Flagnande färg på skrovet

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
niklas80
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 19 okt 2018, 20:30
Kontakt:

Flagnande färg på skrovet

Inlägg av niklas80 » tor 21 feb 2019, 21:28

Har sedan två år en Najad 34. Observerade förra året när vi tog upp henne att det fallit av en handflatsstor bit bottenfärg och några lager till och därunder uppenbarade sig en vaxartad grå yta. I år såg jag att en mycket större bit, i framkanten av kölen, satt löst. Tog tag i den och kunde enkelt knäcka av den. Även här under är det en grå, fet, yta som verkar vattentät. Se bilden Bild

Som ni ser så verkar det vara fler lager än bara bottenfärgen som fallit av, det är ett 1mm tjockt, grön-blått lager närmast den grå ytan, därefter ett vitt lager som är någon tiondels millimeter tjockt och därefter bottenfärg. Till saken hör också att båten har blivit blästrad på tidigt nittiotal, vad jag misstänker är att något gick fel i den behandlingen och det blå-gröna lagret har inte fäst i det grå lagret.

Det jag undrar nu är
1) Vad är det egentligen jag har på skrovet? =) Det är så många olika lager och jag blir inte klok på det.
2) Är det ett stort problem jag har med att detta lager fallit av på sina ställen?
3) Jag är osäker på hur jag ska reparera detta, förslag mottages gärna!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Flagnande färg på skrovet

Inlägg av Peter_K » fre 22 feb 2019, 07:06

Tycker det ser ut som om någon har epoxybehandlat och inte fått vidhäftning mellan två lager.
Orsak - sannolikt fick det härda för länge mellan lagren lades på.
Om så är fallet - ta bort allt löst, slipa lätt, komplettera med ny epoxy, bottenmåla, sjösätt.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Flagnande färg på skrovet

Inlägg av marede » fre 22 feb 2019, 08:10

niklas80 skrev:
tor 21 feb 2019, 21:28
Har sedan två år en Najad 34.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga, men kul att du har en Najad 34, det har jag med. :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Flagnande färg på skrovet

Inlägg av Anders S » mån 25 feb 2019, 11:50

niklas80 skrev:
tor 21 feb 2019, 21:28
Har sedan två år en Najad 34. Observerade förra året när vi tog upp henne att det fallit av en handflatsstor bit bottenfärg och några lager till och därunder uppenbarade sig en vaxartad grå yta. I år såg jag att en mycket större bit, i framkanten av kölen, satt löst. Tog tag i den och kunde enkelt knäcka av den. Även här under är det en grå, fet, yta som verkar vattentät. Se bilden Bild

Som ni ser så verkar det vara fler lager än bara bottenfärgen som fallit av, det är ett 1mm tjockt, grön-blått lager närmast den grå ytan, därefter ett vitt lager som är någon tiondels millimeter tjockt och därefter bottenfärg. Till saken hör också att båten har blivit blästrad på tidigt nittiotal, vad jag misstänker är att något gick fel i den behandlingen och det blå-gröna lagret har inte fäst i det grå lagret.

Det jag undrar nu är
1) Vad är det egentligen jag har på skrovet? =) Det är så många olika lager och jag blir inte klok på det.
2) Är det ett stort problem jag har med att detta lager fallit av på sina ställen?
3) Jag är osäker på hur jag ska reparera detta, förslag mottages gärna!
Sådär såg det ut på en mig närstående H-båt, första säsongen vi (sonen) hade den. Då kunde man skyffla av ytskiktet (bottenfärgen ihop med grundfärg) och förklaringen på den båten var att man använt epoxyfärg ovanpå en annan epoxyfärg, men inte gjort rent eller slipat. ("Aminosvettning" innebär att inte ens epoxy fäster på epoxy). Är det färgen som delar sig kan det vara så i ditt fall.

Annars kan det se ut sådär om man lagat botten (mindre skada?) med epoxy och sedan spacklat upp ytan med ett polyesterspackel. men polyester fäster inte gärna på epoxy. Många gör ett stort nummer av att "bara epoxy duger till reparationer för det fäster bättre" men det stämmer inte riktigt, beroende på underlaget. Polyester på polyester binder fortfarande via "fria svansar", även om det inte finns så många kvar efter härdningen. Men mer förödande är att underliggande epoxy inte binder alls till polyester, och det finns gott om billiga spackel på polyesterbas - använder man ett sådant kan det lossna.

I hålen, slipa kanterna till "fast material" (överdriv inte och ta det försiktigt) och spackla upp skadan med epoxyspackel. Därefter, grundfärg och sedan giftfärg.
Anders S

niklas80
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 19 okt 2018, 20:30
Kontakt:

Re: Flagnande färg på skrovet

Inlägg av niklas80 » mån 25 feb 2019, 20:58

Tack så mycket för väldigt bra svar! Kompetensen på detta forum imponerar alltid på mig! Så om jag förstår det rätt så bör jag skaffa mig ett bra epoxyspackel och :
1) Slipa till kanterna och rugga ytan på området
2) Spackla på epoxy, antar att jag bör tvätta med något innan jag spacklar? Aceton eller t-röd?
3) Måla grundfärg
4) Bottenfärg

Några speciella rekommendationer när det gäller epoxyspackel?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Flagnande färg på skrovet

Inlägg av Anders S » tis 26 feb 2019, 09:19

niklas80 skrev:
mån 25 feb 2019, 20:58
Tack så mycket för väldigt bra svar! Kompetensen på detta forum imponerar alltid på mig! Så om jag förstår det rätt så bör jag skaffa mig ett bra epoxyspackel och :
1) Slipa till kanterna och rugga ytan på området
2) Spackla på epoxy, antar att jag bör tvätta med något innan jag spacklar? Aceton eller t-röd?
3) Måla grundfärg
4) Bottenfärg

Några speciella rekommendationer när det gäller epoxyspackel?
Aceton går (nästan) alltid bra. Rödsprit duger ofta, men är inte lika aggressivt. Epoxy tål det mesta.

I din applikation tror jag man kan spackla med lågpris epoxyspackel (lågpris är fel ord, men det finns "dyrt" och "jättedyrt"... ). Skiktet under (det gråa, penselstrimmiga) är nästan säkert ett böldpestskydd, och sköter tätandet alldeles utmärkt. Biltema (om man inte har långt dit) har ett fungerande epoxyspackel (sist jag kollade) , men behöver du inte flera kilo kan du handla i båtaffären. NM Epoxy i Kungälv skickar på postorder, om man behöver litet större volymer.

Efter du slipat spacklet (till önskad ytfinhet och form) använder du helst en epoxygrundfärg, annars Primacon (grundfärg för båtar). Bottenfärgen KAN annars lossna från epoxyspacklet.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Flagnande färg på skrovet

Inlägg av Peter_K » tis 26 feb 2019, 14:23

Till mina minsta fin-lagningar använder jag det här, https://m.clasohlson.com/se/Marine-Epox ... lsrc=aw.ds
Sist jag använde Biltemas spackel upplevde jag det grovt och svårt att få fint vid slipning, men det kanske är bättre numer?
Alla borde ha skägg

niklas80
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 19 okt 2018, 20:30
Kontakt:

Re: Flagnande färg på skrovet

Inlägg av niklas80 » ons 17 apr 2019, 08:00

Tack för alla tipsen! Här kommer en första uppdatering på hur jag lagat skadan.

Eftersom det låg ett skyddande lager på kölen så valde jag att lägga på Biltemas epoxyspackel. Har inte erfarenhet av andra epoxyspackel men j*klar var tungjobbat och kletigt det var. Har antagligen också att göra med den låga temperaturen jag jobbade i (~8 grader). Men efter slipning , ett till lager och lite mer slipning ser det ok ut. Bild

Uppdaterar med fler bilder när jag har primer på och sedan bottenfärg.

Skriv svar