Okänd logggivare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Okänd logggivare

Inlägg av Göran A » lör 16 mar 2019, 19:22

Skulle idag rengöra loggivaren och plockade ur den. Givaren är grövre än Silvas och har en diam. på c:a 40 mm, och genomföringen c:a 50 mm. Låses med en gängad plasthatt.
Till saken hör att instrumentet i båten är Silva/Nexus som brukar ha en loggivare med bajonettfattning och i en mindre dim. (43/31mm). Nu fungerar det tillsammans och loggen visade rätt under början av förra säsongen då båten var ny för mig.
Saknar blindplugg då man måste ta in loggivaren några gånger under säsongen och ta bort beväxning och skräp som fastnar. Är kanske någon gammal relik som inte finns att få tag i, men skulle någon känna igen den så är det enklare att söka.
Alternativet är att köpa en ny Silva loggivare och förminska hålet i skrovet, men chansar att någon skall känna igen den.
IMG_0698.JPG
Göran A

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Okänd logggivare

Inlägg av Göran A » lör 16 mar 2019, 22:23

Svarar på mitt eget inlägg, verkar vara Raymarine. Får se om jag kan finna någon som enbart säljer blindpluggen.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Okänd logggivare

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 17 mar 2019, 12:42

Jag tycker mig känna igen just Raymarine - min nuvarande båt hade en dylik, troligen insatt slutet av åttiotalet.
Såg ut så här: https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8
Ursäkta länklängden..................

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Okänd logggivare

Inlägg av Anders S » sön 17 mar 2019, 15:17

Göran A skrev:
lör 16 mar 2019, 19:22
Skulle idag rengöra loggivaren och plockade ur den. Givaren är grövre än Silvas och har en diam. på c:a 40 mm, och genomföringen c:a 50 mm. Låses med en gängad plasthatt.
Till saken hör att instrumentet i båten är Silva/Nexus som brukar ha en loggivare med bajonettfattning och i en mindre dim. (43/31mm). Nu fungerar det tillsammans och loggen visade rätt under början av förra säsongen då båten var ny för mig.
Saknar blindplugg då man måste ta in loggivaren några gånger under säsongen och ta bort beväxning och skräp som fastnar. Är kanske någon gammal relik som inte finns att få tag i, men skulle någon känna igen den så är det enklare att söka.
Alternativet är att köpa en ny Silva loggivare och förminska hålet i skrovet, men chansar att någon skall känna igen den.IMG_0698.JPG
Göran A
Prova Airmar! Ledtråd är patentnumret, sök på det...
Anders S

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Okänd logggivare

Inlägg av Anders » sön 17 mar 2019, 16:05

Jag har fått följande tips från en person via mail:

De flesta givare är tillverkade av Airmar men får andra beteckningar hos t.ex. Raymarine.
Detta verkar helt säkert vara en Airmar ST 700. Fart/tempgivare. Mer info finns på

http://www.airmar.com/uploads/InstallGu ... 285-01.pdf

Sedan blindproppen. Jovisst kan man få tag i en sådan men varför inte bara en bit rundstav i passande dimension med en o-ring i ett litet spår.
Sedan kanske något varv med vulktejp så det är tätt medan man rengör givaren.
Det finns en invändig tätning som sluter hyfsat tätt när man drar upp givaren och det kommer inte in några större mängder vatten den korta stund givaren görs ren.

Skriv svar