Laddning från solpanel och batteriladdare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Göran A » mån 03 dec 2018, 19:15

Upptäckta att batterispänningen var för låg och närmaste eluttag ligger mer än en kabellängd bort.
Så jag handlade en solpanel med regulator och kopplar in den imorgon och några watt skall det väl ge, även om soltimmarna lyser med sin frånvaro.
Men så funderar jag på hur en intelligent batteriladdare fungerar ihop med en solpanel.
Batteriladdaren känner ju av batteriet kondition och anpassar laddningen efter det (tror jag) och laddar då en solpanel samtidigt undrar jag om det påverkar laddningen på något sätt.
Visserligen kommer motorn att ladda batterierna parallellt med solpanelen, men tror inte generatorn på en gammal MD5:a är speciellt intelligent.

Skall man koppla ifrån solpanelen vid annan laddning eller är det bara att ladda från olika håll samtidigt?

/Göran A

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 04 dec 2018, 11:36

Kort svar: det är bara att ladda på. Regulatorn fixar strömtillförseln oavsett vad du i övrigt laddar med såvitt jag begriper.
Längre svar: 1) varför är det låg spänning? 2)vad har du för laddningsmöjligheter i övrigt? G:a generatorer vanligen endast på 35A; har du mätt om generatorn ger de 14,2-4 V den skall? 3)batteri antal? Och skick! 4)separata kretsar? Riktiga polanslutningar(typ Skyllermarks)?
Osv. Kan kompliceras kolossalt!
O förresten, var det en MMPT regulator du skaffade? Alltså en sån som maximerar/omvandlar överspänningen till A. Kapaciteten på solcellen du skaffade? T ex 45W ger max typ 2,5A.

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Göran A » tis 04 dec 2018, 20:44

Tack för ditt svar.
Spänningen på förbrukarbatteriet var 11,6 V, men det kanske inte är så lågt som jag trodde.
Då båten är ny för mig denna säsong försöker jag gå igenom det mesta, lånade kabel så jag kunde dra in stöm till båten. Laddaren (Tystor 1210) visade att batteriets kapacitet var över 70%.
Tanken med solpanelen på 50W och regulatorn (Solara SR85TL) är att det skall kunna genera så mycket ström att båtens batteri alltid är fulladdade i hamn.
Däremot är jag tveksam om att kapaciteten räcker att klara förbrukningen under segelturer med några övernattningar utan där får man nog stötta med landström i gästhamnarna.
Har ett kylaggregat Supercool och vill minnas att det drar mycket på batteriet.

/Göran A

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av HansH » ons 05 dec 2018, 10:24

Om spänningen ligger på 11,6 V så är batteriet att anse som tomt...
Ett batteri med så låg spänning kan lätt frysa sönder. Låg spänning kan även bero på en trasig cell i batteriet.

Laddningstillstånd
Spänning
100% 12,7 Volt
75% 12,4 Volt
50% 12,2 Volt
25% 12,0 Volt
Urladdat Lika med eller under 11,9 volt

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 05 dec 2018, 12:15

Håller med HansH. Batteriet kan vara kass. Är det "slutet" eller kan man skruva bort pluggar? Möjligen kan det mätas med syraprovare. Men det är nog bäst att satsa på ett nytt typ 75Ah, Varta/Tudor. Fast jag har en kompis som använt Biltemas batterier med gott resultat. Kvalitetsbatterier kostar kring 1100:-/st.
Laddaren du har är ju en kvalitetsapparat och klarar upp till 225 Ah, dvs 3x75Ah. Beroende på ditt strömbehov kanske du skall ha 2 förbrukarbatterier och då borde en 50W panel klara att hålla igång Supercoolen. Regulatorn är av PWM typ (pulse width modulation) men helt OK för mindre system. Hade en sån i massa år till två Fbat och sammanlagt 60W paneler och det fungerade bra.
Hittade en recension:"Mitt Supercool-skåp som jag köpte för 30 år sedan (på den tiden det var det strömsnålaste alternativet) saknar ACD, men det finns en manuell möjlighet till maximal nerkylning. Vid normal drift pendlar förbrukningen mellan två lägen beroende på kylbehov. Det ena läget drar 0,6 A och det andra drar 1,6 A. Jag klarar mig i 2-3 dygn med mina två 75 Ah förbrukningsbatterier inklusive lite övrig hushållsförbrukning vid skönt sommarväder. Detta är faktiska siffror mätta med amperemätare och inte hörsägen eller skrämselpropaganda som är så populärt när det gäller Supercool. Nackdelarna med Supercool tycker jag är att dom aldrig slår ifrån helt utan fortsätter att gå i lågfart även kalla vårnätter då smöret blir onödigt hårt till frukostlimpan, och att dom inte orkar kyla om det är väldigt hett på dagarna. Max nerkylning lär vara 18 grader under omgivningstemp. Men totalt sätt tycker jag att det funkar bra. Dom som inte tror på mina ampere siffror kan höra av sig för besök och demonstration i båten.
/Claes" - saxat från Maringuiden (https://www.maringuiden.se/forum/topic/ ... supercool/ )
Men det krävs 2 Fbat! 0,6 A x 48 (tim)=c:a 28Ah och laddningen en vacker sommardag kan max bli säg 2,5(A)x8(tim)=16 Ah dvs 2 vackra sommardagar c:a 30Ah. NU laddar inte 50W solceller 2,5A i snitt utan bara under väldigt goda förhållande.
Sen är det ju frågan varför ditt bat håller 11,6v! Är det kass i sig eller är det nått fel på laddningen? Osv!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Anders S » ons 05 dec 2018, 19:45

Göran A skrev:Upptäckta att batterispänningen var för låg och närmaste eluttag ligger mer än en kabellängd bort.
Så jag handlade en solpanel med regulator och kopplar in den imorgon och några watt skall det väl ge, även om soltimmarna lyser med sin frånvaro.
Men så funderar jag på hur en intelligent batteriladdare fungerar ihop med en solpanel.
Batteriladdaren känner ju av batteriet kondition och anpassar laddningen efter det (tror jag) och laddar då en solpanel samtidigt undrar jag om det påverkar laddningen på något sätt.
Visserligen kommer motorn att ladda batterierna parallellt med solpanelen, men tror inte generatorn på en gammal MD5:a är speciellt intelligent.

Skall man koppla ifrån solpanelen vid annan laddning eller är det bara att ladda från olika håll samtidigt?

/Göran A
Knepig fråga med möjlighet till flera svar:


Normalt skall en batteriladdare fungera tillsammans med en solpanel, om denna är försedd med spärrdiod och en fungerande regulator. Det normala beteendet är ju att regulator (och backdiod) förhindrar att ström gå bakvägen. Möjligen kan "två paralella laddare" lura varandra att tro att batteristatusen är bättre än i verkligheten, men i så fall bör mest batteriladdaren lura solcellen. Jag hade inte varit orolig för den saken, givet att du i alla fall har en regulator mellan solcell och batteri(er).

Många batteriladdare och nästan alla generator-regulatorer styr mot batteriets sk "mot-EMK", litet förenklat vilken spänning batteriet visar relativt generatorn. När skillnaden mellan generatorspänning och batterispänning är liten ("noll") anser generatorn/batteriladdaren att det är färdigladdat. Ofta är det inte det. Är kablarna långa (äb värre, långa OCH tunna) mellan batteri och generator brukar generatorer fungera bättre om de mäter på batteriet, vanligen mäter fordonsgeneratorer på generatorn själv (battery sensing vs machine sensing regulation, sökord).

Det här ställer till det när man har två batterier som kanske inte är helt likvärdiga eller svarar på samma sätt på laddning. Därför kan man, då och då, ladda batterierna för sig själva, ett i taget, tills de är fulladdade.

11.6 v är förstås alldeles för litet för att batteriet skall må bra. Ladda genast och bevaka så det inte laddar ur av sig själv (eller det finns förbrukare inkopplade). (Anekdot: Jag körde en hel sommar utan att ladda motorstartbatteriet. Det märktes inte förrän jag av en händelse mätte det som "nästan tomt". Skiljereläet hade sagt upp sig utan att lämna besked om detta. Numera har jag litet koll via en mätkrets.

Ett fulladdat batteri med en kass cell blir ett 10V-batteri (med vissa funktionssvårigheter pga den dåliga cellen). men det är inte mycket som kan göras i så fall. 11.6 antyder "dåligt laddat", och med tur och litet ihärdighet kan man kanske rädda det med en bra laddare (eller, med en "dum" laddare och egen bevakning, rimligen hemma.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Schvidja » tis 11 dec 2018, 13:11

Min erfarenhet av supercool är att de förbrukar väldigt mycket energi och kan dra ur en hel batteribank om man inte har bra koll. Byter man ut den mot en standard kompressorenhet och behåller samma skåp så minskar energiförbrukningen avsevärt och kylkapaciteten ökar, du kan hålla frysvaror nedfrysta och får en varning då batterispänningen är för låg. Supercoolen har ett begränsat register så när det blir varmt i båten blir det också varmare i skåpet. Mitt tips är att montera in ett kompressorkit, det är nästan som att gå från direktel till värmepump.
https://www.hjertmans.se/produkter/varm ... mpact-2006

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 12 dec 2018, 12:15

Håller med. Det blir ju rätt dyrt dock - den kompressorstyrda du visar är förmodligen en bra kompromiss. Personligen slog jag på (väldigt) stort och skaffade en 3251 SP ASU med kylning via avloppet till vasken. Vi kan följaktligen ha djupfrysta varor veckovis - gjorde en uppdelning
medelst skärbräda så att det blir ett avdelat frysutrymme i anslutning till köldenheten. Med två solceller à 45W, 2 Fbat etc etc inga strömproblem alls. Ens denna sommar.
Men smakar det så kostar det alltså. Och var inte helt okomplicerat att sätta dit. T ex fick jag plasta igen hålet efter Supercoolen, plasta upp plan anläggningsyta för genomföringen, allt på en ytterst liten yta bakom en smal öppning under vasken sittandes i framstupa sidovridning och benen i egenartade vinklar. Men det tillhör ju båtlivet.
Men utredning av varför batteriet bara höll 11,6V behövs; och kolla upp hele laddkedjan! Anders S tydliggör de betydelsefulla variablerna i denna; hur är det med generatorn, t ex regulatorn i den; skiljereläet, kablarna osv osv. Och icke minst - som han skriver - att mäta är att veta - ampère/voltmätare litet här o där minskar risken för att man plötsligt en dag storögt betraktar ett dött batteri! Men det kan hända ändå - senast i våras glodde jag klentroget på ett startbatteri som jag trodde jag hade koll på.... :o .anledningen visade sig vara en kabel som lossnat. På min 25A fina batteriladdare. Som jag ett tag istället misstänkte för att själv ha dött. Liten pillig säkring dessutom samt denna kabel....Suck. Det man inte har i "huvet" får man ha i plånboken dessvärre. :roll:

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Peter_K » ons 12 dec 2018, 23:12

Värt att notera är att kombon ASU och solceller inte är helt optimal. När solcellerna laddar trycker ASU:n igång och tror att motorn går. Dvs; strunta i kyl med ASU om du skall ha solceller och lägg de pengarna på ett extra batteri till batteribanken istället, där gör de mer nytta.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Anders S » tor 13 dec 2018, 08:22

Peter_K skrev:Värt att notera är att kombon ASU och solceller inte är helt optimal. När solcellerna laddar trycker ASU:n igång och tror att motorn går. Dvs; strunta i kyl med ASU om du skall ha solceller och lägg de pengarna på ett extra batteri till batteribanken istället, där gör de mer nytta.
Ja, det har påtalats förr, att ha en buffert i form av ett kylmagasin kan jämföras med att ha en buffert i form av ett extra batteri. Här bör man tänka på att båda dessa kräver elenergi för att "laddas". Ett batteri kan ju sedan användas till annat, en kylklump driver ju inget annat än kylen. Jag har inga data om verkningsgrad, men tror inte att generator-kompressor-klump är effektivare än generator-batteri -kompressor.

Jag har själv en ASU . Det är troligen ingen fördel i en segelbåt, om man inte kör mycket och ofta med motorn.
Anders S

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Göran A » tor 13 dec 2018, 17:19

Då blir det att kolla generatorn, men det låter sig inte göras innan båten kommer i sjön.
Om generatorn inte laddar så kan man reparera den till en kostnad som kan hamna kring dubbla nypriset. Har på en tidigare båt lämnat in generatorn för reparation och landade på dryga 3000:-
Originalgenerator finns inte att få tag på, utan ersättningsgeneratorn laddar kring 70A vilket är bättre men tar lite på kraften i motorn. Vad jag är osäker på är hur mycket ändringar jag måste göra kring infästningen av den nya generatorn. Någon som vet?
Blev sugen på kylaggregaten som Schvidja länkade till och tror inte den har ASU.
Visste inte vad ASU betydde innan Peter K klargjorde det.
Men som flera rekomenderat kommer jag att komplettera med ytterligare ett batteri. Men över tid så måste ju det tillföras minst den strömmängd om förbrukas. Men man kanske inte behöver ligga lika ofta i hamnar med landström.
Jag skall försöka göra en bedömmning av strömförbrukningen, kyl, instrument, belysning och inte minst laddning av telefoner/Ipad.
Solpanel på 50W räknar jag med skall ge kring 15A en vanlig sommardag, eller är det för högt enligt er erfarenhet?


/Göran A

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Peter_K » tor 13 dec 2018, 18:44

50 W ger 50/12 ampere, dvs c:a 4 A som max i teoretiskt maxvärde. Räkna bort hälften (montagevinkel, dygnsvariation mm), och att den laddar 12 timmar effektivt så borde du få ur 24 Ah ut en 50 W solpanel när solen skiner.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av thomask » tor 13 dec 2018, 19:41

En installation med kompressorkyl kan dra väldigt lite ström. Har gjort en toppladdad kyllåda med maximalt med isolering, dörren på översidan minskar förlusterna betydligt då kall luft inte rinner ur när det ska fram öl titt som tätt.
Har en 30watts solpanel och 3 friska batterier. (Kylenheten är en Isotherm 2006 utan asu) som gör att kylen gör jämna steg med tillskottet från solpanelen.
All annan belysning etc, är led för att hålla nere förbrukning så gott det går.
Har aldrig behövt landström på denna båten. förutom då tv ska vara på länge.
[img][/
DSC_0126.JPG
img]

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Anders S » fre 14 dec 2018, 08:20

Göran A skrev:Då blir det att kolla generatorn, men det låter sig inte göras innan båten kommer i sjön.
Om generatorn inte laddar så kan man reparera den till en kostnad som kan hamna kring dubbla nypriset. Har på en tidigare båt lämnat in generatorn för reparation och landade på dryga 3000:-
Originalgenerator finns inte att få tag på, utan ersättningsgeneratorn laddar kring 70A vilket är bättre men tar lite på kraften i motorn. Vad jag är osäker på är hur mycket ändringar jag måste göra kring infästningen av den nya generatorn. Någon som vet?
Blev sugen på kylaggregaten som Schvidja länkade till och tror inte den har ASU.
Visste inte vad ASU betydde innan Peter K klargjorde det.
Men som flera rekomenderat kommer jag att komplettera med ytterligare ett batteri. Men över tid så måste ju det tillföras minst den strömmängd om förbrukas. Men man kanske inte behöver ligga lika ofta i hamnar med landström.
Jag skall försöka göra en bedömmning av strömförbrukningen, kyl, instrument, belysning och inte minst laddning av telefoner/Ipad.
Solpanel på 50W räknar jag med skall ge kring 15A en vanlig sommardag, eller är det för högt enligt er erfarenhet?


/Göran A
Angående utbytes generator: Det finns många modeller av utbytes generatorer på nätet (även startmotor er). De kritiska måtten är "fötterna", hur remskivan sitter (offset) och remskivan storlek (utväxling). Jag bytte en gammal Lucas mot en Biltema standard - väl mycket pyssel såhär efter 15 år...
Försök därför hitta en som passar direkt - sådana finns.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Laddning från solpanel och batteriladdare

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 14 dec 2018, 13:09

Ja förvisso - jag borde ju ha skrivit att jag för det mesta har manuellt läge inkopplat; vid långa motorgångar som i stiltje osv kopplar jag in normal-autoläget. Men det har såklart hänt att jag har glömt detta och behållit det ena eller andra läget på men faktiskt har jag under 15 års användning aldrig upplevt något problem. Jag kollar ju strömförbrukningen med jämna mellan rum, bl a via en Battmeter 2 - för att upptäcka avvikelser.
Som Anders S skriver finns det ersättningsgeneratorer - kan verkligen rekommendera Startmotor.se (Christer Håkansson i kundtjänsten)som jag hade anledning att kontakta när jag hjälpte en kompis med att göra om elsystemet. Fick mycket sakkunniga råd - de är inte såna som bara skall sälja utan vill att det skall bli bra. På kompisens båt satt förresten en skiljediod på generatorn (=Paris Rhone generator) och den plockades bort (med visst våld) och ersattes med spänningsreglerat skiljerelä. Vilket gjorde susen!

Skriv svar