Kölinfästning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Matss65
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 aug 2018, 08:40

Kölinfästning

Inlägg av Matss65 » ons 29 aug 2018, 04:58

Jag undrar om nån har någon erfarenhet av att undersöka kölbultarna på en Tur 97. Står i stånd att köpa en och tänkte kolla hur det ser ut (båten ligger i vattnet) jag har lyft golvet inne i salongen men där kan jag inte se några bultar.

Tacksam för tips!

Vänligen Mats

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kölinfästning

Inlägg av Anders S » ons 29 aug 2018, 10:23

Matss65 skrev:Jag undrar om nån har någon erfarenhet av att undersöka kölbultarna på en Tur 97. Står i stånd att köpa en och tänkte kolla hur det ser ut (båten ligger i vattnet) jag har lyft golvet inne i salongen men där kan jag inte se några bultar.

Tacksam för tips!

Vänligen Mats

Med tanke på att båten anges som "järnköl" finns det troligtvis kölbultar. De kan vara dolda, dvs överplastade, och i så fall är det obra, man vill kunna se dem. Det är inte säkert att man hittar dem med en magnet, men kan prova med en sk "regelsökare". Med litet tur indikerar den för metallen, om muttern är inplastad. Sedan får man öppna, om man är osäker (och är muttern och (pinn)bulten inplastade skall man vara vaken.

Alternativt är kölen på insidan av båten, men det är ovanligt om det är en järnköl. (Min båt har en figurgjuten, invändig blyköl och därför inga kölbultar).

Om man har anledning att tro att kölbultarna läcker måste man ta höjd för ett utbyte (eller nedsläpp av kölen och omtätning) i priset. Utbyte beror på materialet i pinnbulten, och inte ens rostfritt är helt pålitligt om det läcker. Det är inte vanligt att byta bultar, dock, täta om är mer vanligt.
Anders S

Matss65
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 aug 2018, 08:40

Re: Kölinfästning

Inlägg av Matss65 » ons 29 aug 2018, 17:17

Tack för svaret, någon som har nån mer informaton på hur just denna båt är tillverkad eller hur man hittar information om detta?

Tack på förhand
Mats

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Kölinfästning

Inlägg av Thallatha » tor 30 aug 2018, 10:31

Det var inte lätt att hitta info om båten. Tom dåligt på SailGuide.
Komentar från en enda ägare från 2011.

https://www.sailguide.com/aasikt/commen ... arent=1255

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Kölinfästning

Inlägg av oceansailor » tor 30 aug 2018, 10:49

Per Brohäll ritade ju en massa båtar. Albin Vega, MS-82, Tur-84 m.m. Alla med inplastad köl. Skulle
gissa att så är fallet även med TUR-97. Om så är fallet så finns det inga kölbultar. Kölen är i så fall nedsänkt i skrovet. Sen har man lagt laminerat på toppen. Det man kan se upp med på inplastade kölar är krosskador efter grundstötningar i framkant köl.
Dåliga reparationer gör att det läcker in vatten och kölen börjar rosta. Inget stort problem och lätt att fixa till.

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Kölinfästning

Inlägg av Thallatha » tor 30 aug 2018, 12:40

TUR 80 har ju en inplastad relativt lång köl, säkert med barlasten nedsnkt i en kölficka.
TUR84 ser ut att ha en inplastad fenköl.
Några bilder på TUR 97 på land kan jag inte hitta. I "faktablad" står det att den har en fenköl på 1700 kg men med ett ganska grund. Sticker bara 1,3 meter. Skulle ju kunna va nån form av inplastad lång fenköl - som på min motorseglare. Den har en inguten järnköl i en lång fenkölsficka.

Har du nån bild på båten där man ser kölen?
Vad sägersäljaren?

Skriv svar