Roderlagring Hanse 401

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Roderlagring Hanse 401

Inlägg av Svante » sön 06 jan 2019, 12:18

Hej gubbar.

Det går långt mellan gångerna, jag vet.

har ett bekymmer som ni kanske kan tipsa mig om lösningen... ;-)

Bild
https://drive.google.com/file/d/1CVuDfk ... sp=sharing

Är det en sprint som sitter där?
Är hylsan gängad?

Den sitter som om den vore svetsad...

Bästa hälsningar
/Svante

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Roderlagring Hanse 401

Inlägg av HansH » mån 07 jan 2019, 12:55

Antar att det HAR suttit en "låsbult" med försänkt skalle i hålet?
Det är väl beslaget för "nödstyrningen"?
Svårt att se om det gängade hålet är på samma nivå eller under "sprinten.
DET styr nog om sprinten är löstagbar eller inte.
Om det gängade hålet är under sprinten så tror jag inte att den är löstagbar.
Hanse kör ju med roderaxlar i aluminium.
Att då sätta ett rostfritt nödroderbeslag i direkt galvanisk kontakt med roderaxeln är ju som att be om att det skall korridera ihop...

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Roderlagring Hanse 401

Inlägg av Svante » tis 08 jan 2019, 20:14

Tror det korroderat duktigt, magkänslan säger det. Skall försöka få låna en gassvets och testa om det går att lossa den med lite värme. :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Roderlagring Hanse 401

Inlägg av Anders S » tor 10 jan 2019, 22:14

Om hylsan är i RF och roderaxeln i aluminium kan det sannerligen korrodera, men jag skulle i så fall dubbel- och trippelkolla om axeln ÄR i aluminium. Förbered genom att spruta rostlösare i skruvhålet, inga mängder behövs. Det borde inte betyda något om sprinten sitter under eller över låsskruven, den kan vara löstagbar (genomgående, pressad i beslaget, kanske svagt konisk eller med en ansats, Den kan då bara lossas åt ett håll (om den kan lossas) i alla fall. Ta det försiktigt med gassvetsen, lagringar och bussningar kan vara i plast, och då får man ta det försiktigt. En hetluftpistol borde vara en mindre riskabel början.

Oavsett värmning eller ej bör man i så fall kunna sätta på rorkulten (reserv?) och röra på beslaget om låsskruven är ute (och det är den som håller). Kan man det är tvärpinnen (sprinten) naturligtvis inte genomgående.
Anders S

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Roderlagring Hanse 401

Inlägg av BoJ » tor 10 jan 2019, 23:02

Har du provat med att fråga här?

http://www.myhanse.com/

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Roderlagring Hanse 401

Inlägg av HansH » fre 11 jan 2019, 09:47

Anders S skrev:Om hylsan är i RF och roderaxeln i aluminium kan det sannerligen korrodera, men jag skulle i så fall dubbel- och trippelkolla om axeln ÄR i aluminium.
Roderaxeln på Hanse ÄR i aluminium!
Varvet hade tom några incidenter i början med tappade roder pga korriderande roderaxlar. Min bror + flera kompisar har eller har haft Hanse, så det inget tvivel om materialet i axeln.
Bla därför man inte skall måla den synliga delen av axeln med kopparbaserad bottenfärg...
Som Boj föreslår så finns mycket info på MyHanse. Jag har sökt lite men inte hittat något som är direkt applicerbart på det här problemet.

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Roderlagring Hanse 401

Inlägg av Svante » fre 11 jan 2019, 18:49

Skall testa att använda en glidhammare lite försiktigt i morgon och se vart det bär hän...
Fick tipset att det var lönlöst att värma då rostfritt har en ypperlig värmeledningsförmåga och leder värmen rakt in i den solida aluminiumaxeln. Dött lopp alltså mellan materialen.

Så röstlösare och lite lätt våld blir helgens prövning. :D :o

Tack för alla svar såhär långt.

/Svante

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Roderlagring Hanse 401

Inlägg av Svante » sön 13 jan 2019, 16:38

Hej igen.

Mysteriet börjar klarna. Jag fick ta till vinkelslipen till slut och försiktigt började jag skala av skiten... :o
Halvvägs ner på hylsan fanns en gänga. "Sprinten" va ingen sprint. Hylsan satt bara påskruvad på axeln med 2 st låsskruvar som hindrade att det lossnade. Ganska självklart när man ser det. Glappet i rodret blir ju på detta vis justerbart. :-)

/Svante

Skriv svar