Ventilerad böj.
Ventilerad böj.
Vår toa hamnar för lågt när båten lutar vilket gör att vatten ibland sugs in via tilloppsslangen. Köpte en ventilerad böj men fattar inte riktigt hur den fungerar? Pumpen sitter ju på toan och suger vatten genom böjen vilket får mig att tro att den då även suger in luft som därvid ska hindra hävertverkan. Tänker jag rätt? Annars fattar jag inte hur den ska monteras.
Re: Ventilerad böj.
Hävertbrytare, kallas den ibland. Den har ett litet luftinsläpp, och ventilerar häverten (så den brister) NÄR MAN PUMPAT KLART. Lufttillförseln är liten och hindrar inte pumpning. Denna rörböj med lyftinsläpp måste placeras högt, annars fungerar den inte, ej heller om den skruvats helt tät (det kan man ibland, totalt koko).
Monteras mellan pump och spolvattenintag, högt !
Monteras mellan pump och spolvattenintag, högt !
Anders S
Re: Ventilerad böj.
Jag måste hålla för luftintaget när jag pumpar. Inget stort problem. Problemet är ju att pumpen gör at den måste sitta på sugsidan. Men det går säkert att modda så att den släpper in just så lite luft som behövs. Den blir då mindre säker för eventuell igentäppning. Den får vara som den är. Den är ju idagsläget mer eller mindre idiotsäker.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Re: Ventilerad böj.
Tack, då var det som jag tänkte mig.
Re: Ventilerad böj.
Hävertbrytaren ska egentligen sitta mellan pump och toaskål, man får du montera bort den befintliga slangstumpen och dra nya slangar till och från ventilböjen.
Re: Ventilerad böj.
Då får man pumphuset under permanent vattentryck. Båten flyter så att säga på detta. Den är inget som jag föredrar, särskilt som kvaliteten på detta känns sådär. Kanske är det speciellt utsatt ifall man får några minusgrader innan man plockar upp för säsongen.SYBY skrev:Hävertbrytaren ska egentligen sitta mellan pump och toaskål, man får du montera bort den befintliga slangstumpen och dra nya slangar till och från ventilböjen.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Re: Ventilerad böj.
Jag bara återger hur standardrekommendationen ser ut:Archibald skrev:Då får man pumphuset under permanent vattentryck. Båten flyter så att säga på detta. Den är inget som jag föredrar, särskilt som kvaliteten på detta känns sådär. Kanske är det speciellt utsatt ifall man får några minusgrader innan man plockar upp för säsongen.SYBY skrev:Hävertbrytaren ska egentligen sitta mellan pump och toaskål, man får du montera bort den befintliga slangstumpen och dra nya slangar till och från ventilböjen.
http://vastkustkretsen.se/pmwiki/upload ... aj2014.pdf
Själv stänger jag alltid toalettens skrovgenomföringar när jag lämnar båten.
Re: Ventilerad böj.
Nu när jag läser manualen igen för vår toa ser jag att dom anger placering mellan pump och skål, precis som SYBY anger. Då fungerar den ju som alla andra typer av hävertbrytare, dvs den sitter så toapumpen trycker igen vattnet. Då uppstår ju inte det jag var lite fundersam kring, nämligen att det kommer sugas luft med spolvattnet.
Re: Ventilerad böj.
Det går utmärkt att sätta hävertbrytaren på sugsidan, även om (till exempel) Jabsco visar hävertbrytaren på trycksidan. Då skyddar hävertbrytaren (som redan påpekats) inte mot en blåst packning i pumpen, ett sprucket pumphus eller annat elände.
Men det är lika viktigt att förvissa sig om att häverten (den möjliga!) bryts på tömningssidan. I många fall har man en högt placerad tank med självfall, och om inloppet till tanken då är högt placerat (på tanktaket) fungerar tankavluftningen som en hävertbrytare.
Nu rekommenderar SXK tydligen att man har inlopp och avlopp på samma rörstuds (i tankbotten), och det tycker jag är en avig lösning. Dels får man hela tankens tryck på toans avloppsledning och backventil, dels MÅSTE man i det läget ha en hävertbrytare på bajsledningens trycksida om man kan öppna till havet. (Det kan man oftast, som "nödåtgärd", även om man följer lagens bokstav till fullo, men man måste skydda sig mot ett missgrepp i detta.)
Men det är lika viktigt att förvissa sig om att häverten (den möjliga!) bryts på tömningssidan. I många fall har man en högt placerad tank med självfall, och om inloppet till tanken då är högt placerat (på tanktaket) fungerar tankavluftningen som en hävertbrytare.
Nu rekommenderar SXK tydligen att man har inlopp och avlopp på samma rörstuds (i tankbotten), och det tycker jag är en avig lösning. Dels får man hela tankens tryck på toans avloppsledning och backventil, dels MÅSTE man i det läget ha en hävertbrytare på bajsledningens trycksida om man kan öppna till havet. (Det kan man oftast, som "nödåtgärd", även om man följer lagens bokstav till fullo, men man måste skydda sig mot ett missgrepp i detta.)
Anders S
Re: Ventilerad böj.
Gör dom? Som jag läser båttekniska nämndens artikel så redovisar de olika tänkbara lösningar utan att rekommendera någon särskild.Anders S skrev: Nu rekommenderar SXK tydligen att man har inlopp och avlopp på samma rörstuds (i tankbotten)
...om man inte ser till att ALLTID hålla bordgenomföringen stängd, bortsett från de tillfällen då något pumpas överbord.Anders S skrev: dels MÅSTE man i det läget ha en hävertbrytare på bajsledningens trycksida om man kan öppna till havet.
Re: Ventilerad böj.
Men tömminhsdidan är ju inget problem om man har sugtömnimg, eller missförstår jag något?
Re: Ventilerad böj.
Tömningssidan (?) är inget problem om man ENBART har sugtömning över däck, alltså ingen bordgenomföring för tömning.Spider skrev:Men tömminhsdidan är ju inget problem om man har sugtömnimg, eller missförstår jag något?
Re: Ventilerad böj.
Vi har en men den används aldrig. Dvs däckstömning har fungerat som enda tömning.
Re: Ventilerad böj.
Är det så att man HAR en möjlighet att öppna till havet måste man utgå från att någon gör detta. Man kan ju ha Murphy som gast.
Så har man en koppling som innebär "lågt inlopp" (SXK nr 2) och därmed inte avluftar toautloppet till tanken via tanktaket (dvs, en hävertbrytare "inbyggd") måste man ha en hävertbrytare på utloppet i stället.
Det finns platser på vår jord där man inte får släppa ut bajsvatten i havet utöver Sverige, och där finns det ibland en plombering på bottenventilen. Men bottenventil har man i alla fall.
Så har man en koppling som innebär "lågt inlopp" (SXK nr 2) och därmed inte avluftar toautloppet till tanken via tanktaket (dvs, en hävertbrytare "inbyggd") måste man ha en hävertbrytare på utloppet i stället.
Det finns platser på vår jord där man inte får släppa ut bajsvatten i havet utöver Sverige, och där finns det ibland en plombering på bottenventilen. Men bottenventil har man i alla fall.
Anders S