Ljungströmmare....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Ljungströmmare....

Inlägg av Calle C » sön 04 dec 2005, 18:35

Hej

Finns det några fina Ljungströmmare kvar? Var?
Calle

Se gla ut

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » sön 04 dec 2005, 19:55

Calle,
Jag minns att der blev byggd en i mahogny for ungefär 10-15 år sen i Sverige.
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 04 dec 2005, 21:37

Vi har en i vår klubb. Den heter \"ala\" med litet a, sen den byggdes under kriget. Ägaren har lagt ner en hel del jobb på den, men ska sälja den ändå.
Över 11 meter lång har jag för mig. \"Näbben\" längst fram ligger strax ovanför vattnet men den seglar ändå torrt även i grov sjö.
En makalös maskin.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 05 dec 2005, 10:39

Guitar Nilsson skrev:Vi har en i vår klubb. Den heter "ala" med litet a, sen den byggdes under kriget. Ägaren har lagt ner en hel del jobb på den, men ska sälja den ändå.
Över 11 meter lång har jag för mig. "Näbben" längst fram ligger strax ovanför vattnet men den seglar ändå torrt även i grov sjö.
En makalös maskin.
Var ligger din klubb?
Har du någon bild?
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » mån 05 dec 2005, 12:46

Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 05 dec 2005, 13:07

Hej

Här finns en bra sida om en helrenovering med mycket bra bilder.
Det tog några år :wink:

http://home6.swipnet.se/~w-69599/
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 05 dec 2005, 17:11

Jag såg en i Vaxholm i sommras och har sett den ett par gånger liggandes i hemmahamn också men kan för mitt liv inte minnas var...
Jag kanske kommer på det.

Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Inlägg av Johan 52 » mån 05 dec 2005, 17:19

Jag vistas på Björköfjorden och där ser jag från och till en Ljungströmmare. Om jag fattat det rätt är det en fjord nära dig Calle? //Johan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 05 dec 2005, 19:23

Ja

Där är jag ett par ggr i veckan, men inte sett någon.
Vet du om den ligger på någon av öarna där eller bara seglar på e6an.
Calle

Se gla ut

SB

Inlägg av SB » mån 05 dec 2005, 20:28

Calle C skrev:Ja

Där är jag ett par ggr i veckan, men inte sett någon.
Vet du om den ligger på någon av öarna där eller bara seglar på e6an.
Samma här. Seglar där var och varannan dag under säsongen men har tyvärr aldrig sett den.

Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Inlägg av Johan 52 » mån 05 dec 2005, 20:41

Det är om sommaren jag har sett den. Lustigt nog på exakt samma ställe,nämligen SÖ Grötö. Där tar jag en promenad ibland men har aldrig tänkt på att hålla utkik efter den. Gör fortsättningsvis det. Den kan kan ju vara från Hällsvik, rakt österut åckså, men ej från Hjuvik där jag har örnkoll.//Johan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 06 dec 2005, 10:48

Ljungströmbåten \"ala\" har lustigt nog hemmahamn i just Ala, som är den ena av Ljusne MBKs två hamnar. Båten är fascinerande på många sätt. Masten som är original ihåligt limträ står ostagad på däck och är så mjuk högst upp att den böjer sig lite lätt hit och dit när man går på däck i hamn. Ändå håller den i alla väder hittills, 65 år typ. Man rullar ut seglet med en mässingvev i sittbrunnen, det går kilrep i båtbotten fram till ett rejält stort hjul längst ner på masten.
Den enda gång jag seglat överhuvudtaget innan jag köpte min egen Vagabond för fyra år sen var med ala. Sen hade då dubbla segel som sköttes med ett(!) skot. När vi vände för att länsa delade seglet sig till två och segelytan blev den dubbla. Otroligt lättseglat. Båten gick väldigt fint i grov sjö.
Ägaren heter Hans-Jörgen Allsing och har fått nåt sorts kulturstipendium för att renoverat båten på rätt sätt. Han står väl i katalogen tror jag. Han säger att han ska sälja och byta till något med större innerutrymmen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tis 06 dec 2005, 11:48

Då tycker jag att han skall satsa på den här, SK95:an Ala-ala!
Jag vet inte om den är till salu, men han borde gilla namnet.
Bild
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 06 dec 2005, 18:45

Fick bara en tanke

Ljungströmmaren, hur är det med SB-regeln :roll:
Calle

Se gla ut

Ulrik

Inlägg av Ulrik » tis 06 dec 2005, 18:52

De e väl bara ett problem på plattläns å när båda seglen e på var sitt håll? Då gäller de att högerseglet e lite större än vänsterseglet, så e de storsegel.

Skriv svar