Är alla äldre båtar mögliga?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av 120cara » tor 03 jan 2019, 10:08

Köpte för 10 år sedan en liten 220 v luftavfuktare på jula. Den står i båten jämt numera. Har man Landströms på semestern och det regnar, kör jag denna. Blir ett helt annat klimat i båten.
Vid upptagning stängs alla ventiler, propp i diskho och tvättställ. På hygrometer brukar det stå ca 70% i slutet av september. Avfuktaren får sedan gå i två veckor, och då visar mätaren 36-38% när jag stänger avfuktaren. Blir ungefär en full hink med vatten i min 33 fotare.
Har alla dynor i båten, och när jag tittar till den under vintern ligger fuktnivån på 49-57%.
Alla ventiler stängda fram till mars. Har man tillgång till el på uppställningsplatsen, rekommenderar jag starkt detta. :idea:

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Spider » tor 03 jan 2019, 22:16

Seawolf skrev:
Spider skrev:Alltid lika intressant att jämföra hur vi gör. Vi har sedan 1970 låtit dynor vara kvar och haft luckor och ventiler på glänt. Ett år fick vi lite mögel på en dyna som låg intryckt utan möjlighet för luften att cirkulera runt den. Vi har bytt båt många gånger men gör fortfarande likadant. Ligger vintertid vid Mälaren några mil utanför Stockholm. Vi hade en båt liggande i St Anna en vinter och där kom möglet direkt trots samma tänk i övrigt.
Detta påvisar att metoden att ventilera bara lyckas om platsen då båten är uppställd har rätt förutsättningar vad gäller vind, sol/skugga, närhet till större vattenyta etc.

Igenstängning och torrbollsprincip funkar på alla platser oavsett.
Men hur funkar torrbollen om man är och fixar i båten varje eller varannan helg? Då öppnar man ju luckor för att komma i och ur båten, samt några gånger under arbetet.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av HansH » fre 04 jan 2019, 08:31

Spider skrev: Men hur funkar torrbollen om man är och fixar i båten varje eller varannan helg? Då öppnar man ju luckor för att komma i och ur båten, samt några gånger under arbetet.
Torrbollen funkar säkert jättebra, men det är inte bara båten som avfuktas utan hela hamnplan :wink:

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Nils_D » fre 04 jan 2019, 11:36

Spider skrev: Men hur funkar torrbollen om man är och fixar i båten varje eller varannan helg? Då öppnar man ju luckor för att komma i och ur båten, samt några gånger under arbetet.
Såvitt jag förstår är det framförallt höst och vår som det är viktigt att aktivt hålla efter fukten. På hösten för att få bort den fukt som kommit in i båten under sommarsäsongen så att den är torr under vinterförvaringen. På våren för att de stora temperaturskillnaderna mellan dag och natt gör att den varma luften på dagen suger åt sig mycket fukt, som sedan kondenseras när temperaturen faller på natten. Mitt i vintern däremot, i alla fall vid minusgrader, är luften så torr och temperaturen så stabil över dygnet att det är mindre problem med fuktansamling i båten.

Dessutom verkar det enligt min erfarenhet som att ett par torrbollar lätt kan absorbera den lilla mängd fukt som kommer in när man öppnar båten för kortare besök när den är torrsatt.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Seawolf » fre 04 jan 2019, 14:16

HansH skrev:
Spider skrev: Men hur funkar torrbollen om man är och fixar i båten varje eller varannan helg? Då öppnar man ju luckor för att komma i och ur båten, samt några gånger under arbetet.
Torrbollen funkar säkert jättebra, men det är inte bara båten som avfuktas utan hela hamnplan :wink:
Om man stänger ruffluckan då man inte behöver passera, så byts bara en del av ruffluften, och det är inte alla gånger som uteluften är fuktig. Tillskottet av vatten pga. detta blir då måttligt, och har man bara lite onödigt många (c:a 4 för en 33-fotare) salthinkar med durkslag på, så blir det bara några extra liter av detta.

Det vore skillnad om båten inte vore rimligt väl igentejpad överallt, för den ständiga luftväxlingen som då torrbollarna får försöka ta hand om är ju hela hamnplans fuktiga luft....

"been there, done that :-) "
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Spider » fre 04 jan 2019, 17:20

Seawolf skrev:
HansH skrev:
Spider skrev: Men hur funkar torrbollen om man är och fixar i båten varje eller varannan helg? Då öppnar man ju luckor för att komma i och ur båten, samt några gånger under arbetet.
Torrbollen funkar säkert jättebra, men det är inte bara båten som avfuktas utan hela hamnplan :wink:
Om man stänger ruffluckan då man inte behöver passera, så byts bara en del av ruffluften, och det är inte alla gånger som uteluften är fuktig. Tillskottet av vatten pga. detta blir då måttligt, och har man bara lite onödigt många (c:a 4 för en 33-fotare) salthinkar med durkslag på, så blir det bara några extra liter av detta.

Det vore skillnad om båten inte vore rimligt väl igentejpad överallt, för den ständiga luftväxlingen som då torrbollarna får försöka ta hand om är ju hela hamnplans fuktiga luft....

"been there, done that :-) "
Detta är anledningen till att jag aldrig använt torrbollar (det har ju funkat ändå). Jag har sett så många ställa ner dom och sedan bara stänga. Det känns som man måste vara väldigt noga med att få tätt, eller är det överdrivet?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av thomask » fre 04 jan 2019, 20:03

Jag har varken gjort det ena eller det andra. dvs, inga torrbollar eller tejpat igen. Aldrig upplevt problem med mögel under tio år. Städar ni ur båten innan ni lämnar den????

/ Thomas.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Seawolf » fre 04 jan 2019, 21:37

Spider skrev:
Seawolf skrev:
HansH skrev:
Torrbollen funkar säkert jättebra, men det är inte bara båten som avfuktas utan hela hamnplan :wink:
Om man stänger ruffluckan då man inte behöver passera, så byts bara en del av ruffluften, och det är inte alla gånger som uteluften är fuktig. Tillskottet av vatten pga. detta blir då måttligt, och har man bara lite onödigt många (c:a 4 för en 33-fotare) salthinkar med durkslag på, så blir det bara några extra liter av detta.

Det vore skillnad om båten inte vore rimligt väl igentejpad överallt, för den ständiga luftväxlingen som då torrbollarna får försöka ta hand om är ju hela hamnplans fuktiga luft....

"been there, done that :-) "
Detta är anledningen till att jag aldrig använt torrbollar (det har ju funkat ändå). Jag har sett så många ställa ner dom och sedan bara stänga. Det känns som man måste vara väldigt noga med att få tätt, eller är det överdrivet?

Som sagt, har man båten på en ur fuktsynpunkt gynnsam plats så fungerar det att ventilera. Har man en ogynnsam plats så funkar det inte att ventilera med det funkar att täta och ha avfuktare. MAO, så funkar igensättning och avfuktare alltid, överallt.

Min erfarenhet under 20+ år är att tejpa plastpåseplast över alla ventilatorer och öppningar i yttre stuvfack och att ha alla luckor och ruffluckor normalt stängda. Har t.ex. ruffluckan ventilationsgälar tejpar man plast över detta också.
Det gäller att täta såpass att inte vinden orsakar luft att ständigt bytas i båten. Den luftväxling som kommer sig av lufttrycksändringar är så liten och långsam att avfuktarna lätt tar hand om detta.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Anders S » lör 05 jan 2019, 12:17

Om man "avventilerar" (eller vad man skall kalla det) båten, dvs förhindrar luftväxling, så bör man rimligtvis ha pågående avfuktning. Huruvida en normalventilerad båt kan tätas fullständigt undandrar sig min bedömning, men, det är klart, ubåtar kan göras nästan helt täta. Men vill man förhindra luftutbyte i en normal segelbåt får man jobba rätt ordentligt. Klarar man inte att stänga till känns ju en avfuktare som dels avfuktar, dels värmer en smula som en "bra grej". Torrbollar i all ära, men det krävs rejäla volymer, därför talar Seawolf om hinkar med durkslag, inte de små nätta "torrbollarna"...

Det jag observerat i mögliga båtar är dels att man inte torkat ur båten från början eller att man har dålig täckning och läckage. Står det vatten i båten riskerar man mögel, i synnerhet om man inte har riktigt rent i båten. Damm och fett (särskilt i kombination) är i det fallet förödande. Man vinner MYCKET på att göra en höststädning och dammsugning innan man vintertäcker. Det är, för övrigt, rätt begripligt att man kan hitta mystisk påväxt på baksidan av toknoga inpassade täckskivor eller bakom isolering - men det sser man inte förrän man tar bort dem.

Sedan är den klassiska strategin, som prövats över lång tid, att INTE täta båten och täckningen, utan i stället underlätta för luftväxling och ventilation. Där är problemen att ha regntätt och ändå säkerställa luftväxling. Men då måste båten vara ren, torr från början, väl täckt och luftväxling måste ske runt alla ytor, även garnering och liknande.

Min lösning, alla år, har varit att torka ur, städa, ventilera och se till att alla stängda rum har luftväxling. Det har gått bra, i alla fall hittills.
Anders S

Skriv svar