Kryssa Göteborg-Skagen
Kryssa Göteborg-Skagen
Vågar man kryssa till Skagen från Göteborg (vid sydvästlig vind som det oftast blåser) eller bör man vänta in bättre vind?
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Det var nån tänkaresom sa;"Måste man kryssa - då är man på väg åt fel håll"
Skagen ligger väl på ca 280 grader från Vinga Västra angöring. Om det är Sw vind, så borde du kanske klara dig på ett slag. Mitt digitala sjökort sa ca 30 distansminuter.
Sen är det ju en mängd andra parametrar att ta hänsyn till.
Om man vågar - det är en helt anna fråga.
Men
"Det är skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge."
Mannen som formulerade de orden var nog egentligen en riktig skithög, medans sonens arbete har varit till stort gagn för alla som befarit våra kuster de senaste 150 åren. Fast i GPS;ens tidevarv kvarstår sonens arbete mest som kulturhistoria.
Så trots allt så kan faderns diktning mana oss till stordå, som att segla till Skagen - även om vi tvekar lite.
Skagen ligger väl på ca 280 grader från Vinga Västra angöring. Om det är Sw vind, så borde du kanske klara dig på ett slag. Mitt digitala sjökort sa ca 30 distansminuter.
Sen är det ju en mängd andra parametrar att ta hänsyn till.
Om man vågar - det är en helt anna fråga.
Men
"Det är skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge."
Mannen som formulerade de orden var nog egentligen en riktig skithög, medans sonens arbete har varit till stort gagn för alla som befarit våra kuster de senaste 150 åren. Fast i GPS;ens tidevarv kvarstår sonens arbete mest som kulturhistoria.
Så trots allt så kan faderns diktning mana oss till stordå, som att segla till Skagen - även om vi tvekar lite.
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
I normala vindstyrkor är det knappast farligt, så "vågar man" är en bekvämlighetsfråga snarare än något annat. Men för en fin segling, passa på i sydlig, sydostlig eller nordostlig vind, och segla hem igen i sydvästen.peon skrev:Vågar man kryssa till Skagen från Göteborg (vid sydvästlig vind som det oftast blåser) eller bör man vänta in bättre vind?
Anders S
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Kryssa är inte farligt!
Faktiskt mindre farligt än att segla i medvind. Men att kryssa är obekvämt och att länsa är bekvämt.
Skall man nu segla till Skagen kan man ju alltid lägga några timmar på att segla sig längs Västkusten tills man får en lite fördelaktigare vinkel.
Faktiskt mindre farligt än att segla i medvind. Men att kryssa är obekvämt och att länsa är bekvämt.
Skall man nu segla till Skagen kan man ju alltid lägga några timmar på att segla sig längs Västkusten tills man får en lite fördelaktigare vinkel.
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Tack för svaren! 10 m/s rak sydlig vind på torsdag. Då gör jag ett försök
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
På MarinGuiden - där jag normalt härjar- införde man för längesen möjligheten att göra tummen upp för inläggen. Tyckte det var urbota dumt - med den begränsade erfarenhet av Facebook jag har, där det görs tummen upp i tid och otid.oceansailor skrev:Kryssa är inte farligt!
Faktiskt mindre farligt än att segla i medvind. Men att kryssa är obekvämt och att länsa är bekvämt.
Skall man nu segla till Skagen kan man ju alltid lägga några timmar på att segla sig längs Västkusten tills man får en lite fördelaktigare vinkel.
För detta oceansailors inlägg skulle jag vilja göra tummen upp - kanske tom flera stycken.
Lycka till Peon på din seglats på Torsdag
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Har kryssat i 10-15m/s den sträckan ett par gånger. Det är inga problem, men bered dig på att det kan vara ganska tufft med sjösjuka, blött i båten och en ganska trött besättning när du kommit fram. Räkna med 9-11 timmar beroende på vad du har för båt.
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Lycka till PEON.peon skrev:Tack för svaren! 10 m/s rak sydlig vind på torsdag. Då gör jag ett försök
Det ser ju att bli en ganska perfekt segling utan vare sig kryss eller medvind. 10 m/s och lite mer i byarna
1 m vågor på eftermiddagen som kommer från syd.
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Vad är det för faror med läns? Gippar?oceansailor skrev:Kryssa är inte farligt!
Faktiskt mindre farligt än att segla i medvind. Men att kryssa är obekvämt och att länsa är bekvämt.
Skall man nu segla till Skagen kan man ju alltid lägga några timmar på att segla sig längs Västkusten tills man får en lite fördelaktigare vinkel.
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Oplanerade gippar kan vara farliga i hård vind. När bommen kommer farande kan man slå sönder både båt och besättning.peon skrev:
Vad är det för faror med läns? Gippar?
När vi familjeseglar väljer vi ofta att stagvända istället för att gippa, det är helt odramatiskt och minskar risken betydligt när man länsar i hård vind. På vår båt med ett jättestort storsegel och backstag ska man helst vara 3 personer för att göra en säker gipp (en som styr, en som drar över seglet och en som hanterar vackstagen).
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Det luriga är att det går så bra i början. När vind och sjö tilltar så märks det inte så mkt. innan det blir riktigt besvärligt.Fredrik skrev:Oplanerade gippar kan vara farliga i hård vind. När bommen kommer farande kan man slå sönder både båt och besättning.peon skrev:
Vad är det för faror med läns? Gippar?
När vi familjeseglar väljer vi ofta att stagvända istället för att gippa, det är helt odramatiskt och minskar risken betydligt när man länsar i hård vind. På vår båt med ett jättestort storsegel och backstag ska man helst vara 3 personer för att göra en säker gipp (en som styr, en som drar över seglet och en som hanterar vackstagen).
I en våldsam gipp är det fullt möjligt att förlora masten. Har hänt mer än en gång.
Nu är det inte gipparna jag oroar mig för. Dem kan man förhindra med en preventer. Det som alltid oroar mig är när båten börjar surfa. Det är alltid kul i början. Men det kan snabbt bli riktigt besvärligt och man förlorar kontrollen och blir liggandes tvärs i stora vågor. En 4 m våg som träffar en båt som ligger tvärs i vågorna har tillräckligt med energi för att rulla en normalstor båt om det tar olyckligt.
Seglar man i ex.vis 15m/s så blir det väldigt mkt. mer besvärligt om det ökar till 30. Det är en fördubbling av vind vilket betyder 4 ggr större vindtryck.
För normala familjebåtar med lite besättning i extremvindar kommer man förr eller senare till ett läge när undanvindssegling är direkt farligt. Då har man två möjligheter. Ändra kurs och börja segla mot vågorna (vilket oftast innebär att man kommer ut ur ovädret fortare) eller försöka bromsa farten så att man behåller styrförmågan och kan undvika de värsta brotten.
Nu är väl den här problematiken inte relevant på en segling mellan Skagen och Göteborg. Det är ju en kort sträcka och man hinner normalt inte bli uttröttad. Dessutom lär man inte bli överraskad med sånt extremväder om man lyssnat på sjörapporten.
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Fördelen med Genua (seglar maxi 77) är att man kan länsa riktigt bra utan storen och därmed undvika gippar.
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Hur gick det för dig, Peon, på din seglats till Skagen?
Vore kul med en reserapport...
Vore kul med en reserapport...
Re: Kryssa Göteborg-Skagen
Blev ingen resa pga motorproblem impellern var bränd (se mina inlägg i fixa-tråden). Känns för jäkligt då det var precis rätt vind. Men nya tag nästa år!sangris skrev:Hur gick det för dig, Peon, på din seglats till Skagen?
Vore kul med en reserapport...