Varför får man inte lägga en utombordare åt fel håll? Oljan kan väl inte rinna ut någonstans?
En annan grej jag undrar: När jag mekade med min suzuki läste jag i manualen att man aldrig får lägga i en växel när motorn var på land (vilket gör det väldigt svårt när man ska montera på växelhuset). Stod inte varför. Kräver kopplingen vatten eller är det en skröna?
Lägga en 4-takts utombordare åt fel håll?
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16
Re: Lägga en 4-takts utombordare åt fel håll?
Fyrtaktare kräver separat smörjning, därför kan du inte lägga den åt fel håll.
Gör du det har du olja i cylindern och motorn lär gå riktigt uselt.
Gällande växeln så har jag alltid trott att det endast gäller tvåtaktare med brytpinne. Vad jag vet har de flesta fyrtaktare ingen brytpinne. Iaf inte någon av mina.
Mvh
Gör du det har du olja i cylindern och motorn lär gå riktigt uselt.
Gällande växeln så har jag alltid trott att det endast gäller tvåtaktare med brytpinne. Vad jag vet har de flesta fyrtaktare ingen brytpinne. Iaf inte någon av mina.
Mvh
Re: Lägga en 4-takts utombordare åt fel håll?
Ok så det är inte tätt mellan vevhuset och cylindern?
Re: Lägga en 4-takts utombordare åt fel håll?
Nej, det finns vevhusventilation oljan ka rinna genom. Står ventilerna i ”fel” läge kan oljan rinna in i cylindern.peon skrev:Ok så det är inte tätt mellan vevhuset och cylindern?
Ang. Växeln kanske de menar att man inte ska ha växeln i då motorn är på land och igång, pga risken att skada sig.
X-342 SWE 18 "Kexet"