Går det att få av båtlack från furubord?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
winter
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 04 feb 2019, 00:04

Går det att få av båtlack från furubord?

Inlägg av winter » mån 04 feb 2019, 00:12

Hej,
Jag förstår att detta forum handlar om segling med mera, och jag vet väldigt lite om det. Men jag gick med här för att ställa en fråga som ni kanske är bäst på att svara...
Det är så att jag köpte ett köksbord på blocket vilket var "lackat" och inte målat.
Vad bra, tänkte jag, då är det bara att ta bort lacken så kan jag betsa träet i den färgen jag vill ha det.
Men när jag väl fick hem bordet berättade säljaren att, ja, det är lack, men det får du inte bort, för det är 6 lager båtlack jag har lagt på där. :o
Nu till min fråga: Är det helt kört med att få bort lacken från furubordet, eller finns det något knep jag kan ta till?

Hälsningar Sara

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Går det att få av båtlack från furubord?

Inlägg av Jonjoh » mån 04 feb 2019, 11:14

Värmepistol och skrapa brukar funka att få bort lack eller fernissa.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Går det att få av båtlack från furubord?

Inlägg av oceansailor » mån 04 feb 2019, 12:14

Visst han Du ta bort lacken. Enklast är att Du skruvar av benen och tar skivan med till något snickeri som har en bredbandsslip.
Det tar några minuter att slipa ner skivan till rent trä. Bordet kommer att bli som nytt.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Går det att få av båtlack från furubord?

Inlägg av HansH » mån 04 feb 2019, 12:24

Brunsåpa löser upp lack.
Pensla/spackla på och plasta in (med "livsmedelsplast" typ Gladpack).
Låt ligga några dagar så löser brunsåpan upp lacken så att den går att skrapa/sickla bort.

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Går det att få av båtlack från furubord?

Inlägg av Moby Dick » mån 04 feb 2019, 19:53

Hej Sara ! Pröva med varmluftpistol och skrapa som Jonjo föreslog, testa på kanten.
Om skivan är lackad med två-komponentlack återstår bara slipning. Om den är fanerad så är faneret bara 0,7mm tjockt så det finns inte så mycket att slipa på. Då kan man matta ner ytan, slipa i fiberriktningen med fint papper och betsa på bef lack. Oavsett vilket så blir skivan brun men ingen mahognystruktur. Bara prova.
Lycka till

Skriv svar