Gasdriven genomströmningsvärmare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Gasdriven genomströmningsvärmare

Inlägg av masse » lör 16 mar 2019, 14:35

Tänkte installera varmvatten i båten. Är det någon som har erfarenhet av en gasdriven genomströmningsvärmare.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Gasdriven genomströmningsvärmare

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 16 mar 2019, 16:49

Ingen erfarenhet av sådan men väl vanlig varmvattenberedare ansluten till motorn, samt elpatron. Vad är det som gör att du vill ha gasdriven? Gasol har du kanske redan, liksom jag o många, men blir inte det dyrare och mer komplicerat att koppla in? Jula har en: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... re-434463/ - om det är en sån du menar.
Vore kul få veta hur du tänker kring detta!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gasdriven genomströmningsvärmare

Inlägg av Anders S » sön 17 mar 2019, 19:42

En sådan har jag i min nuvarande båt, och har haft i tidigare (två st, faktiskt, se nedan...) :-) .

Fördelarna är att man kan få varmvatten snabbt och enkelt, utan motorkörning. Jämför man med att värma diskvatten på spisen är det mycket praktiskt och behändigt, liksom att kunna duscha utan tjafs typ "VEM tog sista varmvattnet"...

Men det finns nackdelar, även om man inte tycker att gasol är något problem (en del tycker det, en ren filosofifråga - inga bränslen ombord är helt riskfria): Eftersom den eldar intensivt när man spolar vatten (den skall värma i samma takt som man tappar vatten, och det brukar de klara av) så drar den mycket gas, i alla fall i stunden. Det uppstår också avgaser (minst lika mycket som ett gasolkök på fullt skaft) och man behöver ha ventilation därefter. Mitt aggregat bor under en öppningsbar ventil (fönster & takventil), det finns skorstenar att köpa också, men är ju tveksamma i en sjögående båt, de är inte vattensäkra.

Sedan krävs det tryckvatten, annars startar inte värmaren. Det går alltså inte att ha en liten pump i vattenledningen, som man kan ha till vasken. Det här är en säkerhetsgrej, så att inte värmaren kokar torr. En annan risk (fråga mig inte hur jag vet detta...) är att det är extra viktigt att dränera värmaren om det finns frostrisk, annars går den lätt sönder.

Nu har jag också varmvatten från motorn och elpatron i en vanlig kylvattendriven VV-beredare, men använder gasolduschen tämligen ofta. Den stora fördelen är troligen om man är flera som vill duscha i båten.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Gasdriven genomströmningsvärmare

Inlägg av oceansailor » mån 18 mar 2019, 01:55

Hej Anders,

Har Du någon länk till tillverkare/model?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gasdriven genomströmningsvärmare

Inlägg av Anders S » mån 18 mar 2019, 10:26

Anders S

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Gasdriven genomströmningsvärmare

Inlägg av masse » mån 18 mar 2019, 17:08

Ok, tack för svar. Det var så jag tänkte,varmvattnet tar inte slut. Menar du att det är en Genomströmningsvärmare PGWH1010 från Jula du har? Att det krävs tryckvatten räknade jag inte med. Jag har en Jabsco Parmax 2,9 under diskbänken i min segelbåt. Inte tillräckligt förstår jag. /Mats

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gasdriven genomströmningsvärmare

Inlägg av Anders S » mån 18 mar 2019, 21:11

masse skrev:
mån 18 mar 2019, 17:08
Ok, tack för svar. Det var så jag tänkte,varmvattnet tar inte slut. Menar du att det är en Genomströmningsvärmare PGWH1010 från Jula du har? Att det krävs tryckvatten räknade jag inte med. Jag har en Jabsco Parmax 2,9 under diskbänken i min segelbåt. Inte tillräckligt förstår jag. /Mats
Min värmare är en Junkers, en annan typ jag provat är en Rinnai. Jag skulle kunna tro att Julavarianten duger för sällan bruk.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Gasdriven genomströmningsvärmare

Inlägg av oceansailor » mån 18 mar 2019, 21:19

Anders S skrev:
mån 18 mar 2019, 10:26
http://bfy.tw/MnSP

:wink:
Hade det inte varit enklare att skriva Junkers i första läget :?:

Har den fungerat bra?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gasdriven genomströmningsvärmare

Inlägg av Anders S » mån 18 mar 2019, 22:43

oceansailor skrev:
mån 18 mar 2019, 21:19
Anders S skrev:
mån 18 mar 2019, 10:26
http://bfy.tw/MnSP

:wink:
Hade det inte varit enklare att skriva Junkers i första läget :?:

Har den fungerat bra?
Du frågade efter länkar. Det är väl ett tag sedan man gjorde det ?

Junkers (i alla fall reservdelar) finns hos FOGAS och den har använts mycket i byschor och barackvagnar. I min nuvarande båt satt en sådan, den fungerar fortfarande bra (tänder möjligen litet dåligt men det går bra att använda en braständare. Jag anser dock att Rinnai är litet nättare och snyggare.
Anders S

Skriv svar