VHF kabel i masten!

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

VHF kabel i masten!

Inlägg av Federico » mån 11 mar 2019, 20:27

Det bör vara det lättaste man kan göra...men...

Min mast är en sparcraft, genomgående.

TV antenna fanns, jag försökte använda dess kabel som ledare, men det fastnades och gick sönder i masten. Första problem (kopplingen har kommit loss och stannat i masten, kommer inte ner från foten, toppen är svetsat och hålet är för litet. Jag antar det ska bara vara där inne, bör inte störa nåt.

Nu måste jag dra igenom en ny kabel utan ledare; inne i masten finns ett rör för alla kablar, men det börjar ungefär 4 meter upp från båtten och slutar 1 meter från toppen (men som sagt, toppen är svetsat och det enda hålet är 1cm i diameter, nästan omöjligt att belysa och titta igenom samtidigt).
Med lite mek har jag stoppat ett elrör från botten för att leda en dragfjäder.
Här kommer det andra problemet, trots att röret har 5 cm diameter igenom masten och bara två kablar finns, dragfjädern fastnar nästa direkt. Jag har i slutet lyckats stoppa in den 20 mt (trots masten är 16mt) utan att det kom ut från toppen. Nu, antingen det har böjt sig inne, eller är inte röret ett enda stycket hela vägen (känns konstigt).

Efter det 3e försöket, har ledare böjt sig, jag har fått en knut och dragfjädern har gått sönder inuti, jag fick ut en bit, men några meter har fastnats inne i masten.

Nu har jag några frågor...
1) varför fastnar allting i kabelröret? Finns det kanske nån tätning i det?
2) några ideer om hur jag kan få ut det som har fastants inuti?
3) finns det någon särskild teknik som jag inte kan??
4) någon i Gbg området som man kan kontakta för att lösa de här problem i fall jag inte löser det?

Tack
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: VHF kabel i masten!

Inlägg av Gaidin » tis 12 mar 2019, 08:24

Du kan använda gravitationen som hjälp? Om du, när masten står upp, pillar ner en cykelkedja med ett snöre och träffar ditt hål så faller den ned och du kanske kan fånga den med en liten ring av ståltråd när den passerar ditt utgångshål.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: VHF kabel i masten!

Inlägg av thomask » tis 12 mar 2019, 18:56

https://www.24.se/datortillbehor/datort ... gIuWvD_BwE

Jag hade stor hjälp av en dito i min mast. en 10 metare kostar lika lite. Den har fokus lite för nära, så man får ta det lugnt, men ser, det gör man.
/ Thomas

Användarvisningsbild
loje
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 21:41

Re: VHF kabel i masten!

Inlägg av loje » ons 13 mar 2019, 20:43

Har fått ett råd som jag ska testa inne i båten till våren, så jag vet ännu inte om det fungerar. Tipset är att sätta en dammsugare i ena änden och släppa in ett mjukt snöre i andra. Dammsugaren ska alltså dra med snöret. Bör väl vara ett starkt snöre så man kan dra rejält sedan?

Om du testar, återkom gärna med rapport om det fungerade.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: VHF kabel i masten!

Inlägg av Anders S » tor 14 mar 2019, 09:25

Federico skrev:
mån 11 mar 2019, 20:27
Det bör vara det lättaste man kan göra...men...

Min mast är en sparcraft, genomgående.

TV antenna fanns, jag försökte använda dess kabel som ledare, men det fastnades och gick sönder i masten. Första problem (kopplingen har kommit loss och stannat i masten, kommer inte ner från foten, toppen är svetsat och hålet är för litet. Jag antar det ska bara vara där inne, bör inte störa nåt.

Nu måste jag dra igenom en ny kabel utan ledare; inne i masten finns ett rör för alla kablar, men det börjar ungefär 4 meter upp från båtten och slutar 1 meter från toppen (men som sagt, toppen är svetsat och det enda hålet är 1cm i diameter, nästan omöjligt att belysa och titta igenom samtidigt).
Med lite mek har jag stoppat ett elrör från botten för att leda en dragfjäder.
Här kommer det andra problemet, trots att röret har 5 cm diameter igenom masten och bara två kablar finns, dragfjädern fastnar nästa direkt. Jag har i slutet lyckats stoppa in den 20 mt (trots masten är 16mt) utan att det kom ut från toppen. Nu, antingen det har böjt sig inne, eller är inte röret ett enda stycket hela vägen (känns konstigt).

Efter det 3e försöket, har ledare böjt sig, jag har fått en knut och dragfjädern har gått sönder inuti, jag fick ut en bit, men några meter har fastnats inne i masten.

Nu har jag några frågor...
1) varför fastnar allting i kabelröret? Finns det kanske nån tätning i det?
2) några ideer om hur jag kan få ut det som har fastants inuti?
3) finns det någon särskild teknik som jag inte kan??
4) någon i Gbg området som man kan kontakta för att lösa de här problem i fall jag inte löser det?

Tack
Jag tror att svaret finns i det fetade ovan. Dels sitter det en propp i röret, dels är röret skarvat, och har delat sig då du meckat. Jag TROR att rören är ungefär fyra meter, och att den nedersta delen saknats sedan "före din tid".

Har du fått in en dragfjäder som sedan brustit lär det vara en stöddig propp i röret, och ingen kan ju veta hur det gått för de befintliga kablarna (en till motorlanternan, en till masttoppen - vindmätare ?

Jag hade satsat på ett nytt elrör som kabelskydd. Får man ut det gamla, bra, annars får man ha dem sida vid sida. Alternativt (Selden använder sådana) finns det kapelskydd i form av en strumpa som man fyller med de önskade kablarna, och sedan sträcker ut. Strumpan säkras sedan i masttoppen, strumpan bär kablarna, och skyddar dem. Något sådant kan du kanske tillämpa, strumpan är en standardprodukt i kabelskyddssammanhang.
Exempel : https://www.elfa.se/sv/flaetade-kabelhy ... simi=100.0
Anders S

Skriv svar