Vad ska jag göra för typ av reparation på däck?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Vad ska jag göra för typ av reparation på däck?

Inlägg av Bergfinken » lör 11 aug 2018, 19:25

Hej! Behöver tips och råd!

Har upptäckt en spricka bakom mastfoten på min Hurley 18. Självklart skall jag fixa den men undrar hur allvarligt det egentligen är.
Sprickan är väldigt liten kan också sägas. Bifogar en bild.

Min första tanke var att mitt däck hade delaminerat. Men, däcket sviktar inte alls. Inte heller finns det sprickor under däck.

Har bland annat frågat om tips på forumet för Hurleybåtar där jag fått lite olika svar. Vissa har sagt att jag måste göra större reparationer som att plasta om en stor del av mastbalken medans andra har sagt att det räcker att slipa ner och fylla ut med epoxi. Jag har även fått rekomendationer om att skaffa en så kallad king post under däck. Alltså ett stöd för masten underifrån.

Epoxi är väl det jag själv har tänkt använda. Funderar dock på hur nödvändigt det är med stöd för masten eftersom däcket är hårt. Funderar på att försöka spruta in epoxi under mastfoten för att ge bättre stöd, för att slippa göra om reparationen om det har kommit in fukt under mastfoten.

Min teori om hur sprickan uppkommit är att mitt akterstag lossnade och satte tillbaka det lite hastigt utan att tänka på det.
Där tror jag att staget blev för hårt spänt och att masten stått obalanserat och lutat akteröver. Skulle det kunna vara en orsak?

Alltså... Vad är nödvändigt att göra? Bara fylla på med epoxi? Eller också skaffa ett stöd under däck?

Tacksam för svar!
Mvh
S/V Midna.
Bilagor
IMG_20180807_203215920_BURST000_COVER_TOP.jpg
Svårt att se men, sprickan är det lilla svarta strecket. Mellan blocket och det hängande fallet.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Vad ska jag göra för typ av reparation på däck?

Inlägg av oceansailor » sön 12 aug 2018, 08:49

Det är väldigt svårt att se om det är allvarligt. Tycker det mest ser ut som en mindre spricka i gelcoaten. Sprickor i gelcoat är inte ovanligt. Det viktiga är om det är struktuellt. Om det är ett problem med mastbalk så borde det gå att se en insjunkning runt mastfoten. Om riggen slackar mer än vanligt när man seglar hårt så är det naturligtvis inte bra. Då kan en stöttning under mastbalk göra underverk. Jag skulle fräsa ur sprickan och fylla med epoxi. Oavsett om det är kosmetiskt eller struktuellt så kommer inte masten plötsligt ramla genom däcket.

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Vad ska jag göra för typ av reparation på däck?

Inlägg av Bergfinken » sön 12 aug 2018, 10:13

oceansailor skrev:Det är väldigt svårt att se om det är allvarligt. Tycker det mest ser ut som en mindre spricka i gelcoaten. Sprickor i gelcoat är inte ovanligt. Det viktiga är om det är struktuellt. Om det är ett problem med mastbalk så borde det gå att se en insjunkning runt mastfoten. Om riggen slackar mer än vanligt när man seglar hårt så är det naturligtvis inte bra. Då kan en stöttning under mastbalk göra underverk. Jag skulle fräsa ur sprickan och fylla med epoxi. Oavsett om det är kosmetiskt eller struktuellt så kommer inte masten plötsligt ramla genom däcket.
Tusen tack!
Någon insjukning är det inte att tala om, utan jag tror mer på att det är en kosmetisk skada.

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Vad ska jag göra för typ av reparation på däck?

Inlägg av Thallatha » sön 12 aug 2018, 13:54

Fast en sån skada skall man inte laga med epoxy untan med gelcoatspackel alternativt topecoate.

vattenslipat, vaxat och polerat så blir det ganska ok. Det svåra är att få rätt nyans.

Å andra sidan så är det väl en gamal båt.

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Vad ska jag göra för typ av reparation på däck?

Inlägg av Bergfinken » mån 13 aug 2018, 11:24

Thallatha skrev:Fast en sån skada skall man inte laga med epoxy untan med gelcoatspackel alternativt topecoate.

vattenslipat, vaxat och polerat så blir det ganska ok. Det svåra är att få rätt nyans.

Å andra sidan så är det väl en gamal båt.
Jo visst är det en gammal. Men har fått rekomendationen epoxy eftersom jag ska spruta in lite under mastfoten också.

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Vad ska jag göra för typ av reparation på däck?

Inlägg av Thallatha » mån 13 aug 2018, 16:07

Ja ja - det är många som ha ideer.

Tejpa ganska stor yta runt sprickan, så slipper du få ut epoxyn på gelcoaten. Den rinner visserligen ut på maskeringstejpen, men det är bättre än att den fastnar på gelcoaten.

Hur hade din sageman tänkt att den flytandeepoxyn skulle stanna kvar i den synliga sprickan!?

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Vad ska jag göra för typ av reparation på däck?

Inlägg av Bergfinken » mån 13 aug 2018, 18:12

Thallatha skrev:Ja ja - det är många som ha ideer.

Tejpa ganska stor yta runt sprickan, så slipper du få ut epoxyn på gelcoaten. Den rinner visserligen ut på maskeringstejpen, men det är bättre än att den fastnar på gelcoaten.

Hur hade din sageman tänkt att den flytandeepoxyn skulle stanna kvar i den synliga sprickan!?
Tack för tipset!
Hade tänkt att gröpa ut runt om så det inte rinner ut.

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Vad ska jag göra för typ av reparation på däck?

Inlägg av Thallatha » tis 14 aug 2018, 04:57

Aha.

Så om man slår ut en spann vatten i en backe, efter att man grävt en grop runt om, så rinner inte vattnet ner för backen!?

Skriv svar