Ventilerad böj.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Ventilerad böj.

Inlägg av Spider » tor 02 aug 2018, 21:15

Vår toa hamnar för lågt när båten lutar vilket gör att vatten ibland sugs in via tilloppsslangen. Köpte en ventilerad böj men fattar inte riktigt hur den fungerar? Pumpen sitter ju på toan och suger vatten genom böjen vilket får mig att tro att den då även suger in luft som därvid ska hindra hävertverkan. Tänker jag rätt? Annars fattar jag inte hur den ska monteras.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av Anders S » tor 02 aug 2018, 22:06

Hävertbrytare, kallas den ibland. Den har ett litet luftinsläpp, och ventilerar häverten (så den brister) NÄR MAN PUMPAT KLART. Lufttillförseln är liten och hindrar inte pumpning. Denna rörböj med lyftinsläpp måste placeras högt, annars fungerar den inte, ej heller om den skruvats helt tät (det kan man ibland, totalt koko).

Monteras mellan pump och spolvattenintag, högt !
Anders S

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av Archibald » fre 03 aug 2018, 08:54

Jag måste hålla för luftintaget när jag pumpar. Inget stort problem. Problemet är ju att pumpen gör at den måste sitta på sugsidan. Men det går säkert att modda så att den släpper in just så lite luft som behövs. Den blir då mindre säker för eventuell igentäppning. Den får vara som den är. Den är ju idagsläget mer eller mindre idiotsäker.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av Spider » fre 03 aug 2018, 21:36

Tack, då var det som jag tänkte mig.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av SYBY » lör 04 aug 2018, 21:52

Hävertbrytaren ska egentligen sitta mellan pump och toaskål, man får du montera bort den befintliga slangstumpen och dra nya slangar till och från ventilböjen.

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av Archibald » sön 05 aug 2018, 09:03

SYBY skrev:Hävertbrytaren ska egentligen sitta mellan pump och toaskål, man får du montera bort den befintliga slangstumpen och dra nya slangar till och från ventilböjen.
Då får man pumphuset under permanent vattentryck. Båten flyter så att säga på detta. Den är inget som jag föredrar, särskilt som kvaliteten på detta känns sådär. Kanske är det speciellt utsatt ifall man får några minusgrader innan man plockar upp för säsongen.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av SYBY » sön 05 aug 2018, 10:05

Archibald skrev:
SYBY skrev:Hävertbrytaren ska egentligen sitta mellan pump och toaskål, man får du montera bort den befintliga slangstumpen och dra nya slangar till och från ventilböjen.
Då får man pumphuset under permanent vattentryck. Båten flyter så att säga på detta. Den är inget som jag föredrar, särskilt som kvaliteten på detta känns sådär. Kanske är det speciellt utsatt ifall man får några minusgrader innan man plockar upp för säsongen.
Jag bara återger hur standardrekommendationen ser ut:
http://vastkustkretsen.se/pmwiki/upload ... aj2014.pdf
Själv stänger jag alltid toalettens skrovgenomföringar när jag lämnar båten.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av Spider » sön 05 aug 2018, 11:30

Nu när jag läser manualen igen för vår toa ser jag att dom anger placering mellan pump och skål, precis som SYBY anger. Då fungerar den ju som alla andra typer av hävertbrytare, dvs den sitter så toapumpen trycker igen vattnet. Då uppstår ju inte det jag var lite fundersam kring, nämligen att det kommer sugas luft med spolvattnet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av Anders S » mån 06 aug 2018, 09:47

Det går utmärkt att sätta hävertbrytaren på sugsidan, även om (till exempel) Jabsco visar hävertbrytaren på trycksidan. Då skyddar hävertbrytaren (som redan påpekats) inte mot en blåst packning i pumpen, ett sprucket pumphus eller annat elände.

Men det är lika viktigt att förvissa sig om att häverten (den möjliga!) bryts på tömningssidan. I många fall har man en högt placerad tank med självfall, och om inloppet till tanken då är högt placerat (på tanktaket) fungerar tankavluftningen som en hävertbrytare.

Nu rekommenderar SXK tydligen att man har inlopp och avlopp på samma rörstuds (i tankbotten), och det tycker jag är en avig lösning. Dels får man hela tankens tryck på toans avloppsledning och backventil, dels MÅSTE man i det läget ha en hävertbrytare på bajsledningens trycksida om man kan öppna till havet. (Det kan man oftast, som "nödåtgärd", även om man följer lagens bokstav till fullo, men man måste skydda sig mot ett missgrepp i detta.)
Anders S

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av SYBY » mån 06 aug 2018, 16:40

Anders S skrev: Nu rekommenderar SXK tydligen att man har inlopp och avlopp på samma rörstuds (i tankbotten)
Gör dom? Som jag läser båttekniska nämndens artikel så redovisar de olika tänkbara lösningar utan att rekommendera någon särskild.
Anders S skrev: dels MÅSTE man i det läget ha en hävertbrytare på bajsledningens trycksida om man kan öppna till havet.
...om man inte ser till att ALLTID hålla bordgenomföringen stängd, bortsett från de tillfällen då något pumpas överbord.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av Spider » ons 08 aug 2018, 20:52

Men tömminhsdidan är ju inget problem om man har sugtömnimg, eller missförstår jag något?

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av SYBY » tor 09 aug 2018, 20:40

Spider skrev:Men tömminhsdidan är ju inget problem om man har sugtömnimg, eller missförstår jag något?
Tömningssidan (?) är inget problem om man ENBART har sugtömning över däck, alltså ingen bordgenomföring för tömning.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av Spider » tor 09 aug 2018, 22:37

Vi har en men den används aldrig. Dvs däckstömning har fungerat som enda tömning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ventilerad böj.

Inlägg av Anders S » mån 13 aug 2018, 10:14

Är det så att man HAR en möjlighet att öppna till havet måste man utgå från att någon gör detta. Man kan ju ha Murphy som gast.
Så har man en koppling som innebär "lågt inlopp" (SXK nr 2) och därmed inte avluftar toautloppet till tanken via tanktaket (dvs, en hävertbrytare "inbyggd") måste man ha en hävertbrytare på utloppet i stället.


Det finns platser på vår jord där man inte får släppa ut bajsvatten i havet utöver Sverige, och där finns det ibland en plombering på bottenventilen. Men bottenventil har man i alla fall.
Anders S

Skriv svar