Ekolod eller inte?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Ekolod eller inte?

Inlägg av tomeriksen » sön 16 dec 2018, 08:43

Hej,
Jag skall köpa en Raymarine Axiom 7 plotter till min Compis 97:a. Men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag skall ha ekolod eller ej.

kommentarer och åsikter emottages!

Tom

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ekolod eller inte?

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 16 dec 2018, 14:18

Klart att du skall ha ekolod! Faktiskt det allra första båttillbehör jag köpte en gång, till ur Vegan, var ett ekolod (nr två var autopilot).
Med ett ekolod kan du ju alltid mäta hur det djupt det är faktiskt är under båten; med moderna lod kan du dessutom se hur det ser ut.
Jag har haft kolossal nytta av ekolod vill jag påstå, allt ifrån första årens mer eller mindre nervösa slag in mot land med Vegan på ostkusten. Hon gick 1,17 vill jag minnas - kommer ihåg en gång vi gjorde den n:te slaget in mot land, nånstans nära inloppet vid Torhamns udde. Var det inte SV så var det sydostlig kuling. Jag var trött på (och besättningen synnerligen trött på) alla dessa slag (Vegan hade ju en viss avdrift...)och när hustrun sa "skall vi inte vända snart" så tänkte jag nä en bit till men tittade för säkerhets skull ner i "salongen" (ha!)där jag konstfärdigt hade monterat lodet (Seafarer - stort som mindre resväska). Det visade 1,30 vadan jag mycket lugnt, liksom eftertänksamt sa "jo jag tror det blir lagom nu".
Moderna lod är ju så mycket mindre och mer effektiva, oftast inbyggda i plottern. I nuvarande båt har jag en Standard Horizon 300i plotter med ekolods modul - visningen både separat och delad med kort (eller bara kort såklart). Känns väldigt tryggt och skulle jag verkligen icke vilja vara utan.
Finns ju t o m lod nu som "ser" framåt! Vilket kan vara bra när man letar plats i skärgården vid klippor osv.
Förresten tycker jag att 7 tums plotter är precis lagom. Finns mindre o större men just 7 bra!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ekolod eller inte?

Inlägg av Anders S » sön 16 dec 2018, 17:28

tomeriksen skrev:Hej,
Jag skall köpa en Raymarine Axiom 7 plotter till min Compis 97:a. Men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag skall ha ekolod eller ej.

kommentarer och åsikter emottages!

Tom
Kort svar, ja. Du har kanske inte ekolod redan?
Ett av de nya möjligheterna är att jämföra är-värde med bör-värde, dvs dubbelkolla både ekolod och GPS position. Skiljer kartan mot ekolodet får man en varning avseende antingen kartan eller läget. Baksidan med ett lod i plottern är att du förlorar lodet om plottern stannar, såklart. Men ett ekolod ger extra info, precis som en logg fastän man har GPS-hastighet gratis. Men då ser man mot- eller nedströms, ungefär som man skulle se om positionen avviker via "fel djup".
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Ekolod eller inte?

Inlägg av Nils_D » mån 17 dec 2018, 09:30

Jag hare en annan uppfattning än Anders S och Seymor. Jag har ett enklare ekolod (Nexus kombinationsinstrument för logg och ekolod). För mig, som i stort sett enbart seglar i skärgård med en mindre båt (IF), är ekolodet mer en "kul att ha"-sak än något jag använder för navigationen. Med plotter, som dessutom har Hydrographicas detaljerade specialkort över stora delar av de vatten jag seglar i, har jag tillräcklig information för att undvika att hamna i de situationer som Seymor beskriver. De enda gånger jag haft någon direkt nytta av mitt ekolod är när jag använt det för att visa för min besättning att vi har för lite vatten under kölen där vi förtöjt, och därför måste flytta på båten även om "det ju är jättefint här".

Den dubbelkoll som Anders S skriver om, och som förstås är viktig, får jag i skärgården genom pappersjökort och att ta bäringar till tydliga landmärken. Inser förstås att för andra typer båtar och/eller i andra vatten kan man ha mer nytta av ett ekolod än vad jag har, t.ex. när man går från havet in mot en kust där det är svårt att identifiera landmärken och inte vill lita blint på sin plotter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ekolod eller inte?

Inlägg av Anders S » mån 17 dec 2018, 09:58

Nils_D skrev:Jag hare en annan uppfattning än Anders S och Seymor. Jag har ett enklare ekolod (Nexus kombinationsinstrument för logg och ekolod). För mig, som i stort sett enbart seglar i skärgård med en mindre båt (IF), är ekolodet mer en "kul att ha"-sak än något jag använder för navigationen. Med plotter, som dessutom har Hydrographicas detaljerade specialkort över stora delar av de vatten jag seglar i, har jag tillräcklig information för att undvika att hamna i de situationer som Seymor beskriver. De enda gånger jag haft någon direkt nytta av mitt ekolod är när jag använt det för att visa för min besättning att vi har för lite vatten under kölen där vi förtöjt, och därför måste flytta på båten även om "det ju är jättefint här".

Den dubbelkoll som Anders S skriver om, och som förstås är viktig, får jag i skärgården genom pappersjökort och att ta bäringar till tydliga landmärken. Inser förstås att för andra typer båtar och/eller i andra vatten kan man ha mer nytta av ett ekolod än vad jag har, t.ex. när man går från havet in mot en kust där det är svårt att identifiera landmärken och inte vill lita blint på sin plotter.
Ja, det är fullt möjligt att bedöma sitt läge riktigt bra när man är nära land, som i skärgården. Sådär gör nog de flesta, med kompass kurs och avstämning mot kortet.


Man skulle kunna skoja och diskutera taktik och strategi i detta. Då är frågan "ligger vi bra här när vattnet sjunker" taktisk, och besvaras med ekolodet (eller en lång båtshake med markeringar). Frågan om "väck mig när vi har 50 famnar, styrman" är mer strategisk...

Jag har ett från plottern separerat ekolod, jag också, men det kollar jag ofta. Sedan kvarstår frågan om man bör ha navcentralen Allan, med allt i ett, eller separerade funktioner. Elbortfall är väl i så fall fortfarande litet olustigt. Papperskort i båten och en trovärdig magnetkompass är viktigare än ekolod, i alla fall i våra vatten.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ekolod eller inte?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 17 dec 2018, 13:06

Kul med ett livaktigt forum med intresserade och kunniga människor - synd att jag inte upptäckt det tidigare!
Ja man kan förvisso diskutera vad man behöver eller inte behöver. Båt nr 2, Comfort 32:an köpte jag av en kommendörkapten av 1:sta graden.
Hur var hans båt då utrustad? Svar: kompass. Och papperskort såklart. Han visste säker både var han var och vad han gjorde på havet....
För att hålla osäkerhetsnivån ombord på lagom höjd tyckte dock jag att jag behövde litet hjälpmedel - även om jag första året navigerade i den då för mig helt okända skärgården med bara kompass och flitigt bladande i korten, i princip från pinne i havet till nästa pinne i havet. Vännerna i båtklubben framhöll att det inte är frågan om du går på grund här utan när. Kan t ex berömma mig av att bl a ha avslöjat ett ubåtshinder - naturligtvis icke utprickat. Där hade ett ekolod inte hjälpt. Men för att ankra upp i naturhamnar där djupkurvor förvisso var angivna men det gällde att beräkna "svajmånen" kändes det bra med ekolod; liksom för att närma mig olika kuster även om jag alltid varit extremt noga med att veta var vi befinner oss.
Och den gången vi hamnade i så tät dimma att sikten begränsades till en knapp båtlängd, jo det är sant, dimman kom över oss på bara 10 minuter(typiskt för den kusten, s k uppvällning) - det tog 3 timmar att ta sig in i en farled som var typ 1 sjömil lång så hade jag nytta av lodet för att kolla tendenser. Och när jag märkte att jag i dimman och det kvällsmörker/nattmörker som hade infunnit sig var på väg upp mot en ö - visserligen utmärkt på kortet men.....Deccanavigatorn hjälpte ju inte - idag måhända GPS:en hade hjälpt. Ett separat lod kan väl bara bra men då är det ytterligare en sladd som kan lossna....

Men men - man kommer naturligtvis långt med bara en kompass (och Hydrografikas/noggranna papperskort). Under normala förhållanden.
Varför skaffade jag t ex Decca? Jo - när Vegan skulle säljas seglade jag ner den till hamnen vid hemmet vilket bl a innebar att korsa Hanöbukten. Lovat O 3-7 blev det SSO kring 10. Kryss alltså med Vegan i ständigt ökande sjö - till slut drabbades jag av sjösjuka och fick lägga mig raklång på tvärs i sittbrunnen. Försökte plotta si och så lång tid i 5 knop åt det hållet i den o den kursen osv - gav begrepp död räkning en ny innebörd...När jag trodde att vi var utanför Simrishamn (usel sikt tillika) var det utanför Stenshuvud. Vi kom i hamn till slut och där beklagade jag mig för båtgrannen som sa "var det ni som gick så långt ut i början...ja tyckte jag, knepigt navigera - inte sa dom, hur så, navigator! Vad är det?....Dock det kan vara bara kul också - som den gången på väg in mot Blankaholm lodet plötsligt hoppar från 15 meter till 65.....Eller kolla att vi seglar över Fu Shan utanför Bornholm.....Ni kanske minns? Gubbasegling pågick den dan, strålande sol och fri sikt till horisonten, vi hade väl kommit nära Utklippan.. på väg från Christiansö när den krocken skedde. Dom hade dock icke blivit hjälpta av ekolod.....

Skriv svar