Vinterkonservera inombordare - Tips?
Vinterkonservera inombordare - Tips?
........
Senast redigerad av 2 MrGlasses, redigerad totalt 0 gång.
Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?
Det finns bara en anledning att fylla på med glykolvatten i motorn, och det är för att ta bort (eller minska) frysrisken. Glykolen har en obetydlig konserverande verkan. Så du kan välja på att köra igenom kylsystemet med rent vatten OCH sedan dränera, eller låta kylvattnet med glykol i stå kvar. Dränerar du räcker det utmärkt med rent färskvatten, och sparar pengar och miljö. Dränerar du inte (kan inte, vill inte, går inte etc) blir glykol nödvändigt i vattnet.
Annars innehåller en komplett vinterkonservering inte bara spolning av kylsystemet utan också en genomgång av motorn, ett olje- och filterbyte, kanske en dos konserveringsmedel i tanken, kontroll av den inre kylkretsen så den är frysskyddad samt dränering av den yttre kretsen. Till detta, att byta/komplettera olja i drevet (då ser man om det läcker, olja ut och/eller vatten in) och litet allmänt pyssel, med fett på rörliga delar och rengöring av smutssamlande punkter.
Givetvis kan normalhändiga och intresserade båtägare göra detta, men kanske inte på tio minuter. Men det fixar inte servicemekanikern heller.
Annars innehåller en komplett vinterkonservering inte bara spolning av kylsystemet utan också en genomgång av motorn, ett olje- och filterbyte, kanske en dos konserveringsmedel i tanken, kontroll av den inre kylkretsen så den är frysskyddad samt dränering av den yttre kretsen. Till detta, att byta/komplettera olja i drevet (då ser man om det läcker, olja ut och/eller vatten in) och litet allmänt pyssel, med fett på rörliga delar och rengöring av smutssamlande punkter.
Givetvis kan normalhändiga och intresserade båtägare göra detta, men kanske inte på tio minuter. Men det fixar inte servicemekanikern heller.
Anders S
Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?
Nybliven kölbåtsägare här.
Detta gör jag efter upptaget på land: Det jag har gjort för andra vintern är genomköra motorn med glykolvatten tills motorn blivit varm och alla(?) termostater öppnat sig. 1 spann med glykolvatten där både insugs-slangen och utblåsvattnet går ner i. Kör till motorn är varm. Koppla tillbaka slangarna.
När ovan är gjort passar jag på att byta motorolja då den är varmare och mer lättflytande. Pump med slang ner i oljestickehålet och sug tills det blir "torrt", och fyll på med ny olja i toppen. Starta motorn igen och låt den nya oljan dra runt litegrann.
Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.
Detta gör jag efter upptaget på land: Det jag har gjort för andra vintern är genomköra motorn med glykolvatten tills motorn blivit varm och alla(?) termostater öppnat sig. 1 spann med glykolvatten där både insugs-slangen och utblåsvattnet går ner i. Kör till motorn är varm. Koppla tillbaka slangarna.
När ovan är gjort passar jag på att byta motorolja då den är varmare och mer lättflytande. Pump med slang ner i oljestickehålet och sug tills det blir "torrt", och fyll på med ny olja i toppen. Starta motorn igen och låt den nya oljan dra runt litegrann.
Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.
Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?
Man måste inte byta i drevet, men man behöver tappa ut en dl eller så ( som sedan toppas upp). Detta för att kolla så packboxen är tät, ett läckage brukar då visa sig. Drev ligger ju i vattnet hela tiden, vanliga backslag aldrig.Jonjoh skrev:Nybliven kölbåtsägare här.
Detta gör jag efter upptaget på land: Det jag har gjort för andra vintern är genomköra motorn med glykolvatten tills motorn blivit varm och alla(?) termostater öppnat sig. 1 spann med glykolvatten där både insugs-slangen och utblåsvattnet går ner i. Kör till motorn är varm. Koppla tillbaka slangarna.
När ovan är gjort passar jag på att byta motorolja då den är varmare och mer lättflytande. Pump med slang ner i oljestickehålet och sug tills det blir "torrt", och fyll på med ny olja i toppen. Starta motorn igen och låt den nya oljan dra runt litegrann.
Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.
Anders S
Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?
Anders S skrev:Man måste inte byta i drevet, men man behöver tappa ut en dl eller så ( som sedan toppas upp). Detta för att kolla så packboxen är tät, ett läckage brukar då visa sig. Drev ligger ju i vattnet hela tiden, vanliga backslag aldrig.Jonjoh skrev: Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.
Okej hur ser man läckaget där menar du? Det blir inte tätt när man drar åt igen eller?
Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?
Om det har läckt vatten in i drevet så syns det på oljan som du tappar ur.
Om den är grå så har du otäta packboxar = vattenläckage
Om den är grå så har du otäta packboxar = vattenläckage
Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?
Ah, ja nu föll poletten ner. Det räcker att tappa ut lite för att checka kvaliteten på oljan... Tack. Ska göra det nu innan det blir kallt eller senare i vårHansH skrev:Om det har läckt vatten in i drevet så syns det på oljan som du tappar ur.
Om den är grå så har du otäta packboxar = vattenläckage
Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?
Om du väntar länge så kan olja och ev vatten separera och oljan bli mindre grumlig.
Men då oljan flyter uppe på vattnet så lär du se att det första som kommer ut är vatten...
Men då oljan flyter uppe på vattnet så lär du se att det första som kommer ut är vatten...