Tips önskas till oerfaren seglare...

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
tofriis
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 05 aug 2018, 12:01

Tips önskas till oerfaren seglare...

Inlägg av tofriis » lör 15 sep 2018, 12:03

Hej seglarvänner!

Är en oerfaren seglare som köpte min första segelbåt för drygt ett år sedan. Det blev ett spontanköp av en Triss Norlin (Norlin 570) som jag började segla med under hösten förra året. Har mestadels provat mig fram och lärt mig på egen hand, vilket var perfekt på lilla lätt hanterbara Trissen. Superkul och en underbar känsla att ta sig fram bara med hjälp av naturen! Mina två söner fastnade tyvärr inte så mycket för det som jag hoppats, så jag seglar mest själv. Konstaterade då att en rullfock hade varit bra för att underlätta segling på egen hand. Då jag köpt båten för 5000 kr kändes en rulle till Trissen som en väl stor investering. Funderade därför på att istället köpa någon båt redan utrustad med rullfock och gärna lite större. Efter lite läsande om olika båtar och letande på Blocket blev det en Dominant 78 med självslående rullfock. Kostade mindre än vad Trissen plus ny rullfock hade kostat, så det känns helt rätt. Kul båt att segla och skönt med självslående fock vid kryssning på egen hand i norra Bohusläns ibland trånga skärgård. Försöker verkligen segla i alla lägen, av princip och kanske lika mycket för att motorn krånglat ganska ordentligt. Har tom fått lägga till utan motor ett par gånger. Nu fixat elutombordare som jag kan lita på, skönt trots allt. Blev långt det här. Nu till frågan...

Seglade på kryss i en relativt trång passage i ganska byig vind, gick lite väl högt mot vind och tappade lite fart när jag skulle slå, föll därför av för att få upp lite fart inför slaget. Samtidigt ökade den byiga vinden plötsligt, båten lutade ganska mycket och tog bra fart. Stressigt läge när jag då, i bra fart på väg mot en klippa, märker jag tappat styrförmåga. Övervägde en sekund att gira med vinden, alltså tillbaka åt fel håll, men när jag i lätt panik och lite okontrollerat släppte storskotet helt reste sig båten och det gick att slå som planerat. Kanske hade räckt att släppa helt på skotskenan, men det blev som det blev och det gick ju relativt bra. Dock lite skrämmande i efterhand när jag tänker på hur det kunde gått...

Var det någon variant av broach jag råkade ut för?
Vad säger ni med erfarenhet, vad gjorde jag för fel? Tar tacksamt emot råd och tips på vad man bör göra och tänka på om det händer igen och kanske framför allt för att det inte ska hända igen. Hoppas ni förstår trots mina troligen bristfälliga terminologi...

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Tips önskas till oerfaren seglare...

Inlägg av peon » ons 19 sep 2018, 15:34

Min erfarenhet är att det är lurigt att segla i trånga sund om man inte har läns/slör. Vinden kan vrida sig så den där behagliga halvvinden helt plötsligt blir kryss och i värsta fall får man total motvind. Därför väldigt bra att se till att ha marginal till land så man kan falla av (dvs vända och segla med vinden).

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Tips önskas till oerfaren seglare...

Inlägg av oceansailor » ons 19 sep 2018, 18:14

Det var säkert så att Du broachade. Betyder att rodret förlorar styrförmågan. När båten kränger mycket så blir det sämre styrverkan. Vattenströmmen runt rodret stallar. Medicinen är att minska trycket i storseglet och styra aktivt. Man kan med fördel styra lite högre i vindbyarna. Men det är ju lite svårt i trånga sund där vinden kan variera mellan ingen och mycket vind på någon sekund.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Tips önskas till oerfaren seglare...

Inlägg av Nils_D » tor 20 sep 2018, 14:47

tofriis skrev: när jag i lätt panik och lite okontrollerat släppte storskotet helt reste sig båten och det gick att slå som planerat. Kanske hade räckt att släppa helt på skotskenan, men det blev som det blev och det gick ju relativt bra. Dock lite skrämmande i efterhand när jag tänker på hur det kunde gått
Precis som Oceansailor säger var det en broach du råkade ut för. Då tappar rodret greppet. Och lösningen är precis det som du spontant gjorde ... man minskar på trycket på storen genom att antingen släppa på själva skotet, eller om man har storen på en skotskena så släpper man ner skotets fästpunkt i lä. Båda får samma effekt: Trycket på storen minskar vilket gör att lutningen minskar så att rodret greppar igen.

Själv föredrar jag att släppa ner skotvagnen i lä eftersom det gör det lättare att få tillbaka den ursprungliga inställningen på skotet när byn har blåst över. Det är lättare att se var skotet satt innan man släppte ner det i lä än att veta hur mycket man skall ta hem på storskotet. Men vilket som är bäst i det enskilda fallet beror på hur lätt det är att justera skot och skotvagn på båten.

Själv har jag haft nytta av att läsa en eller ett par texter om hur segeltrim fungerar. Kanske gäller det också för dig. En bok som finns gratis på nätet är Gransegels om effektiv vindförvaltning http://www.gransegel.se/granbok.pdf Vissa tycker dock att den är lite för avancerad för nybörjare.

En bok som många tycker är bra, med tydliga illustrationer, och som har lite mer om hur segeltrim samverkar med resten av båten, är Illustrerad seegel & Riggtrim av Ivar Dedekam

Du skriver att du är oerfaren seglare. Ändå gjorde du spontant rätt i en för en nybörjare (och ibland också för mer erfarna) knepig situation. Verkar som du har talang för det här med segling!

tofriis
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 05 aug 2018, 12:01

Re: Tips önskas till oerfaren seglare...

Inlägg av tofriis » fre 23 aug 2019, 20:50

Ett sort och extremt sent tack för tips och vänliga ord! Har blivit lite mer träning under denna säsongen, men tyvärr inte så mycket som jag önskat. Kommer förhoppningsvis bli mer nu i augusti/september. Ska låna boken jag fick tips om också :)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Tips önskas till oerfaren seglare...

Inlägg av Seawolf » lör 24 aug 2019, 05:22

Som förebyggande åtgärd vid kryss i trånga sund vill jag rekommendera att skota seglen för några grader lägre höjdtagning än vid kryss på friare vatten.
Eftersom vinden flaxar till styrka och riktning är det viktigt att på detta sätt verkligen få fart när vinden flaxar rätt. Dessutom återfår man farten bättre efter varje slag på det sättet. Dessutom minskar risken att roder och köl "stallar" (alltså tappar greppet i vattnet på grund av för stort sidtryck och för låg fart). Dominantbåtarna har dessutom en tämligen kort kölprofil och roderprofil vilket gör att stallningsrisken är större. Det gäller att inte pina höjd utan hålla farten uppe.
Annars kan jag gratulera till Dominanten. En utmärkt båt som tål stryk och är välseglande.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

tofriis
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 05 aug 2018, 12:01

Re: Tips önskas till oerfaren seglare...

Inlägg av tofriis » lör 24 aug 2019, 21:35

Tack för ytterligare tips, har mycket att lära! idag blev det faktiskt några timmars segling igen, dock lugna vindar och mer öppet hav. En timmes kryssning ut från Grebbestad och sedan öppet hav runt Morö och inåt igen. Bra för mig med längre sträckor med oförändrad vind för att testa olika sätt att trimma seglen, kul! Nästa steg blir att läsa lite teori om det också. Dagen/kvällen avslutades med att träna tilläggning i naturhanm på egen hand, inga problem i kvällens lätta vind. Dessutom lite fusk att lägga till vid bryggan. Så nu ligger jag på östsidan St Klövskär alldeles ensam, lugnt, tyst och alldeles sagolikt vackert! Ofattbart så snabbt nästan alla båtar försvinner från skärgården här uppe...
Bilagor
IMG_20190824_165902.jpg
IMG_20190824_182812.jpg
IMG_20190824_184925.jpg
IMG_20190824_191131.jpg

Skriv svar