Md7a kompression

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Piwar
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 25 aug 2018, 21:08

Md7a kompression

Inlägg av Piwar » sön 26 aug 2018, 17:38

Hej!
Har tittat på segelbåt som står på landet några år (5?). In i sitter vp md7a. Jag kan ta svänghjulet med en hand och snurra relativt lätt över kompression punkt. Lyfter jag dekompression arm snurrar ännu lättare så klart. Ska testa under veckan starta men funderar om det är någon idé att försöka. Eller är det normalt tillstånd om motor var stilla stående längre tid och ingen olja finns på cylindern för att tätta. Tack i förhand för Era erfarenheter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Md7a kompression

Inlägg av Anders S » mån 27 aug 2018, 06:45

Piwar skrev:Hej!
Har tittat på segelbåt som står på landet några år (5?). In i sitter vp md7a. Jag kan ta svänghjulet med en hand och snurra relativt lätt över kompression punkt. Lyfter jag dekompression arm snurrar ännu lättare så klart. Ska testa under veckan starta men funderar om det är någon idé att försöka. Eller är det normalt tillstånd om motor var stilla stående längre tid och ingen olja finns på cylindern för att tätta. Tack i förhand för Era erfarenheter.
Det kan nog tänkas att motorn är otät om den går så lätt. Å andra sidan händer inget farligt genom att provstarta. Startar den inte (färskt bränsle och friskt batteri) får man kolla vidare. Det kan tänkas att ventilerna kärvar en smula eller att sätena är otäta men släpper det efter en liten stund med startmotorn, en minut eller så, bör det gå bra att köra en stund. Tänk på kylningen!
Anders S

Piwar
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 25 aug 2018, 21:08

Re: Md7a kompression

Inlägg av Piwar » mån 27 aug 2018, 07:13

Tack Anders S.

Skriv svar