Mellan Sjötorp och Vänersborg

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
LaQv
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 22 okt 2018, 10:48

Mellan Sjötorp och Vänersborg

Inlägg av LaQv » tis 15 jan 2019, 09:40

När säsongen startar ska jag transportsegla min nya båt hem till västkusten. Vi kommer att gå i kanalen och sen över Vänern. Vänern behöver ju delas upp i två ben. Var ligger man lämpligast över natten? Läckö är ju ett alternativ men då blir andra dagen lite väl lång. Finns det någon bra naturhamn t ex som gör att det blir en lagom dagsetapp dag 2?

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Mellan Sjötorp och Vänersborg

Inlägg av Tomas B » tis 15 jan 2019, 13:50

Det finns ytterligare två gästhamnar i Ekens skärgård, Spiken o Kållandsö Marina, blir lite närmare men inte så stor skillnad, Har båten själv på Kållandsö Marin, 65dm till Vänersborg tycker jag funkar bra (ca 70dm från Läckö). Ett alternativ om du vill dela på 3 är att stanna i Dalbergså på Dalslandsidan
/ Tomas B
Maxi 999

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Mellan Sjötorp och Vänersborg

Inlägg av HansH » ons 16 jan 2019, 09:59

Det är väldigt trevligt att segla i Vänern så om ni inte har bråttom så borde ni avsätta några extra dagar för att utforska vår största insjö.
Vi gjorde samma resa som er och då besökte vi Lindökroken ("naturhamn" med fasta bryggor NV om Mariestad), Läckö och Sikhall.
Sikhall är ett exempel på den typ av klubb-hamn som finns bla i Vänern och på Ostkusten, men som är väldigt sällsynta på Västkusten.
Klubbhamnarna är oftast väldigt trevliga med välhållna bryggor och servicehus samt att man inte behöver vara orolig för att få plats.
Hamnavgifterna är en bråkdel jämfört med de ute på Västkusten (eller i Vänersborg för den delen) och man känner sig väldigt välkommen.
Vi fick mersmak och körde en minieskader i Vänern med klubbkamrater och bekanta ett par år senare.

LaQv
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 22 okt 2018, 10:48

Re: Mellan Sjötorp och Vänersborg

Inlägg av LaQv » ons 23 jan 2019, 10:46

Problemet är att jag har bråttom. Jag behöver segla sträckan så fort det går och behöver därför gå så långt som möjligt dag 1. Jag behöver säkerställa att jag är i Vänersborg i hyfsad tid dag 2.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Mellan Sjötorp och Vänersborg

Inlägg av HansH » ons 23 jan 2019, 16:46

LaQv skrev:
ons 23 jan 2019, 10:46
Problemet är att jag har bråttom. Jag behöver segla sträckan så fort det går och behöver därför gå så långt som möjligt dag 1. Jag behöver säkerställa att jag är i Vänersborg i hyfsad tid dag 2.
Bråttom? - Fixa ytterligare gast/gastar och nattsegla...?
Den härskande vindriktningen, speciellt på sommaren, är Sydvästlig.
Så det är stor risk (chans?) att ni får motvind.
I så fall blir det tajt att hinna på bara två dagsetapper.

LaQv
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 22 okt 2018, 10:48

Re: Mellan Sjötorp och Vänersborg

Inlägg av LaQv » tor 24 jan 2019, 08:04

Tack, bra tips.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mellan Sjötorp och Vänersborg

Inlägg av Anders S » tor 24 jan 2019, 20:39

Mellan Sjötorp och Vänersborg är det 64-65 distansminuter enligt denna länk: https://www.gotakanal.se/media/2031/ske ... e-2017.pdf
Antingen är det fel här, eller så seglar Tomas B alltid på kryss :-) (Dubbelkollade på Eniro, 65 M låter rimligt).

I god (med)vind fixar man den sträckan på 10-14 timmar (rejser/vanlig båt), dvs hela färden i dagsljus om man masar sig upp på morgonen. Vill man, så kan man ligga över natten I Ekens skärgård eller gå vidare till Dalbergså. Vindförhållandena kan dock göra så att det kan ta tid, att kryssa i frisk SV (dvs, gå söderut) är inte särskilt kul på Vänern (heller).

Väljer du att ta vara på alla möjligheter (risken att det blir stillsamt nattetid är ju minst lika stor som skitväder), se till att du har bränsle för hela resan mellan Sjötorp-Vänersborg.
Anders S

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Mellan Sjötorp och Vänersborg

Inlägg av Tomas B » fre 25 jan 2019, 07:49

😵 Så det kan gå - borde reagerat på distansen....... missade att det var km som default när jag mätte på https://webapp.navionics.com
Så knapt 40dm mellan Vänersoborg o Läckö blir bättre
/ Tomas B
Maxi 999

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: Mellan Sjötorp och Vänersborg

Inlägg av 120cara » lör 26 jan 2019, 12:48

Var noga med planeringen. Blåser det sv 10-12m/s, så går man inte ut vid Naven på Kållands västsida. Man får ut långt innan det blir djupare och någorlunda ordning på sjön. Seglat på Vänern i drygt 40 år, och blir fortfarande överraskad vad sjön kan bjuda på.

Alfnisse
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 03 mar 2019, 12:38
Kontakt:

Re: Mellan Sjötorp och Vänersborg

Inlägg av Alfnisse » sön 03 mar 2019, 12:42

Vilka bra tips!!

Skriv svar