Ny rullgenua
Ny rullgenua
Ska(måste) köpa ny rullgenua då den gamla suttit säkert 20 år. Funkar hur bra som helst i medvind, inte annars.
I våras fick jag min nya stor från Uk, och det var ett kanonlyft vad gäller hantering av båten på alla sätt, men genuan hänger inte med vid kryss. inte ens i närheten.
Har begärt prisförslag/ide om storlek och form från dom segelmakarna som finns i Göteborg.
Jag vet inte ett smack om hur ett försegel ska ha för storlekar färg, form, utseende Mm....
Laminatsegel har jag bestämt att det ska vara åtminstonde. (storen är dacron)
Undra mest hur seglet ska vara designat för att passa mig.
1. Finns det varianter på laminatsegel?
2. Hur högt skuret över däck ska det vara i normalfallet? (mitt nuvarande ligger mitt på "staketet")
3. Hur stort kan det få bli utan att det blir jobbigt att kränga över? tror att mitt nuvarande är 140% av en full genua, och det funkar mkt bra.
4. Hur nära spridarna kan seglet gå? just precis/ eller förbi? mitt nuvarande går 2 dm akter om spridare. rätt eller inte?
Hade jag vetat bättre hade jag inte frågat.
Semesterseglar ALLTID och största behovet av seglet är mest i lätt vind. (Eller kuling när fru ska hem)
Alla tankar och synpunkter är guld värda, så jag tänker rätt innan köp.
/Thomas
I våras fick jag min nya stor från Uk, och det var ett kanonlyft vad gäller hantering av båten på alla sätt, men genuan hänger inte med vid kryss. inte ens i närheten.
Har begärt prisförslag/ide om storlek och form från dom segelmakarna som finns i Göteborg.
Jag vet inte ett smack om hur ett försegel ska ha för storlekar färg, form, utseende Mm....
Laminatsegel har jag bestämt att det ska vara åtminstonde. (storen är dacron)
Undra mest hur seglet ska vara designat för att passa mig.
1. Finns det varianter på laminatsegel?
2. Hur högt skuret över däck ska det vara i normalfallet? (mitt nuvarande ligger mitt på "staketet")
3. Hur stort kan det få bli utan att det blir jobbigt att kränga över? tror att mitt nuvarande är 140% av en full genua, och det funkar mkt bra.
4. Hur nära spridarna kan seglet gå? just precis/ eller förbi? mitt nuvarande går 2 dm akter om spridare. rätt eller inte?
Hade jag vetat bättre hade jag inte frågat.
Semesterseglar ALLTID och största behovet av seglet är mest i lätt vind. (Eller kuling när fru ska hem)
Alla tankar och synpunkter är guld värda, så jag tänker rätt innan köp.
/Thomas
Re: Ny rullgenua
Jag skulle skippa laminat och köra membran istället. Jag har Gransegels CLP i min genua, jättenöjd både med Gran och seglet.
http://gransegel.se/forsail/storsegel-clp-membran.html
Har dock inte rulle...
1. Se ovan
2. Så lågt som möjligt
3. Kolla vad segelmakaren säger - det har mycket med båttyp att göra. Det blir sällan bra om man lägger sig i detaljer i skärningen, de kan sådant bättre.
4. Förbi spridarna, helt klart. Hur mycket kan du prata med segelmakaren om.
http://gransegel.se/forsail/storsegel-clp-membran.html
Har dock inte rulle...
1. Se ovan
2. Så lågt som möjligt
3. Kolla vad segelmakaren säger - det har mycket med båttyp att göra. Det blir sällan bra om man lägger sig i detaljer i skärningen, de kan sådant bättre.
4. Förbi spridarna, helt klart. Hur mycket kan du prata med segelmakaren om.
Alla borde ha skägg
Re: Ny rullgenua
Tack Peter. Men visst tycker jag att det svider tillräckligt i plånboken med ett Laminatsegel Får se när jag får in "Höst"priser. Finns det inga nackdelar med ett membransegel? förut att det blir mycket pengar.
Seglet får gärna gå nära däck för min del, bara det håller för att skavas mot mantåg och annat, ex vid länsande.
/Thomas
Seglet får gärna gå nära däck för min del, bara det håller för att skavas mot mantåg och annat, ex vid länsande.
/Thomas
Re: Ny rullgenua
När jag för ett par år sen behövde en ny genua blev det just ett membransegel. Inte nog med att det var mycket läckrare än ett radiellt skuret laminatsegel, det var dessutom något billigare... Men, det höll inte. Efter bara några dagars segling såg seglet ut som en tvättbräda, fullt med veck överallt där seglet belastats. Och enligt specen till segelmakaren skulle seglet tåla att just belastas...
Numera har jag en radiellt skuren genua i ett stumt material som inte alls visar några tendenser att töja sig, varken hit eller dit.
Så var noga med hur du beskriver ditt segel för segelmakaren, hur det ska användas, vad det ska tåla, osv. Det hjälper ju som sagt inte alltid, men det underlättar i reklamationsdiskussionerna.
/T
Numera har jag en radiellt skuren genua i ett stumt material som inte alls visar några tendenser att töja sig, varken hit eller dit.
Så var noga med hur du beskriver ditt segel för segelmakaren, hur det ska användas, vad det ska tåla, osv. Det hjälper ju som sagt inte alltid, men det underlättar i reklamationsdiskussionerna.
/T
Re: Ny rullgenua
Tänk på:thomask skrev:Ska(måste) köpa ny rullgenua då den gamla suttit säkert 20 år. Funkar hur bra som helst i medvind, inte annars.
I våras fick jag min nya stor från Uk, och det var ett kanonlyft vad gäller hantering av båten på alla sätt, men genuan hänger inte med vid kryss. inte ens i närheten.
Har begärt prisförslag/ide om storlek och form från dom segelmakarna som finns i Göteborg.
Jag vet inte ett smack om hur ett försegel ska ha för storlekar färg, form, utseende Mm....
Laminatsegel har jag bestämt att det ska vara åtminstonde. (storen är dacron)
Undra mest hur seglet ska vara designat för att passa mig.
1. Finns det varianter på laminatsegel?
2. Hur högt skuret över däck ska det vara i normalfallet? (mitt nuvarande ligger mitt på "staketet")
3. Hur stort kan det få bli utan att det blir jobbigt att kränga över? tror att mitt nuvarande är 140% av en full genua, och det funkar mkt bra.
4. Hur nära spridarna kan seglet gå? just precis/ eller förbi? mitt nuvarande går 2 dm akter om spridare. rätt eller inte?
Hade jag vetat bättre hade jag inte frågat.
Semesterseglar ALLTID och största behovet av seglet är mest i lätt vind. (Eller kuling när fru ska hem)
Alla tankar och synpunkter är guld värda, så jag tänker rätt innan köp.
/Thomas
Sikt föröver, inte bara skav mot mantåget
Att seglet passar med storen, spalteffekten
Att materialet ger en god teknisk livslängd, laminat håller prestandan men kan bli fult genom mögel. Alla varianter har styrkor, ibland är det priset som är den enda fördelen. Jag valde Vectranförstärkt duk senast. Laminat seglet hade dött ut i liket pga UV, efter 15 år i. Segel kapell kan vara en lösning.
Segelmakare har ibland liknande lösningar med olika namn pga varumärken.
Anders S
Re: Ny rullgenua
Har två kandidater från UK. MEN alla beteckningar och material gör mig jäkligt förvirrad. Man får ju antingen bara köpa och rycka på axlarna, eller vara ruskigt påläst.
Skiljer en del i pris på dessa, men ändå så lite att man börjar fundera.
Är det någon här som är insatt i Uks segel?
Top Class Cruising, Poly.laminat ,Triradial DCX -SL 6,5oz.
Top Class Cruising, S-glas ,X-Drive DCX -SL 6,5oz Sglas vit 160SQ, 1 taft
/ Thomas
Skiljer en del i pris på dessa, men ändå så lite att man börjar fundera.
Är det någon här som är insatt i Uks segel?
Top Class Cruising, Poly.laminat ,Triradial DCX -SL 6,5oz.
Top Class Cruising, S-glas ,X-Drive DCX -SL 6,5oz Sglas vit 160SQ, 1 taft
/ Thomas
Re: Ny rullgenua
Det verkar som x-drive handlar om "formgjutet segel" medan triradial rimligen är ett byggt, ihopsytt segel. Här kan man fundera en smula på vad T refererar till (det är kört om seglet inte håller måttet, delaminerar eller inte är så starkt som man trodde) respektive att det går att reparera och underhålla ett byggt segel (även om det inte skall behövas, men det kan ju vara otur med i spelet).
Moderna laminerade dukar håller länge (längre än förr) och håller formen närapå intill att de är "slut". Sedan får man fundera på om man tror mer på förstärkningar limmade på själva seglet (x-drive) eller invävt i duken och riktat via radialdesignen.
Moderna laminerade dukar håller länge (längre än förr) och håller formen närapå intill att de är "slut". Sedan får man fundera på om man tror mer på förstärkningar limmade på själva seglet (x-drive) eller invävt i duken och riktat via radialdesignen.
Anders S
Re: Ny rullgenua
Tack för alla svar, Nu är en ny rulle beställd, Inte den billigaste. men just så som jag vill ha den. Max storlek efter rigg och båt, 150%+ Då jag vill få drag i låga sekundmeter, och inte behöva tappa formen.
Det blev ovanstående X-drive S-glas.
http://uksyversen.com/material-design/xdrive/
Det blev ovanstående X-drive S-glas.
http://uksyversen.com/material-design/xdrive/