Hårdvindssegling

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
606
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 22 sep 2018, 16:07

Hårdvindssegling

Inlägg av 606 » sön 23 sep 2018, 18:58

Köpte min första segelbåt förra året, en Monark 606, som är en mindre 6 m kölbåt, med stor, fock och spinnaker. Har nu seglat aktivt 2 säsonger och skulle vilja lära mig behärska även segling under hård vind.
Här kommer mina funderingar. Behöver man segla på ett annat sätt för att klara av en storm? Ex annan förberedelse inför och genomförande av krysslagen? Finns det manövrar man helt vill undvika att göra, om möjligt, för att de är förenade med extra hög risk, t ex att gippa? Hur mycket vind tål en dylik båt. Vad gör man om man kapsejsat - går det att själv få upp båten igen? Jag var ute och seglade med en kompis i lördags då vindarna var uppemot 19 m/s enligt väderprognosen. Jag upplevde att det var väldigt svårt att segla på vanligt sätt. Efter varje krysslag var känslan att båten skulle kapsejsa då den var väldigt högt uppe på kant och vid ngt tillfälle forsade vattnet in över relingen. Det var mycket svårt att hitta en stabil kurs då vi antingen hade en ohälsosamt stor lutning på båten varpå rodret inte längre lydde mina order då det inte längre hade styrförmåga eller så hamnade vi i vindögat med kastande segel. Liksom inga mellanlägen trots mina försök att parera med storskotet! Under seglingen hade vi spännt för- och akterstag ordentligt och sträckt seglen så gott det gick.
Tacksam för tips!

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hårdvindssegling

Inlägg av s20 » sön 23 sep 2018, 21:28

Hej 606, det är ju bra att kunna hantera sin båt även i hårt väder, men Monarken är ju en öppen dagseglare och är knappast tänkt för så hård segling, det är ju en kölbåt så den bör resa sig när den går omkull och vinden inte trycker på seglen. Nåja, det du ska tänka på (enligt mig) är att ha storskotet så att du kan släppa ut illa kvickt. Gippa inte i så hård vind, det är svårt att kontrollera och du riskerar riggen. På en större kölbåt kan man reva storen, då blir allt mycket lättare, när båten lutar för mycket förlorar rodret mycket effekt och båten blir svårstyrd. Min rekommendation är att du inte ger dig ut i så hårt väder, det gör inte jag i min havskryssare, men skulle jag råka ut för hårt väder på en längre översegling så är den byggd för det. Är det kulingvindar går jag inte ut, det är mycket lugnare och skönare i hamn/C
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Skriv svar