Ais fråga

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Ais fråga

Inlägg av omega » mån 31 dec 2018, 11:47

Hej på er
Just köpt en ny båt,slängde ut en fråga tidigare om simrad instrument,denna båt är utrustad med dessa.simnet verkar fungera bra Ais o stereo o autopilot går fint att styra via plotter osv.
Frågan gäller Ais ,då vhf har mottagning som visas på plotter vi nätverket,tyvärr finns ingen sändare,om man vill ha detta utan att förstöra simnet systemet,vilket alternativ är enklast.bara skaffa en sändare om det finns eller byta,skaffa en ny enhet medbåde sändare o mottagare

//Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ais fråga

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 31 dec 2018, 13:26

Du borde kolla in 1)manual 2)den befintliga installationen - finns det separat GPS för AIS_en (el är inbyggd??)(behövs inte för enbart mottagning) - finns det splitter?
Jag är inte alls bekant med Simrads moderna system, hade för länge sen en jättebra plotter (sv/v) med ekolod - men det var innan AIS tiden.
Som jag förstår det är det enklast att skaffa en sändare (som också mottager) (alltså B- class) - enl Simrad t ex NAIS 500. De skriver att den passar i system som ditt - om jag fattar det rätt. Den behöver dock "splitter", dvs mojäng för att separera VHF och AIS signal. Inte billigt nä....(bortåt 14000:) Det finns andra fabrikat - True Heading har B-class transponders med både splitter och antenn ( se Hjertmans som just nu har julrea, typ 7500:-) - sån skulle jag köpt om jag skulle installerat idag.
Själv höll jag på i drygt två år för att få till min AIS - visade sig vara fel i manualen. När jag skaffade fanns det inte så många B-class AIS (har en AMEC ; visas via Standard Horizon 300i plotter). Avgörande var 1)skaffa separat GPS till AIS:en 2)hitta bra splitter 3)hitta rätt ingång på plottern 4)fixa till rätt protokoll via datorn och medföljande program.
Jäkla pillande - förhoppningsvis mycket enklare nu.
Hittade detta: http://www.dagensbatliv.se/ais-och-vhf/allt-om-ais

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Ais fråga

Inlägg av omega » mån 31 dec 2018, 17:12

Ja ,tanken är att köpa true headings ais med inbyggd splitter och wi-fi kostar 6900 på Erlandssons brygga,vill bara inte att det skall bli tokigt med alla signaler,men kanske bara att stänga av ais en i VHS en o bara använda true heading enheten

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ais fråga

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 01 jan 2019, 16:55

Vad menar du med att "...stänga av AIS i VHS(=F??)". Iofs kan man såklart ha kontakt över vilken du kopplar in/av AIS - så har jag gjort - behöver ju inte göra av med ström i onödan. Som jag förstår det skall du helt enkelt ta bort den gamla AIS:en som bara visade båtar i närheten - och ersätta den med True Heading mojängen. Plotterns GPS räcker inte - måste finnas en dedikerad antenn (så sas det det inte vad gällde min men till slut lurade jag ut det men det tog tid och mycken irritation på vägen). .....som jag skrev har det säkert blivit enklare att installera. Men manualerna ger väl besked. (http://www.trueheading.se/sv/ais). Förresten måste du ansöka om ett MMSI nummer - annars fungerar inte systemet.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Ais fråga

Inlägg av omega » ons 02 jan 2019, 18:26

Ja,trueheadings mojäng har inbyggd splitter, gps antenn medföljer och wi-fi funktion finns,det jag egentligen funderar över är.
Idag ger VHF en signal om vart båtar befinner sig rakt in på simnet ,behövs denna avorogrammeras ,kan hag sen lägga in truheadings mojäng vi nmea 2000 in på simnet o få önskad funktion,eller gör det inget om man gar Ais mottagarsignsl från fler enheter.
Har mmsi nummer ,mest inne på hur man får det att funka utan störningar i praktiken

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ais fråga

Inlägg av Anders S » tor 03 jan 2019, 14:58

omega skrev:Ja,trueheadings mojäng har inbyggd splitter, gps antenn medföljer och wi-fi funktion finns,det jag egentligen funderar över är.
Idag ger VHF en signal om vart båtar befinner sig rakt in på simnet ,behövs denna avorogrammeras ,kan hag sen lägga in truheadings mojäng vi nmea 2000 in på simnet o få önskad funktion,eller gör det inget om man gar Ais mottagarsignsl från fler enheter.
Har mmsi nummer ,mest inne på hur man får det att funka utan störningar i praktiken
Litet förenklat:

AIS är ett radiobaserat nätverk som använder en VHF-kanal för sin kommunikation. Sedan kan det nätet avlyssnas enbart, respektive sändas och mottagas på.Har man nu en mottagande AIS är den vanligtvis kopplad via NMEA till dator, radio eller plotter (eller alla tillsammans, det går bra om man bara lyssnar. Då tolkas alla meddelanden (båt, typ, hastighet, position, riktning mm) och presenteras på din plotterskärm. Din plotter kommer att nöja sig med en AIS-källa, det blir troligen svårt att koppla in fler.

Sänder man (sin position) krävs mjukvara för att hitta en ledig sändningsslot och en GPS som är tillräckligt bra och stabil för att inte ljuga och alltid fungera. Därför sitter det en GPS i alla "fritidsbåts-AIS", allt är typtestat tillsammans - gps, sändare, mottagare, mjukvara etc. Har du en sändande AIS är den mottagare också, och den tar emot och visar på precis samma sätt som en som "bara" är en mottagare.

Att kommunicera med AIS-nätet gör enbart AIS-enheten, där FÅR inte dina andra instrument lägga sig i. I större sammanhang behöver det inte vara så, men då har man instrumentering med helt andra egenskaper, och där kan man tänka sig att dessa samverkar och lirar bra ihop (man kan ju ha en felkorrigerande GPS för hundratusentals kronor som är mycket bättre än en standardmottagare). Men i fritidsbåtar är AIS-enheten "stand-alone" och separerad från andra instrument. När man har en AIS-VHF (finns fasta och bärbara med detta inbyggt) har den extra elektronik som separerar tal- och data-VHF (DSC) från AIS-VHF, så att man inte stör ut AIS över räckviddsområdet om något går fel. Att ta emot AIS är dock problemfritt, det kan många nyare VHF:er. Att sända AIS är något annat.

Och så frågan: Ja, om SIMNET klarar av NMEA2000 korrekt är chansen att allt fungerar mycket stor. Men jag skulle inte störa processen med ytterligare en AIS-källa utöver TRUE-Heading-enheten. Du bör kunna tysta din AIS-mottagare/repeater i VHF:en mjukvarumässigt. Du vill ha kvar kopplingen till NMEA2000 för att få andra funktioner (position till DSC-nödanrop, till exempel).
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Ais fråga

Inlägg av omega » fre 04 jan 2019, 18:40

Tackar
Just det jag undrade över,om man måste ta bort signalen i vhf,detta borde ju gå ,får höra mig för på båtmässan ,om mer exakta svar

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Ais fråga

Inlägg av omega » lör 23 feb 2019, 20:42

Hej på er
Söker än en gång den samlade expertisens visdom här på forumet,Har kommit lite längre i planerna på Ais inköp,skall segla hem den nya båten från Gävle till Hunnebo i slutet av april,vill då gärna fått ihop Ais en,då det troligen blir lite nattseglingar.
Har fastnat för true headings prylar ,då närmast graphene +wi-fi ,den har inbyggd vhf splitter och wi-fi funktion för eventuella plattor eller telefoner.Problemet är att de inte rekommenderar att men kör signalen via simnet eller nmea 2000,utan använder videoingången,köper man däremot anis 500 så verkar den gå på simnet,den saknar splitter och wi-fi ,är även omotiverat dyrare
Men med fördel att den passar in i nätet
Sänder med inkopplings alternativ för min utrustning från true heading.Kom gärna med tips om vad ni tycker,tycker det är underligt att de inte rekommenderar nmea 2000 pga förryckte data o ostabilt funktion,trodde det var just där det protokollet var bra
/Johan
Bilagor
D02248E2-9168-4332-875D-AEFFD5AD4F08.png
9C681E23-6F2F-4E7D-972F-AC2AA4F34937.jpeg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ais fråga

Inlägg av Anders S » mån 25 feb 2019, 11:10

omega skrev:
lör 23 feb 2019, 20:42
Hej på er
Söker än en gång den samlade expertisens visdom här på forumet,Har kommit lite längre i planerna på Ais inköp,skall segla hem den nya båten från Gävle till Hunnebo i slutet av april,vill då gärna fått ihop Ais en,då det troligen blir lite nattseglingar.
Har fastnat för true headings prylar ,då närmast graphene +wi-fi ,den har inbyggd vhf splitter och wi-fi funktion för eventuella plattor eller telefoner.Problemet är att de inte rekommenderar att men kör signalen via simnet eller nmea 2000,utan använder videoingången,köper man däremot anis 500 så verkar den gå på simnet,den saknar splitter och wi-fi ,är även omotiverat dyrare
Men med fördel att den passar in i nätet
Sänder med inkopplings alternativ för min utrustning från true heading.Kom gärna med tips om vad ni tycker,tycker det är underligt att de inte rekommenderar nmea 2000 pga förryckte data o ostabilt funktion,trodde det var just där det protokollet var bra
/Johan
Det här med videoingången ställer jag mig frågande till.

Det som True Heading tänker sig (tror jag) är inte videoingången, utan att du skall använda en dedikerad, särskilt snabb NMEA183-linje, ensamt (för det är NMEA-protokollets natur). Då kan det tänkas att du får en stabilare koppling än om du har ett större antal NMNEA2000-noder i ett stort nät. Annars kan man också MISSTÄNKA att True Heading KANSKE inte fått riktig stil på sin NMEA2000-implementation (fast jag tror egentligen inte det), men något som kan tänkas är ju att ett tänkt stort antal klienter kan skapa konkurrerande information. Det är ju rimligt att undvika flera olika AIS-mottagare, till exempel - det finns ju relativt många AIS-mottagande VHF-apparater på marknaden. Likadant kan en True Heading-enhet lämna en god position, samtidigt som man kan ha flera olika positionsgivare i systemet, som då konkurrerar (eller belamrar) signaleringen. (Exempel: På min båt finns en GPS-mottagare i plottern, en separat Garmin-givare från gamla plottern, en True Heading AIS-transciever och en Garmin 12XL (sedan Hedenhös). Givetvis blandar och ger man inte med dessa, vilket dock skulle vara möjligt om de använt NMEA2000)

Det här BORDE inte vara ett problem med NMEA2000, och ifall det skulle vara så, kan du antagligen gå via NMEA183-porten. Men NMEA2000 är enklare och (tycker jag) robustare på alla sätt.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Ais fråga

Inlägg av omega » mån 25 feb 2019, 16:38

Hej igen
Stämmer givetvis att det är nmea 183 som de vill använda,verkar dock som om den ligger via video in,spelar antagligen mindre roll ,bara att följa schemat frå true heading antar jag.
Vhf s Ais måste ju stängas ner annars kommer den o tjuta hela tiden på den sändande Ais en,
Antar jag då det är två olika enheter utan samkoppling.Får nog pröva detta system
Tack för tips o input

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Ais fråga

Inlägg av BoJ » mån 25 feb 2019, 21:26

"Vhf s Ais måste ju stängas ner annars kommer den o tjuta hela tiden på den sändande Ais en,"


VHFens AIS-mottagare kommer inte att reagera på True Heading-sändaren om du har samma MMSI-nummer inprogrammerat på dom båda.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Ais fråga

Inlägg av omega » mån 25 feb 2019, 22:28

Ok,tack för infon,BoJ

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ais fråga

Inlägg av Anders S » tis 26 feb 2019, 09:09

BoJ skrev:
mån 25 feb 2019, 21:26
"Vhf s Ais måste ju stängas ner annars kommer den o tjuta hela tiden på den sändande Ais en,"


VHFens AIS-mottagare kommer inte att reagera på True Heading-sändaren om du har samma MMSI-nummer inprogrammerat på dom båda.
Varför skulle man ha samma MMSI-nummer på VHF-mottagaren? (Man har det sannolikt på själva radion (DSC, etc), men mottagaren i VHF:en (för sändande AIS tror jag inte är integrerat i någon kommersiell VHF ännu, trots att det varit "på gång" i flera år). Allltså, ingen garanti att VHF-apparaten kopplar MMSI till AIS-mottagaren, och i den applikationen behövs det inte heller, den sänder ju inte. Bör kollas !

Fungerar det är det ju alldeles utmärkt, men det handlar egentligen om att med en transciever i systemet är det vettigt att "bara" ha en GPS-källa och en AIS-källa kopplad till plottern. Då använder plotterna sin egen GPS och får AIS-källor från transcievern. Transcievern sköter själv köproblematiken (AIS B) och ger (och tar) position från sin egen antenn.

När det gäller transcievers (aktiv AIS) är det dessutom en bra lösning att ha en lagom lågt placerad VHF-antenn, till exempel på akterräcket. Detta beroende på att man annars visar sig på 20-30 M för andra fartyg, vilket kan vara en smula onödigt.

Varför True Heading anser att NMEA2000 är en flaskhals är för mig oklart, men att nätet skulle mättas i en enkel nätverkslösning i en fritidsbåt förefaller inte sannolikt. Men finns det en ledig, dedikerad ingång (tydligen i samma kabelingång/kabelstam som videoingången) är det en funktionell lösning. Möjligen skall man tänka på att nästa generation plotters kanske inte har NMEA183-portar, utan går helt på NMEA2000. Därför hade jag nog varit öppen för att titta på alternativ till True Heading i just detta fall.
Anders S

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Ais fråga

Inlägg av BoJ » tis 26 feb 2019, 11:11

"Varför skulle man ha samma MMSI-nummer på VHF-mottagaren?"

Som jag har fattat det så har TS en VHF med inbyggd AIS-mottagare och om han då har samma MMSI-nummer på VHF och sändande True Heading AIS kommer inte VHFens inbyggda AIS-mottagare inte att reagera.

Idag finns det ju AIS-MOB nödsändare så då kan det ju vara bra att ha AIS-antennen så högt placerad som möjligt.

http://oceansignal.com/products/mob1/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ais fråga

Inlägg av Anders S » tis 26 feb 2019, 21:40

BoJ skrev:
tis 26 feb 2019, 11:11
"Varför skulle man ha samma MMSI-nummer på VHF-mottagaren?"

Som jag har fattat det så har TS en VHF med inbyggd AIS-mottagare och om han då har samma MMSI-nummer på VHF och sändande True Heading AIS kommer inte VHFens inbyggda AIS-mottagare inte att reagera.

Idag finns det ju AIS-MOB nödsändare så då kan det ju vara bra att ha AIS-antennen så högt placerad som möjligt.

http://oceansignal.com/products/mob1/
Det är inte säkert att VHF-radions AIS-mottagare diskriminerar "sitt eget" MMSI-ID. VHF-radion har troligen ett MMSI-nummer inprogrammerat, men det måste kollas noggrant ifall AIS-delen i radion diskriminerar något MMSI-nummer. Det här är ju inte aktuellt i normaltillämpningen, eftersom det inte finns någon VHF som är kombinerad med en sändande AIS.

Det här med hur man sätter sin VHF-antenn är alltid en källa till diskussion. När det gäller "vanlig VHF" brukar man förorda antenn högt (signalförluster i 15 meter kabel balanseras av den längre räckvidden). När det gäller AIS blir det litet annorlunda, eftersom AIS samverkar med andra fartyg, och "lång räckvidd" är av betydligt mindre värde i den appliikationen. I stället blockerar man en betydligt större radie med inte bara sitt utmeddelande, utan också besväret att skaffa sig en slot för att få sända.

Nu kan det bli relativt betydelselöst, eftersom fartygen lär ha sina antenner (och därmed synrand) på i sammanhanget hög höjd, så vi "ser" dem på stort avstånd i alla fall (och, de ser oss, även om vår AIS (Class B) har en svagare sändare. När det gäller MOB-AIS är det ännu svagare sändare med antennhöjd=noll, så räckvidden/mottagningen blir densamma med en låg som en hög antenn. Nominellt maxar de ut på 5 M.

Därför kan det vara vettigt att ha en dedikerad antenn till AIS:en och låta VHF-antennen vara ifred, i masttoppen.
Anders S

Skriv svar