Bomhals – byte av uthalslina

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Bomhals – byte av uthalslina

Inlägg av SYBY » lör 12 jan 2019, 12:11

Hej alla,

jag har en Seldénbom från tidigt 80-tal, enligt bilden nedan. Uthalslinan är sliten och behöver bytas. Några frågor i samband med detta:

1. Såvitt jag kan bedöma är uthalet tvåväxlat, d v s uthalslinan är förankrad i bomhalsbeslaget inuti bomröret, löper sedan akterut till ett rörligt block inne i bommen, vänder där och går sedan förut mot avlastaren i halsbeslaget. Det rörliga blocket är i sin tur kopplat till en RF wire som via den mellersta trissan i bomnocken reglerar uthalets läge på bommen.
Om ovanstående beskrivning stämmer och jag förstått saken rätt måste jag alltså lossa bomhalsbeslaget från bomröret för att komma åt att lossa den gamla uthalslinan och sedan fästa den nya. Är det så?

2. Finns det någon som har erfarenhet av detta arbete och kan tipsa om vad man bör tänka på? Är det så enkelt att man bara borrar ur de gamla monelnitarna och sedan sätter nya? Hur är uthalslinan fäst till halsbeslaget? Knop? Ögonsplits med kaus?

Tack på förhand!

Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bomhals – byte av uthalslina

Inlägg av Anders S » lör 12 jan 2019, 15:25

Kolla här: http://www.seldenmast.com/files/1426855 ... -081-E.pdf

Om du tittar på sista sidorna ser du en snygg bild på hur det skall vara.

Att dela bommen blir nog nödvändigt (man måste ju komma åt löparen om halshornslinan skall bytas) och en slank ögonsplits på nya dyneemalinan blir lämpligt, för den inre delen.
Anders S

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Bomhals – byte av uthalslina

Inlägg av SYBY » lör 12 jan 2019, 23:58

Tack för inspelet. Bommarna i reservdelslistan är dock tyvärr av lite yngre datum än min snart 40 år gamla. Det blir nog att dela bommen och titta efter hur det ser ut...
Om någon har bytt ut linan på en så pass gammal bom som min, så tar jag gärna emot fler tips.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bomhals – byte av uthalslina

Inlägg av Peter_K » sön 13 jan 2019, 17:36

Jag delade min Swedespar-bom i våras; den är från 1980. Gjorde precis som du skrev - borrade ur nitarna och tog bort ändstyckena (båda, för att jag behövde komma åt). Nu var mitt arbete lite annat mot ditt; jag saknade helt utväxling, nu blev det en kaskad med 1:4-utväxling samt en 6 mm shock-cord som sträcker tillbaka uthalet när man släpper det; bra i lättvind.

Bommen fick ny halända, och det som är vajer på din blev en 4 mm dyneema-lina som jag splitsade med ögonsplitsar. Arbetet tog några timmar, och den enkla biten var att dela bommen. Borra med bra borrar, ha en bra popnittång och en hammare/klubba att banka lite med så löser det sig. Jag hade också passar på att byta blocket i bommen när jag ändå hade grejerna isär.
F55D4795-A539-4440-ADD0-08A2BFB93E85.jpeg
Alla borde ha skägg

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Bomhals – byte av uthalslina

Inlägg av SYBY » sön 13 jan 2019, 21:30

Tack för beskrivningen.
Jag har en blygsam förhoppning om att det möjligen skulle kunna gå att komma åt linans fastpunkt ifall jag plockar bort bomhalsens tre avlastare. Annars får det bli att ta fram borrmaskinen.
Ja, jag byter absolut blocket om det verkar det minsta slitet.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Bomhals – byte av uthalslina

Inlägg av SYBY » mån 11 feb 2019, 09:45

Uthalets talja visade sig vara fyrskuren, alltså större utväxling än jag hade räknat med.
Så här ser den dolda delen av bomhalsbeslaget ut, fästögat nederst på axeln och blocktrissa på mitten:

Bild

Det löpande fiolblocket inne i bommen visade sig vara i prima skick. Det får vara kvar:

Bild

Skriv svar