Båtköp

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Nicklasgus
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 26 mar 2019, 17:12

Båtköp

Inlägg av Nicklasgus » tis 26 mar 2019, 17:31

Hej,

Har börjat fundera på att köpa våran första segelbåt,
Har seglat lite mindre båtar så kan väl grunderna till segling hyfsat bra iallafall,

Nu är ju bara frågan Vilken båt?
Vill ha en som är ganska lättseglad då min fru verken har seglat eller sjövana för den delen, men vi vill även ha en båt vi får plats i med två barn,

Har kikat lite på;
Albin ballad
Nord 80

Va tycker ni om dom båtarna? Finns de andra man bör kika på? Vill helst inte gå över 100000:-

Vilken utrustning kan vara bra att ha?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtköp

Inlägg av Peter_K » tis 26 mar 2019, 18:02

Alltså... vilken mega-fråga att svara på.
Finns hur många båtmodeller som helst att välja på, svaret är att den båten som är i bra skick med mycket nytt på är det bästa köpet; man får sällan igen pengarna man investerar den dagen man säljer.
Nya segel, nya dynor, ny motor, ny sprayhood är dyra grejer.

Den optimala modellen som passar alla finns inte; då hade det ju inte funnits flera modeller. Men generellt; lättseglat... att föredra är att trim och fall är neddraget till sittbrunnen, att båten inte har kombon ”backstag och genua” samt inte för små winchar.

En bonus är en trevlig säljare som letar ”nytt hem” till sin älskade båt och som kan hjälpa till med första påmastningen mm, sådant är nästan ovärdeligt.

I övrigt är det bara att kolla runt på Blocket skulle jag säga.
Alla borde ha skägg

Nicklasgus
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 26 mar 2019, 17:12

Re: Båtköp

Inlägg av Nicklasgus » tis 26 mar 2019, 18:20

Tack så mycket för infon!
ska fortsätta och kika runt på blocket kommer nog inte slå till på nån båt förrän till hösten ändå så kommer nog kunna hitta nåt jag gillar och har fräscha grejer,

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Båtköp

Inlägg av omega » tor 28 mar 2019, 16:32

Hej
Har haft ett antal båtar genom åren,men en båt jag själv aldrig haft men fått vara med på några gånger är en Maxi Fenix,mycket trevlig nybörjarbåt som man lätt seglar ensam,
Rejäl sittbrunn o hyfsat ny,med partialrigg och självslående,även Albin Cumulus kan va en kandidat,dessa båtar går nog att hitta för en bit under det du önskar
//Johan

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Båtköp

Inlägg av Jonjoh » fre 03 maj 2019, 10:13

Nord 80 är min första och enda kölbåt så långt, kan rekommendera den starkt. Stor sittbrunn, rymlig nere, går att hitta billiga och fina exemplar. Trygg seglare framförallt.

Skriv svar