Båten startar inte.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Båten startar inte.

Inlägg av masse » fre 03 aug 2018, 16:24

Nu har jag vid de tre senaste tillfällena då jag startat båten stängt av den. När jag sen försökt starta den igen har den varit helt död. Den första gången det hände startade jag den igen efter en dag och då gick den igång som vanligt, jag kunde stänga av den och starta igen flera gånger efter varandra. Nästa gång kunde jag inte starta om den förens efter ca fyra timmar. Igår när jag provade igen startade den direkt, jag stängde av och försökte starta om efter ca 10 min men då var den helt död. Jag har en 2GM20 inombordare. När jag kollat startbatteriet så visar min enkla batteritestare att det finns el. Har också kollat att inga sladdar glappar. Vad kan det vara för fel? /masse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båten startar inte.

Inlägg av Anders S » fre 03 aug 2018, 17:32

masse skrev:Nu har jag vid de tre senaste tillfällena då jag startat båten stängt av den. När jag sen försökt starta den igen har den varit helt död. Den första gången det hände startade jag den igen efter en dag och då gick den igång som vanligt, jag kunde stänga av den och starta igen flera gånger efter varandra. Nästa gång kunde jag inte starta om den förens efter ca fyra timmar. Igår när jag provade igen startade den direkt, jag stängde av och försökte starta om efter ca 10 min men då var den helt död. Jag har en 2GM20 inombordare. När jag kollat startbatteriet så visar min enkla batteritestare att det finns el. Har också kollat att inga sladdar glappar. Vad kan det vara för fel? /masse
Felsökning:

Om det "klickar" i startmotorn då du startar... Är batterikabelskorna åtdragna ? (+ till batteri och startmotor och respektive jordkabel)
sedan...
Om det inte klickar i startmotorn... får dragmagneten i startmotorn ström ?

Yanmar har oftast startlåset/startknappen kopplad direkt till dragmagneten på startmotorn. Dragmagneten kopplar sedan in strömmen till startmotorn samtidigt som den drar in startmotorn i kuggkransen. Med tiden bränns kontakterna i startlåset/startknappen, och då startar motorn osäkert eller inte alls. Kontaktspray i låset hjälper ett (litet) tag.

Botemedlet brukar vara ett fräscht startlås OCH ett relä. Detta gör man själv för ett par hundra (startlås), och enbart reläet (kan räcka om man tar tag i det tidigt) handlar om en 50-lapp.
Anders S

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Båten startar inte.

Inlägg av masse » fre 03 aug 2018, 19:07

Ok tack för utförligt och snabbt svar, ska kolla upp detta.

Skriv svar