Val av båt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Whatthefisk
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 sep 2018, 17:41

Val av båt

Inlägg av Whatthefisk » ons 26 sep 2018, 17:33

Hej!

Jag och min bror har bestämt oss för att skaffa en segelbåt. Bror min har arbetat några veckor på segelbåt som dykinstruktör för länge sedan och jag har 10+ års erfarenhet av segling i form av kitesurfing och så har jag seglat lite mindre katamaran och lite laser. Med andra ord har vi nästan ingen som helst erfarenhet av att segla en båt runt 30 fot och har inte ägt någon båt tidigare.

Planen är att köpa en båt innan nästa säsong drar igång. Vi bor på sydkusten. Vi har inga direkt djärva planer utan tänker oss hålla nära den Svenska kusten och över till Danmark (Malmö - Dragör osv.) Tyskland hade varit trevligt också då vissa saker är billigt där har jag hört.

När man är oerfaren som oss, är det då klokt att anlita en certifierad besiktningsman som ser över båten innan ägarbytet sker? Om svaret är ja, vart hittar man en sådan och hur mycket bör en besiktning kosta? Eller ska man helt bortse från att köpa privat? Det kommer finnas barn på båten och jag måste på något sätt säkerställa båtens sjöduglighet.

Nästa fråga vi har rör vilken modell som passar våra behov. Vi planerar att övernatta på båten, helst flera veckor i rad under sommaren om det fungerar med barnen. När det gäller layouten behöver vi 2 separata kojer som rymmer 2 pers var, plus salongen, och helst att toa är placerad i salongen så man inte stör eller i värsta fall väcker barnen om man behöver pinka på natten. Vi är 3 vuxna och 3 barn. En vuxen kommer sova med ett barn (4 år) i en koj, två barn (båda i 10-års åldern) i den andra kojen och så sover jag och brorsan i salongen. Vi lägger oss senare än barnen så vi tänker att detta kanske är den ultimata kabin-designen. Vi kanske har helt fel?

Vi undrar alltså vilken modell som kan tänkas passa oss? Har tittat lite extra på Maxi 95 & Albin 82ms. Vi undrar om förslag på passande båt med två olika budgetar; 60 000 - 100 000 samt 150.000 - 200.000. Konkreta förslag som ligger ute just nu på t.ex. blocket uppskattas väldigt!

Är det något speciellt gällande utrustning på båten man ska ha i åtanke när man ska semestersegla med barn? Som jag förstår är motor, skick på segel, skick på dynor, toa (vad ska man ha för toa, har sett mycket Jabsco?) viktiga (dyra) delar, men förutom det?

Mycket tacksam för svar! :)

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Val av båt

Inlägg av omega » ons 26 sep 2018, 20:56

Titta lite på Comfort 32 ,båten har rymlig sittbrunn, ihop med sittbrunns tält blir det ett extra rum.akterruffen har ingång från sittbrunnen och även inifrån båten via toa.
Styrbords akterkoj rymmer två barn o den vänstra rymmer 1
Vi hade en sådan medans barnen var med ,perfekt för de hade sina prylar i aktern o sov så länge de ville,
Hyfsad att segla o snygg att se på,de har hamnat i ett bra prisläge med
Blyköl är ett plus,finns med o utan rattstyrning

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Val av båt

Inlägg av thomask » tor 27 sep 2018, 11:37

https://www.blocket.se/stockholm/SUNWIN ... ?ca=15&w=3

Liknande, gott om plats och full stahojd.

Whatthefisk
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 sep 2018, 17:41

Re: Val av båt

Inlägg av Whatthefisk » tor 27 sep 2018, 16:03

Tack för tipsen! Låt oss säga att man bestämmer sig för en båt, är det vanligt att man anlitar en besiktningsman eller hur går man tillväga?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Val av båt

Inlägg av Anders S » fre 28 sep 2018, 17:00

Litet präktigt, kanske, men din (fullt begripliga) fundering på "sjöduglig" brukar landa i skepparens (och besättningens) kompetens (skicklighet och omdöme), inte i båtens fysiska egenskaper. Flertalet båtMODELLER i den storleksklass du tänker dig duger mycket bra, bara de seglas med rimlig skicklighet och omdöme. Bra, därför att det ger dig rätt bra urval, dåligt därför att det inte finns någon genväg till den egna kompetensen och det goda omdömet. Jag tror att alla varit där, och det brukar gå bra.

Givetvis kan din trygghet avseende båtvalet öka om du låter någon "klok gubbe" (det brukar vara män...) göra en genomgång av båten. Det behöver inte ens vara en officiell besiktningsman. Att gå igenom säkerhetsaspekterna (rigg, segel, att motorn fungerar, att kölen sitter fast, att skrovet inte fått strukturella skador, att gasflaskan är vettigt placerad etc) är inte särskilt tidsödande. Är någon av dessa faktorerna felaktig torde objektet vara ointressant för de flesta som inte älskar att renovera. En besiktningsman gör det här på ett par timmar.

Däremot kan det bli litet dyrare (mer tidsödande) att kontrollera (och framförallt fixa till) alla de komfort- och supportsystem som brukar finnas (elektronik, toaletter, kök, seglens verkliga prestanda, hur sliten är motorn EGENTLIGEN, kojdynor, puts&studs etc). Här ser man detta själv, alternativt kan ingen besiktningsman heller säga så mycket (segel och motor, till exempel).

http://www.batbesiktningsmannen.org/

I tillägg till vad som redan sagts om båt, jag tror att en Maxi95 kan ge er de funktioner ni letar efter. Det är inget dåligt val. Men ni kan nog gilla nästan alla 31-33-fotare som finns till salu, och hösten brukar ge ett bra pris/urval.

Mycket nöje
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Val av båt

Inlägg av Spider » lör 29 sep 2018, 05:38

Kompis 97 har alltid varit en favorit för mig men jag har aldrig ägt någon. Vår Windex 92 är snarlik i planlösning och skulle fungera perfekt för era behov med reservation för en något kort förpik, men det finns nästan aldrig någon till salu då endast ett 20-tal byggdes. Inte helt säker på hur Kompis 97 är med kojlängder men jag skulle absolut titta på den. Seglar bra, blyköl, partialrigg och vad jag förstår väldigt välbyggd.

Skriv svar