Vindroder att bli av med

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Hatem
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 aug 2018, 11:18

Vindroder att bli av med

Inlägg av Hatem » mån 27 aug 2018, 14:09

Hallå alla Seglare!

Jag har en vindroder som satt på min Scanmar 33 när jag köpt den för 4 år sedan. Jag monterade av det och den ligger i källaren sen dess.

Jag har några bilder här. Det är av märket Aries, årmodell är okänd

Är det någon av er som vet hur mycket det kan vara värt?

hälsningar,

Hatem
Bilagor
Vindroder_1.jpg
Senast redigerad av 1 Hatem, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vindroder att bli av med

Inlägg av Anders S » ons 29 aug 2018, 11:36

MODERATOR TALAR:

På forumet är till-salu-annonser inte önskvärda. Detta inlägg är farligt nära ett sådant.
Annars, välkommen till forumet :-)

MODERATOR TYSTNAR...

Förvandla gärna tråden till en intressant "Vad är bra (eller inte...)-tråd, så överlever den.
Alltså, varför plockade du bort vindrodret och hur tänkte du där?
Anders S

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Vindroder att bli av med

Inlägg av Thallatha » ons 29 aug 2018, 12:45

Jag hade (har - ligger bortglömt i en bod sen ca 10 år) ett vindroder som jag tror heter "Atom". Det satt på en L32 jag köpte. Fungerade fint tom att kryssa med inne i skärgården. Efter ca 3 slag fick man göra en liten justering, annars fungerade det bra att kryssa med - nästan som med en autopilot.

Monterade av vindrodret när jag sålde L32;an och monterade det på min nästa båt - en havsfidra. Dels var det tungt på aktern och stack långt akterut. Dels stack pendeåran väldigt långt akterut i uppfällt läge. Dessutom blev något snett i samband mednonteringen, så att vindrodret styrde bra på en bog, men väldigt dåligt på den andra.

https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=8835

Det är jag som är Toaen (gammalt nick)

Hatem
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 aug 2018, 11:18

Re: Vindroder att bli av med

Inlägg av Hatem » ons 29 aug 2018, 13:17

Hej Thallatha, Intressant upplysning med att kryssa i skärgård, kanske beror på att vinden kan vara ganska stabilt! Jag har båten i Mälaren, och där hinner jag knappt att styra/kryssa för hand när det blåser friskt och lite byigt :)
Nå väl, jag tyckte inte jag behövde min eftersom jag seglar aldrig längre än till Åland eller Gotland. fortfarande bunden till 5 veckor semester :). Helt onödigt och släpa med sig en så stor apparat. nu ligger det bara och samla damm. ska sätta på blocket senare men vill gärna få en uppfattning om hur mycket det kan vara värt.
//Hatem

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vindroder att bli av med

Inlägg av Anders S » ons 29 aug 2018, 13:24

För att inte bara vara en gnällig moderator: Ett sätt att ta reda på vad folk vill betala (för valfri båtgrej, vi skall ju vara topic…) kan man bjuda ut det på Tradera med ett skäligt reservationspris. Smyger det sig har man det kvar, går det bra får man vad någon anser det är värt, ibland mer än man tror själv.
Anders S

Hatem
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 aug 2018, 11:18

Re: Vindroder att bli av med

Inlägg av Hatem » ons 29 aug 2018, 13:32

OK tack, Jag förstår //Hatem

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Vindroder att bli av med

Inlägg av Thallatha » ons 29 aug 2018, 17:12

Hatem skrev:Hej Thallatha, Intressant upplysning med att kryssa i skärgård, kanske beror på att vinden kan vara ganska stabilt! Jag har båten i Mälaren, och där hinner jag knappt att styra/kryssa för hand när det blåser friskt och lite byigt :)
Nå väl, jag tyckte inte jag behövde min eftersom jag seglar aldrig längre än till Åland eller Gotland. fortfarande bunden till 5 veckor semester :). Helt onödigt och släpa med sig en så stor apparat. nu ligger det bara och samla damm. ska sätta på blocket senare men vill gärna få en uppfattning om hur mycket det kan vara värt.
//Hatem
Det var väl ungefär som jag tyckte. För mig räcker det med autopiloten. Det var onödigt mycket skrot att hänga å aktern på en liten båt.

Har sett att det finns några som monterar en liten autopilot i stället för vindfanan (eller vad det nu skall kalas) och kunde använda en liten autopilot för att styra en stor båt med vindrodret:

Själv har jag haft autopilot sen början av 1990-talet och det har fungerat alldeles utmärkt.

Under de treåren jag även hade ett vindroder på min L32; fungerade det alldeles utmärkt att kryssa med - de gånger jag försökte. För det mesta hade jag plockat bort och stuvat undan de delar som gick att demontera. Särskilt det lilla trärodret som ju gav kraft att styra huvudrodret var ju väldigt utsatt och väldigt mycket ivägen tex i hamn och vid hamnmaövrar.

Till och från Åland går det aldeles utmärkt att segla med vindroder. Jag har testat. Hur det går att segla till Gotland vet jag inte. Jag missade den ön när jag seglade Haparanda Kungshamn 2004/5. :evil: Fast det går lika bra med autopilot - bara man har ordning på batteri och laddning.

Hatem
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 aug 2018, 11:18

Re: Vindroder att bli av med

Inlägg av Hatem » ons 29 aug 2018, 20:02

Har också autopilot som fungerar utmärkt i kryss och läns så länge vinden är stabil. Vet inte om det skulle räcka till för långfärdssegling över större hav men det har jag inga planer på i det närmaste tiden. Antagligen är det då vindrodret kommer väl till pass.
Denna sommar var Gotland en fantastisk upplevelse.

hegge
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 09 maj 2017, 17:59

Re: Vindroder att bli av med

Inlägg av hegge » tor 13 dec 2018, 09:19

skickar pm ang vindroder

Skriv svar