Offeranoder

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Söndagsseglaren
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 06 okt 2018, 19:02

Offeranoder

Inlägg av Söndagsseglaren » sön 07 okt 2018, 19:05

Jag har köpt en ”ny” båt som jag för första gången vinterkonserverade motorn på idag, en VP D1-30. Jag letade efter zinkanoder men hittade inga vare sig på motorn eller propelleraxeln. Är det någon som vet var jag ska leta?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Offeranoder

Inlägg av Anders S » mån 08 okt 2018, 12:48

Det kan variera. Det bör finnas en anod på propellern, om den inte finns på axeln. Har man (till exempel) en Volvo foldingpropeller har den "figursydda" anoder i propellernavet. I själva motorn finns ibland en stiftanod, men med bra materialval slipper man den kontrollpunkten.
Anders S

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Offeranoder

Inlägg av alfp » tis 09 okt 2018, 06:48

På en VP D 1; Var sitter i så fall denna anod?
Alfp

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Offeranoder

Inlägg av Anders S » tis 09 okt 2018, 08:35

alfp skrev:På en VP D 1; Var sitter i så fall denna anod?
Det är inte säkert att den behövs (materialval), men OM det är aktuellt med anod på motorn sitter den så den skyddar värmeväxlaren. Det är den del av motorn som i så fall slits hårdast, korrosionsmässigt. Men detta beror på hur väl man lyckas isolera materialen och vilka material som valts, i skarvar och kopplingar.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Offeranoder

Inlägg av marede » ons 10 okt 2018, 11:16

Jag har en ny D2-40 och har sökt samma information. Den auktoriserade Volvo Penta verkstad jag anlitade för service visste inte om det fanns någon anod (bra betyg va... :evil: ) men vad jag lyckats leta reda på själv därefter så har inte motorn någon anod. Då våra nog är snarlika skulle min gissning vara att inte heller din har någon anod. Vi pratar motor då, inte axel eller propeller.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar