Åskskydd för segelbåt

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av Spider » sön 12 aug 2018, 10:30

Jag har funderat mycket på detta då jag själv är skiträdd för åska / blixt när vi är ute.Vår mast står på en maststötta som i så många andra båtar med en stor skillnad och det är att stötta går i ett rör och slutar under vattenytan. Masten och stöttande är i direkt kontakt, alltså inget rufftak eller annan material mellan. Gissar att om blixten slår ner så går den rakt igenom och ut i vattnet. Är det en rimlig tanke och är det bra eller dåligt?

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av Bergfinken » sön 12 aug 2018, 11:33

Jag använder en gammal wire som jag helt enkelt "knyter" fast i staget och slänger i sjön. Känner mig inte orolig när åskan är i farten.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av oceansailor » sön 12 aug 2018, 11:39

Spider skrev:Jag har funderat mycket på detta då jag själv är skiträdd för åska / blixt när vi är ute.Vår mast står på en maststötta som i så många andra båtar med en stor skillnad och det är att stötta går i ett rör och slutar under vattenytan. Masten och stöttande är i direkt kontakt, alltså inget rufftak eller annan material mellan. Gissar att om blixten slår ner så går den rakt igenom och ut i vattnet. Är det en rimlig tanke och är det bra eller dåligt?
Vilken väg energin tar är nog svårt att veta. Skulle förmoda att det kommer gå ström även i stag. Men ju mer energi man kan leda ner till jord desto mindre blir belastningen på oskyddade stag. Att börja med masten känns trots allt vettigt.

Då är det ju bara att ansluta stöttan till en kölbult. Använd i så fall ett gnistgap så som Seawolf beskrev tidigare i tråden.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av Spider » sön 12 aug 2018, 11:46

Varför ska den till en kölbult när den mynnar ut under vattnet? Den står alltså i vatten med nedre änden då båten har fällköl och kontrollinorna går genom stöttan.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av oceansailor » sön 12 aug 2018, 16:17

Spider skrev:Varför ska den till en kölbult när den mynnar ut under vattnet? Den står alltså i vatten med nedre änden då båten har fällköl och kontrollinorna går genom stöttan.
Förstår inte riktigt hur Din båt är skapt. Men det låter ju som Du har inbyggt åskskydd. I alla fall när det gäller masten :D

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av Spider » sön 12 aug 2018, 16:48

Det behöver du inte förstå :wink: . Man behöver nog gå ner i en för att förstå . Försökte länka en bild men fattar inte hur man gör. Faktum är dock att masten är i direkt förbindning med stöttan som i sin tur mynnar ut under vattnet. Jag har alltid tänkt att man då "tar in" blixten i båten.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av Spider » sön 12 aug 2018, 16:57

Provar igen.
IMG_20180701_195914.jpg
Här syns stöttan som går ner i ett yttre rör och vidare ner i vattnet. Vattenytan är några dm upp från durken mätt.

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av Thallatha » sön 12 aug 2018, 18:01

Du skall nog inte ta i järnröret när det åskar.

Det är frågan om höga spänningar och stora strömmar.

"Några sifferuppgifter angående blixtnedslag
Strömstyrka: 5000-100 000 ampere, i snitt 20 000 ampere.
Spänning: 10 miljoner - 100 miljoner volt, i snitt 30 miljoner volt (från moln på 1,5 km höjd till mark)."


https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... xtar-1.662

Till ett vanlig hus är spänningen 230/400 Volt och de alra flesta klarar sig med en 16 A säkring.
De största högspänningsledningarna i Sverige har en systemspänning på 400 000 V. Hur mycket ström de kan överföra vet jag inte.
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/stamnatskarta/

Jämfört med ett blixtnedslag är den effekt/energi som en av de Svenska kraftigaste stamledningarn kan överföra bara "en spott i havet".

Om man får in åsköverspänning i en båtrigg kan det kanske hjälpa med en bra jordförbindelse, dvs med vattnet (åskledare). Skulle man få en direkträff - då vette katten hur det går.

Som tur är inträffar det inte så ofta.

https://www.hamnen.se/batkunskap/battek ... ayten.html

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av Spider » sön 12 aug 2018, 18:16

Nja, jag brukar hålla mig en bit ifrån stöttan när det åskar men det gjorde jag även när vi haft båtar med genomgående mast.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av oceansailor » mån 13 aug 2018, 07:39

Spider skrev:Provar igen. IMG_20180701_195914.jpg Här syns stöttan som går ner i ett yttre rör och vidare ner i vattnet. Vattenytan är några dm upp från durken mätt.
Med den lösningen så har Du nog ett bättre åskskydd än de flesta.

Det där med att bjuda in blixten tror jag inte mkt. på. Som Thalatta beskrev är det stora avstånd och spänningar. Man kan verkligen fundera på om vi kan förändra så mkt. med våra försök till att leda blixten hit eller dit.

Det som man enligt några experter bör göra, är att dra blixtskydd mellan alla större metall föremål inne i båten för att förhindra sido blixtrar inne i båten. (Tankar i metall, motor, m.m.)

Sen håller jag med Thalatta att man kan fundera på (eller helst inte) vad som skulle hända vid en direktträff. Men analogt med risken vid bilkörning. Vi tar på oss säkerhetsbältet trots att vi förstår att risken för olycka är väldigt liten och att bältet bara ger oss större möjlighet att överleva en olycka.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av Anders S » mån 13 aug 2018, 10:00

Det finns dock några grejor man inte bör göra: När (inte "om") blixten slår ner kan den lockas till masten, givetvis. Vanligen, i alla fall till sjöss, är det ju den lokala "högsta punkten". Sedan är (teoretiskt) blixten lat och bekväm och vill till jord snabbt och kort väg. Har man då skapat en kanal som går genom båten är normala kablar och jordplattor inget som blixten tar hänsyn till. (Däremot är bra jordning och "lätt väg till vattnet" värt något då det gäller induktion, det som vanligen knäcker våra elprylar i åskväder - radio, lanternor, instrument, kablar i masten etc etc).

Men skulle blixten slå på riktigt i båten är det bara att hoppas att den går på utsidan. Skulle den välja insidan är ett båtskrov inget egentligt hinder, och energinivåerna (välkommen tillbaka Toaen/Thalattha!) räcker för att göra stora hål i skrovet (eller annat otyg). Men i sådana lägen har blixten sitt eget liv, och det spelar troligtvis ingen roll om man jordat mastfoten eller inte. Blixtar gör sin egen joniserade ledningskanal i luft, utan problem.

Seawolfs gnistgap är till för att hålla isär jordningen från metallsystemen i båten. Jordar man masten skapar man annars en galvanisk cell, obra.

Vad har jag själv? Möjlighet att rigga släplinor från riggen (förmodligen mest som talisman) och en viss fatalism.
Anders S

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Åskskydd för segelbåt

Inlägg av Thallatha » mån 13 aug 2018, 16:27

oceansailor skrev:
Sen håller jag med Thalatta att man kan fundera på (eller helst inte) vad som skulle hända vid en direktträff. Men analogt med risken vid bilkörning. Vi tar på oss säkerhetsbältet trots att vi förstår att risken för olycka är väldigt liten och att bältet bara ger oss större möjlighet att överleva en olycka.
Fast jämförelsen med säkerhetsbälte haltar något.

Risken för olyckor i trafiken är ofantligt stor - om man jämför med båtlivet inklusive åskvädersproblematiken.

Även om jag som bilförare skulle köra perfekt och varsamt, kör ett stort antal bilförare "som om de har huvudut under armen och ingen arm har".Översatt till svenska - kör som idioter.

Tar man på sig ett säkerhetsbälte, så vet man att det kommer att skydda en i hög utsträckning vid en eventuell olycka.
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... gen/Balte/

En halvtaskigt ihopkommen åskledare i en båt kanske gör mer skada än nytta och en falsk säkerhet.

http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtsky ... elbat.html

Skriv svar