Winchrite!?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Winchrite!?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 14 jan 2019, 19:13

Hej igen!
Fick för mig att fråga om ni har tillbehöret Winchrite och om så är fallet vilka är erfarenheterna?!
Jag skaffade denna elektriska handhållna vinschvridare för 2 år sen och tycker att den fungerar alldeles utmärkt - viss nackdel att vridmomentet kräver viss styrka (och försiktighet)när man håller emot.
Varför har jag ett sån? För några år sen tyckte jag det blev trögt hissa upp storen (36kvm) - så alldenstund seglen ändå var 10 år bytte vi till
kevlar/kolfiber osv, inte billigt men blev väldigt snyggt och bra. Gav ökad fart och mindre krängning. Storen väger typ 10 kg mindre dvs kring 15 kilo. Men det kunde kännas jobbigt ändå och efter visst velande o tankar att "gubba nu inte till dig i förtid" osv osv köpte vi en. Winchriten underlättar - skönt att inte bli svett, tar inte det minsta emot att sätta storen (vilket det gjorde när vi precis köpt båten - med utseglade dacronsegel, inga lazyjacks).
Tänker mig att mojängen kan bidra till några år till på havet.
Nån annan som har? O hur löser ni problemet med att det blir tyngre år från år (trots friskis o svettis)??

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Winchrite!?

Inlägg av Gaidin » tis 15 jan 2019, 13:50

Jag köpte en iWinch, som man sätter i en skruvdragare.
Testade den i höstas och försökte skicka upp en gubbe i masten men min skruvdragare orkade inte med.

Säger väl mer om skruvdragaren men det krävs en del moment för att verkligen få ut kraft. Skrivdragaren är samma som iWinch har in sina videor.

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Winchrite!?

Inlägg av BoJ » tis 15 jan 2019, 14:27

Storleken på winchen har ju också betydelse.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Winchrite!?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 16 jan 2019, 14:33

Winchriten har i tester visat sig kunna dra upp en gubbe i storfallet till toppen men rekommenderas icke. Det finns utväxling på den och känns synnerligen stark. Skruvdragare låter vådligt - stora krafter i rörelse. Det är verkligen viktigt att hålla emot - har lyckats med vanlig skruvdragare (18V)
nästan vricka handen.
Vinschen jag använder till storfallet är en Andersen selftailing, rejäl historia 2 vxl. Wr kan ju flyttas till olika vinschar. Eller kanske användas till ankarspel om det nu dras via vinsch.

Seglarenzz
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 14:56

Re: Winchrite!?

Inlägg av Seglarenzz » sön 20 jan 2019, 18:14

iWinch fungerar väldig bra. Det viktiga är dock att man använder rätt skruvdragare för dom moment man avser använda. Att skicka upp någon i masten kräver dock en väldigt kraftig maskin. Gärna över 90nm. Vikten på personen samt storleken på winchen har också stor betydelse. När det gäller alla övriga moment som att hissa storsegel, rulla in försegel, skota mm så räcker 60-70nm bra upp till 32-35 fot. Därutöver är det bra att gå över tlll 90 nm och över. Enligt iWinch hemsida ska man sätta armarna i kors för att hålla emot vid högra laster. Har du rätt maskin och rätt teknik är detta en väl fungerande lösning som går att köra på alla winchar. Till skillnad från Winchrite har du användning av skruvdragaren även till andra projekt ombord plus att det är en betydligt billigare lösning även om du köper en highend skruvdragare.

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: Winchrite!?

Inlägg av OttoW » tis 29 jan 2019, 21:42

Här är ett alternativ som jag tycker verkar var ett riktigt bra alternativ till Winchrite: https://thecranker.com/

Skriv svar