Vinterkonservera inombordare - Tips?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
MrGlasses
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 05 okt 2018, 12:24

Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inlägg av MrGlasses » fre 05 okt 2018, 16:07

........
Senast redigerad av 2 MrGlasses, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inlägg av Anders S » fre 05 okt 2018, 16:23

Det finns bara en anledning att fylla på med glykolvatten i motorn, och det är för att ta bort (eller minska) frysrisken. Glykolen har en obetydlig konserverande verkan. Så du kan välja på att köra igenom kylsystemet med rent vatten OCH sedan dränera, eller låta kylvattnet med glykol i stå kvar. Dränerar du räcker det utmärkt med rent färskvatten, och sparar pengar och miljö. Dränerar du inte (kan inte, vill inte, går inte etc) blir glykol nödvändigt i vattnet.

Annars innehåller en komplett vinterkonservering inte bara spolning av kylsystemet utan också en genomgång av motorn, ett olje- och filterbyte, kanske en dos konserveringsmedel i tanken, kontroll av den inre kylkretsen så den är frysskyddad samt dränering av den yttre kretsen. Till detta, att byta/komplettera olja i drevet (då ser man om det läcker, olja ut och/eller vatten in) och litet allmänt pyssel, med fett på rörliga delar och rengöring av smutssamlande punkter.

Givetvis kan normalhändiga och intresserade båtägare göra detta, men kanske inte på tio minuter. Men det fixar inte servicemekanikern heller.
Anders S

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inlägg av Jonjoh » mån 05 nov 2018, 14:45

Nybliven kölbåtsägare här.

Detta gör jag efter upptaget på land: Det jag har gjort för andra vintern är genomköra motorn med glykolvatten tills motorn blivit varm och alla(?) termostater öppnat sig. 1 spann med glykolvatten där både insugs-slangen och utblåsvattnet går ner i. Kör till motorn är varm. Koppla tillbaka slangarna.

När ovan är gjort passar jag på att byta motorolja då den är varmare och mer lättflytande. Pump med slang ner i oljestickehålet och sug tills det blir "torrt", och fyll på med ny olja i toppen. Starta motorn igen och låt den nya oljan dra runt litegrann.

Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inlägg av Anders S » ons 07 nov 2018, 08:42

Jonjoh skrev:Nybliven kölbåtsägare här.

Detta gör jag efter upptaget på land: Det jag har gjort för andra vintern är genomköra motorn med glykolvatten tills motorn blivit varm och alla(?) termostater öppnat sig. 1 spann med glykolvatten där både insugs-slangen och utblåsvattnet går ner i. Kör till motorn är varm. Koppla tillbaka slangarna.

När ovan är gjort passar jag på att byta motorolja då den är varmare och mer lättflytande. Pump med slang ner i oljestickehålet och sug tills det blir "torrt", och fyll på med ny olja i toppen. Starta motorn igen och låt den nya oljan dra runt litegrann.

Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.
Man måste inte byta i drevet, men man behöver tappa ut en dl eller så ( som sedan toppas upp). Detta för att kolla så packboxen är tät, ett läckage brukar då visa sig. Drev ligger ju i vattnet hela tiden, vanliga backslag aldrig.
Anders S

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inlägg av Jonjoh » mån 07 jan 2019, 12:52

Anders S skrev:
Jonjoh skrev: Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.
Man måste inte byta i drevet, men man behöver tappa ut en dl eller så ( som sedan toppas upp). Detta för att kolla så packboxen är tät, ett läckage brukar då visa sig. Drev ligger ju i vattnet hela tiden, vanliga backslag aldrig.

Okej hur ser man läckaget där menar du? Det blir inte tätt när man drar åt igen eller?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inlägg av HansH » mån 07 jan 2019, 12:58

Om det har läckt vatten in i drevet så syns det på oljan som du tappar ur.
Om den är grå så har du otäta packboxar = vattenläckage

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inlägg av Jonjoh » mån 07 jan 2019, 15:41

HansH skrev:Om det har läckt vatten in i drevet så syns det på oljan som du tappar ur.
Om den är grå så har du otäta packboxar = vattenläckage
Ah, ja nu föll poletten ner. Det räcker att tappa ut lite för att checka kvaliteten på oljan... Tack. Ska göra det nu innan det blir kallt eller senare i vår :o

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inlägg av HansH » tis 08 jan 2019, 15:04

Om du väntar länge så kan olja och ev vatten separera och oljan bli mindre grumlig.
Men då oljan flyter uppe på vattnet så lär du se att det första som kommer ut är vatten...

Skriv svar