Undvika hål i nya seglet

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Undvika hål i nya seglet

Inlägg av thomask » mån 25 mar 2019, 08:11

https://www.hjertmans.se/produkter/segl ... d-rms-37cm
Bild

Har fått min nya dyra genua, som jag vill skydda på bästa sätt. Funkar det bra med ovanstående skydd för vantskruvar?
Hade tänkt tejpa allt övrigt som låsringar, vad ska man ha för bra tejp då?

Thomas
Bilagor
9281994-origpic-301507.jpg
9281994-origpic-301507.jpg (8.44 KiB) Visad 6388 gånger

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av HansH » mån 25 mar 2019, 08:53

Den typ av mjukt skydd du länkar till funkar ett par säsonger. Sen slits det hål på dem.
Finns hårda skydd av alu eller plaströr som håller längre (alu jättelånge, plast ganska länge...)
Jag kör en kombo med plaströr på de yttre vantskruvarna och mjuka "tyg-skydd" på de inre.
Gällande tejp - finns säkert många som funkar. Se dock till att ta någon vars lim inte kladdar ner seglet och som tål UV-strålning.
Silvertejp är tex helt kass för detta!
Jag kör med vanlig vit Biltema eltejp. Tål tyvärr inte UV, men man tejpar ju om/nytt varje år.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av Peter_K » mån 25 mar 2019, 09:04

Instämmer helt med föregående talare.
Kör med Biltema-eltejp också på de delar man tejpar om varje år, dock kör jag svart.
Har de grå tygskydden på vantskruvarna, tror det är Watskis egna, och de håller nog 3-4 år i alla fall. De i aluminium tycker jag är löjligt dyra, de i plast är sådär tycker jag.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 25 mar 2019, 11:04

Jag har också sådana skydd (Hjertman nr 5029, 63, grå) och har haft dem nu i säkert 7-8 säsonger. De bleks såklart men inte märkt något annat slitage. Allt annat jag provat har varit "mög". Värst var väl plastskydden som dessutom var svåra att få av men hade en benägenhet att själv lösgöra sig och försvinna i havets djup när jag donade med riggen vår el höst. Dock har jag lärt mig att spruta mot spindlar inuti dessa skydd. Efter att jag begrep var alla stora feta spindlar kom ifrån......
För länge sen såg jag en fiffighet att sätta på mantåget, där genuan/förseglet ofta nöter mot - nämligen plastbollar t ex: https://www.stadium.se/utrustning/bollar.se29810633; fungerar mycket bättre än dyra plasthjul som skall träs över.
Man pillar av vantskruven och får alltså dra ut hela mantåget och för in detta genom hålen i bollen, i värsta fall borra upp, och sen tillbaka genom alla stöttorna.....på med vantskruven et voila! Dessa bollar är skonsammare mot seglet enl min erfarenhet; det rullar över. Man kan också samla två bollar på ömse sidor om första stöttan (eller där seglet vanligen ligger an), knyta ihop dem med nått lämpligt snöre.
ps jag har två på varje sida. En boll framför första stöttan, en boll efter.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av HansH » mån 25 mar 2019, 12:44

Seymor B Fudd skrev:
mån 25 mar 2019, 11:04

För länge sen såg jag en fiffighet att sätta på mantåget, där genuan/förseglet ofta nöter mot - nämligen plastbollar t ex: https://www.stadium.se/utrustning/bollar.se29810633; fungerar mycket bättre än dyra plasthjul som skall träs över.
Man pillar av vantskruven och får alltså dra ut hela mantåget och för in detta genom hålen i bollen, i värsta fall borra upp, och sen tillbaka genom alla stöttorna.....på med vantskruven et voila! Dessa bollar är skonsammare mot seglet enl min erfarenhet; det rullar över. Man kan också samla två bollar på ömse sidor om första stöttan (eller där seglet vanligen ligger an), knyta ihop dem med nått lämpligt snöre.
ps jag har två på varje sida. En boll framför första stöttan, en boll efter.
Innebandybollar på mantåget funkar väldigt bra!
Jag har en närmast pulpit och sen två vid varje mantågsstötta.
Om man tejpar en "rulle" på mantåget strax bredvid bollen så stannar den på sin plats och kan dessutom snurra fritt varvid seglet glider över ännu lättare.
Det som också sliter på en genua är (förutom mantåg och vantskruvar) är ev motorlanterna och spridarnockar.
Be din segelmakare om skyddsfilm/tejp som du sätter i seglet där det uppstår slitage mot riggen - se bifogad bild på min genua där det sitter påtejpade förstärkningar vid undre spridarparet och mantågsstöttorna
genua.jpg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av thomask » mån 25 mar 2019, 13:52

Suveränt, Då blir det någon variant av dom tygpåsarna och en rulle eltape till att börja med.
Har fått med färdigskurna skyddsfilmer till spridarna som ska på när jag fått måttat, När jag ser din båt Hans, så inser jag att det måste på samma skydd även vid mantågsstöttor. Har uv-skydd på en sida, det kanske räcker. Mitt segel går hela vägen ner, så det kommer garanterat att ligga emot där.
Räcker det med dom korta vantskruvsskydden om man har 7/16?

Tack för alla svar ......
Thomas

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av Seawolf » tis 26 mar 2019, 11:23

Jag har gjort ett antal sådana här vantskruvsskydd genom åren. De används tillsammans med antinge eloxerade Al-rör i dimension som precis omsluter vantskryvarna, eller också VVS-rör av plast. De senare kan gå sönder vid kraftiga slag, men är ju biulliga att ersätta.
En vits med denna utformning är att när man skruvar åt de två sneda skruvarna så låses det hela både mot vajern, samtidigt som det orsakar en liten snedställning så att även röret kläms fast. Ovärderligt då man mastar av: Man lossar något varv på skruvaran, hissar upp rören och skruvar till igen, då sitter allt fast.
Det enda som krävs utöver standardverktyg är en liten metallsvarv, resten görs med bågfil, borrmaskin och skruvstycke.
Bilagor
Image1.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av thomask » tis 26 mar 2019, 19:17

Tja, svarv har jag ju..... Får tänkas på.

Lite utsvävning i ämnet, tågtabellen säger 10mm till genuafall, Men visst räcker en dylik 8mm? Har en likasamma 10mm till storfallet.(Och den känns alldeles tillräckligt stum för mig)
Genuafallet är ju inget jag drar i för jämnan, bara lite justeringar.
https://www.hjertmans.se/produkter/ankr ... 0m-vit-bla

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av delta160 » ons 27 mar 2019, 16:48

8mm modernt tågvirke är säkert tillräckligt stumt för fall.
problemen kan möjligen vara händerna för den som halar, eller om det glider i stoppers.
vissa stoppers kan iofs byta ut backarna, men det kostar nog mer än prisskillnaden till 10mm fall
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av barry » ons 27 mar 2019, 20:49

Rör bättre än ngt annat. Hård plast. Gärna glas- eller (snyggast) kolfiber. Elrör går sönder ganska lätt och saknar styvhet för bästa funktion.
Bilagor
20180813_153904.jpg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av HansH » fre 29 mar 2019, 08:44

thomask skrev:
mån 25 mar 2019, 13:52
När jag ser din båt Hans, så inser jag att det måste på samma skydd även vid mantågsstöttor. Har uv-skydd på en sida, det kanske räcker. Mitt segel går hela vägen ner, så det kommer garanterat att ligga emot där.
Påsytt UV-skydd skyddar säkert tillräckligt på den sidan av seglet.
Behovet av skyddsfilm är ju även beroende på typ av segelduk.
Genuan på bilden är ett otaftat membransegel och därigenom känsligt för mekanisk nötning.
Storseglet är också ett membransegelmen med taft på ena sidan.
Taften är lite tåligare men även den behöver förstärkningar vid spridarna och där de övre genomgående lattorna ligger mot vanten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Undvika hål i nya seglet

Inlägg av Anders S » fre 29 mar 2019, 10:00

HansH skrev:
fre 29 mar 2019, 08:44
thomask skrev:
mån 25 mar 2019, 13:52
När jag ser din båt Hans, så inser jag att det måste på samma skydd även vid mantågsstöttor. Har uv-skydd på en sida, det kanske räcker. Mitt segel går hela vägen ner, så det kommer garanterat att ligga emot där.
Påsytt UV-skydd skyddar säkert tillräckligt på den sidan av seglet.
Behovet av skyddsfilm är ju även beroende på typ av segelduk.
Genuan på bilden är ett otaftat membransegel och därigenom känsligt för mekanisk nötning.
Storseglet är också ett membransegelmen med taft på ena sidan.
Taften är lite tåligare men även den behöver förstärkningar vid spridarna och där de övre genomgående lattorna ligger mot vanten.

En bra (?) grej är att skyddsbehovet är självmarkerande, eftersom det oundvikligen blir smutsfläckar där segel skaver mot beslag, rigg, mantåg etc.
Därför rekommenderas alla nysegelägare att ha sk "märkduk" (skyddsväv) till hands så att nya fina seglet kan få en skyddsbit så fort man ser behovet.

En sidokommentar om UV-skydd: Detta är ett solskydd, inte ett skavskydd - det finns rätt sladdriga kvalisorter som "bara" skyddar mot solen (vilket är syftet). Inget hindrar att man då skyddar också UV-remsan med en lagom bit märkduk, så att UV-skyddet inte rivs upp i förtid.
Anders S

Skriv svar