Vinterkonservera inombordare - Tips?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
MrGlasses
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre okt 05, 2018 12:24 pm

Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav MrGlasses » fre okt 05, 2018 4:07 pm

........
Senast redigerad av 2 MrGlasses, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11131
Blev medlem: fre maj 20, 2005 7:23 am
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav Anders S » fre okt 05, 2018 4:23 pm

Det finns bara en anledning att fylla på med glykolvatten i motorn, och det är för att ta bort (eller minska) frysrisken. Glykolen har en obetydlig konserverande verkan. Så du kan välja på att köra igenom kylsystemet med rent vatten OCH sedan dränera, eller låta kylvattnet med glykol i stå kvar. Dränerar du räcker det utmärkt med rent färskvatten, och sparar pengar och miljö. Dränerar du inte (kan inte, vill inte, går inte etc) blir glykol nödvändigt i vattnet.

Annars innehåller en komplett vinterkonservering inte bara spolning av kylsystemet utan också en genomgång av motorn, ett olje- och filterbyte, kanske en dos konserveringsmedel i tanken, kontroll av den inre kylkretsen så den är frysskyddad samt dränering av den yttre kretsen. Till detta, att byta/komplettera olja i drevet (då ser man om det läcker, olja ut och/eller vatten in) och litet allmänt pyssel, med fett på rörliga delar och rengöring av smutssamlande punkter.

Givetvis kan normalhändiga och intresserade båtägare göra detta, men kanske inte på tio minuter. Men det fixar inte servicemekanikern heller.
Anders S

Jonjoh
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tor feb 02, 2017 3:40 pm
Ort: Bergkvara
Kontakt:

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav Jonjoh » mån nov 05, 2018 2:45 pm

Nybliven kölbåtsägare här.

Detta gör jag efter upptaget på land: Det jag har gjort för andra vintern är genomköra motorn med glykolvatten tills motorn blivit varm och alla(?) termostater öppnat sig. 1 spann med glykolvatten där både insugs-slangen och utblåsvattnet går ner i. Kör till motorn är varm. Koppla tillbaka slangarna.

När ovan är gjort passar jag på att byta motorolja då den är varmare och mer lättflytande. Pump med slang ner i oljestickehålet och sug tills det blir "torrt", och fyll på med ny olja i toppen. Starta motorn igen och låt den nya oljan dra runt litegrann.

Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11131
Blev medlem: fre maj 20, 2005 7:23 am
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav Anders S » ons nov 07, 2018 8:42 am

Jonjoh skrev:Nybliven kölbåtsägare här.

Detta gör jag efter upptaget på land: Det jag har gjort för andra vintern är genomköra motorn med glykolvatten tills motorn blivit varm och alla(?) termostater öppnat sig. 1 spann med glykolvatten där både insugs-slangen och utblåsvattnet går ner i. Kör till motorn är varm. Koppla tillbaka slangarna.

När ovan är gjort passar jag på att byta motorolja då den är varmare och mer lättflytande. Pump med slang ner i oljestickehålet och sug tills det blir "torrt", och fyll på med ny olja i toppen. Starta motorn igen och låt den nya oljan dra runt litegrann.

Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.


Man måste inte byta i drevet, men man behöver tappa ut en dl eller så ( som sedan toppas upp). Detta för att kolla så packboxen är tät, ett läckage brukar då visa sig. Drev ligger ju i vattnet hela tiden, vanliga backslag aldrig.
Anders S

Jonjoh
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tor feb 02, 2017 3:40 pm
Ort: Bergkvara
Kontakt:

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav Jonjoh » mån jan 07, 2019 12:52 pm

Anders S skrev:
Jonjoh skrev:Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.


Man måste inte byta i drevet, men man behöver tappa ut en dl eller så ( som sedan toppas upp). Detta för att kolla så packboxen är tät, ett läckage brukar då visa sig. Drev ligger ju i vattnet hela tiden, vanliga backslag aldrig.



Okej hur ser man läckaget där menar du? Det blir inte tätt när man drar åt igen eller?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1085
Blev medlem: mån okt 24, 2005 2:29 pm
Ort: Göteborg

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav HansH » mån jan 07, 2019 12:58 pm

Om det har läckt vatten in i drevet så syns det på oljan som du tappar ur.
Om den är grå så har du otäta packboxar = vattenläckage

Jonjoh
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tor feb 02, 2017 3:40 pm
Ort: Bergkvara
Kontakt:

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav Jonjoh » mån jan 07, 2019 3:41 pm

HansH skrev:Om det har läckt vatten in i drevet så syns det på oljan som du tappar ur.
Om den är grå så har du otäta packboxar = vattenläckage


Ah, ja nu föll poletten ner. Det räcker att tappa ut lite för att checka kvaliteten på oljan... Tack. Ska göra det nu innan det blir kallt eller senare i vår :o

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1085
Blev medlem: mån okt 24, 2005 2:29 pm
Ort: Göteborg

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav HansH » tis jan 08, 2019 3:04 pm

Om du väntar länge så kan olja och ev vatten separera och oljan bli mindre grumlig.
Men då oljan flyter uppe på vattnet så lär du se att det första som kommer ut är vatten...