdömen varit ägare till så därför jag funderade på skillnaderna.
Scampi är (som många båtar från tiden) försedd med en stor genua och seglar inte riktigt lika bra med ett mindre försegel. Skillnaderna mellan versionerna ger andra kvaliteter än segelegenskaper.
Anders S
Re: Scampi versioner
De Scampi som finns på marknaden är som regel version IV vågar jag påstå; de från Shipman/Albin. Ibland dyker en version II eller III upp på marknaden, men det är inte ofta.
Det låg en version II eller möjligtvis I på ett varv jag låg på för massor med år sedan med lanternor integrerade i förens skrov, den såg rätt cool ut men var nog en rätt udda skapelse.
Det låg en version II eller möjligtvis I på ett varv jag låg på för massor med år sedan med lanternor integrerade i förens skrov, den såg rätt cool ut men var nog en rätt udda skapelse.
Alla borde ha skägg
Re: Scampi versioner
Tack det kan vara bra att veta.Peter_K skrev: ↑fre 29 mar 2019, 21:46De Scampi som finns på marknaden är som regel version IV vågar jag påstå; de från Shipman/Albin. Ibland dyker en version II eller III upp på marknaden, men det är inte ofta.
Det låg en version II eller möjligtvis I på ett varv jag låg på för massor med år sedan med lanternor integrerade i förens skrov, den såg rätt cool ut men var nog en rätt udda skapelse.
Jag har som många innan mig letat runt bland Scampi, Ballad, Comfort 30 m.m då många brukar lovorda dessa.
Den jag hade ett extra öga åt var Comforten men efter att ha läst omdömen så tycker jag att Scampin verkar ha väldigt nöjda ägare.
Men då jag insåg att det fanns olika versioner så blev jag nyfiken på om skillnaden mellan dem handla mer om segling, komfort eller material/byggkvalitet eller allihop.
Jag förstår att en riktigt duktig kappseglare säkert kan segla om de flesta med även sämre båtar så man ska som tidigare inlägg skrev kanske inte lyssna för mycket på tävlingsresultat och liknande speciellt inte från 70talet.
Men om en normal semesterseglare upplever båten som lättseglad, pigg och trygg så är det ett bra omdöme enl mina mått.
Nu vet jag lite mer, tack!
Re: Scampi versioner
Mer allmänt, nyare båtar är bättre. Framförallt handlar det om produktionsmetod och "industriell kvalitet" och även om det finns brister även i de fina fabrikerna på 70-80-talet, så är det stor skillnad mot de första versionerna.Spekulant skrev: ↑fre 29 mar 2019, 22:18Tack det kan vara bra att veta.Peter_K skrev: ↑fre 29 mar 2019, 21:46De Scampi som finns på marknaden är som regel version IV vågar jag påstå; de från Shipman/Albin. Ibland dyker en version II eller III upp på marknaden, men det är inte ofta.
Det låg en version II eller möjligtvis I på ett varv jag låg på för massor med år sedan med lanternor integrerade i förens skrov, den såg rätt cool ut men var nog en rätt udda skapelse.
Jag har som många innan mig letat runt bland Scampi, Ballad, Comfort 30 m.m då många brukar lovorda dessa.
Den jag hade ett extra öga åt var Comforten men efter att ha läst omdömen så tycker jag att Scampin verkar ha väldigt nöjda ägare.
Men då jag insåg att det fanns olika versioner så blev jag nyfiken på om skillnaden mellan dem handla mer om segling, komfort eller material/byggkvalitet eller allihop.
Jag förstår att en riktigt duktig kappseglare säkert kan segla om de flesta med även sämre båtar så man ska som tidigare inlägg skrev kanske inte lyssna för mycket på tävlingsresultat och liknande speciellt inte från 70talet.
Men om en normal semesterseglare upplever båten som lättseglad, pigg och trygg så är det ett bra omdöme enl mina mått.
Nu vet jag lite mer, tack!
En nöjd Scampiägare har en av de senare, seriebyggda båtarna, med en utbytt motor (Farymann med Hydromarinaggregat var en Bra Ide, men med en liten motor kostade hydrauldriften så mycket verkningsgrad att det blev onödigt klent) eller en med en Yanmar. Troligen har Scampi-ägaren också läst Bengt Jörnstedts bok och gillar kopplingen till svensk seglings goda år...
Du kommer säkerligen inte att tycka att en Comfort30 (går extra bra i lätt vind) eller Ballad (styv och tål vind, men inte lika snabb i lätt svenskt sommarväder) är särskilt mycket sämre båtar.
Köp den finaste och bäst skötta båten du hittar i segmentet! Lycka till.
Anders S
Re: Scampi versioner
Kul med ett forum där man får matnyttiga svar.Anders S skrev: ↑lör 30 mar 2019, 10:53Mer allmänt, nyare båtar är bättre. Framförallt handlar det om produktionsmetod och "industriell kvalitet" och även om det finns brister även i de fina fabrikerna på 70-80-talet, så är det stor skillnad mot de första versionerna.Spekulant skrev: ↑fre 29 mar 2019, 22:18Tack det kan vara bra att veta.Peter_K skrev: ↑fre 29 mar 2019, 21:46De Scampi som finns på marknaden är som regel version IV vågar jag påstå; de från Shipman/Albin. Ibland dyker en version II eller III upp på marknaden, men det är inte ofta.
Det låg en version II eller möjligtvis I på ett varv jag låg på för massor med år sedan med lanternor integrerade i förens skrov, den såg rätt cool ut men var nog en rätt udda skapelse.
Jag har som många innan mig letat runt bland Scampi, Ballad, Comfort 30 m.m då många brukar lovorda dessa.
Den jag hade ett extra öga åt var Comforten men efter att ha läst omdömen så tycker jag att Scampin verkar ha väldigt nöjda ägare.
Men då jag insåg att det fanns olika versioner så blev jag nyfiken på om skillnaden mellan dem handla mer om segling, komfort eller material/byggkvalitet eller allihop.
Jag förstår att en riktigt duktig kappseglare säkert kan segla om de flesta med även sämre båtar så man ska som tidigare inlägg skrev kanske inte lyssna för mycket på tävlingsresultat och liknande speciellt inte från 70talet.
Men om en normal semesterseglare upplever båten som lättseglad, pigg och trygg så är det ett bra omdöme enl mina mått.
Nu vet jag lite mer, tack!
En nöjd Scampiägare har en av de senare, seriebyggda båtarna, med en utbytt motor (Farymann med Hydromarinaggregat var en Bra Ide, men med en liten motor kostade hydrauldriften så mycket verkningsgrad att det blev onödigt klent) eller en med en Yanmar. Troligen har Scampi-ägaren också läst Bengt Jörnstedts bok och gillar kopplingen till svensk seglings goda år...
Du kommer säkerligen inte att tycka att en Comfort30 (går extra bra i lätt vind) eller Ballad (styv och tål vind, men inte lika snabb i lätt svenskt sommarväder) är särskilt mycket sämre båtar.
Köp den finaste och bäst skötta båten du hittar i segmentet! Lycka till.
Ska ta till mig av tipsen och titta vidare.
Tack!