Saltvatten i motoroljan

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
bka
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 jun 2006, 20:58

Saltvatten i motoroljan

Inlägg av bka » tor 26 jul 2018, 16:33

Hej

Jag har konstaterat att det kommer in saltvatten i motoroljan. Det hela började med att oljetrycket larmad och vid kontroll visade det sig att oljan var kraftigt vattenblandad. Min första misstanke var att topplockspackningen hade gått och kylvatten därigenom läckte in i oljan. Motorn en Yanmar 2QM20 är sedan försedd med eftermonterad "sötvattenkylning", så om läckaget kommer från topplockspackningen borde vattnet inte vara salt. Nu till min fråga:
Var "möts" motorolja och sjövatten i en "sötvattenkyld" dieselmotor?
Jag har en teori att det kan vara vid vattenpumpen för råvattenkretsen som jag tror drivs av kamaxeln.

Läget är det att jag befinner mig på semestersegling i Danmark och har hemmahamn i Stockholmstrakten. Båten är en Omega42:a som är lite bökig att hantera i hamnar utan utan fungerande motor. Därför är jag tacksam för alla uppslag om vad felet kan bestå i.

/Björne

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Saltvatten i motoroljan

Inlägg av omega » tor 26 jul 2018, 21:06

Sjövatten pumpen brukar vara en bra gissning,sitter några packboxar på axel in mot kammen som brukar ge sig,renoveringsats brukar finnas att få tag i ,ganska enkelt jobb om man kommer åt

//johan

Användarvisningsbild
bka
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 jun 2006, 20:58

Re: Saltvatten i motoroljan

Inlägg av bka » fre 27 jul 2018, 10:51

Tack för svar.
Jag får överväga om det är värt att åtgärda. Jag tror det ligger i farans riktning att det finns fler följdskador som det blir svårt att åtgärda utan att lyfta ur maskin.

//Björne

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Saltvatten i motoroljan

Inlägg av Jaramaz » lör 28 jul 2018, 09:38

Håller med om att vattenpumpen är en kandidat - du kan ju prova genom att i hamn koppla förbi vattenpumpen och kyla med en färskvattenslang (från land) istället (i så fall, starta motorn först, vattnet därefter, annars är det lätt att få vatten i cylindrarna vilket kan vara ödesdigert).
En nödvariant i så fall är att ha en separat elektrisk pump för seglingen hem om du nu inte vill ge dig på att bygga om den existerande vattenpumpen (samma sak där, koppla på vattnet efter att motorn startat och vv vid stopp).
Alternativt, lite riskfyllt, är att stänga av sjövattenkylningen helt - det går att köra motorn i några minuter utan sjövatten. Räcker för snabba hamnmanövrar men då blir det snabba tag i hamnarna - vilket kan vara kinkigt i små överfulla danska hamnar.

Går också att byta olja ofta ofta så att vatteninnehållet i oljan hålls nere.

Vatten kan ha kommit in i cylindrarna och sedan runnit ner i motoroljan, via framvägen (som mycket körning med startmotorn) eller bakvägen vid kraftig medsjö. Lite långsökt, dessutom borde motorn varit osedvanligt svårstartad om vattnet stannade i cylindrarna.

//J

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Saltvatten i motoroljan

Inlägg av Moby Dick » sön 29 jul 2018, 19:35

Hej På axeln mellan kylvattenpumpen och motorn finns två packningar. En på motorsidan och en på pumphuset.
Mellan dem finns ett dräneringshål på undersidan av axelhuset. Läcker pumpen vatten kommer vatten ut, läcker motorn olja kommer olja ut.
Kolla dräneringshålet, spegel kan behövas. Ev. rensa med ståltråd. Om båda packningarna havererat kan vatten komma in i oljan. Annars kan det vara vakuum ventilen som havererat så olja kommer in i motorn bakvägen via fyllt avgasrör. Hur vet du att det är saltvatten och inte glykolvatten ?
Hälsningar Moby Dick

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Saltvatten i motoroljan

Inlägg av Moby Dick » sön 29 jul 2018, 19:41

Hej igen Skrev fel. Det skall stå vatten, inte olja, som kan komma in bakvägen om ventilen hängt sig
Moby Dick

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Saltvatten i motoroljan

Inlägg av alfp » sön 29 jul 2018, 21:36

Försök att få tag på nya packboxar till din pump och byt dessa. Det var inte så svårt och kan göras ganska lätt. Jag fick samma fel som du på min gamla VP 2002. fast jag hade turen att drivaxeln från motorn var tät så jag märkte det på så vis att kölsvinet helt plötsligt var fullt med vatten. Hade kört längre än vanligt på motor via Södertälje kanal - sluss och osv
Alfp

Användarvisningsbild
bka
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 jun 2006, 20:58

Re: Saltvatten i motoroljan

Inlägg av bka » fre 03 aug 2018, 22:31

Tack för förslag och engagemang. Tyvärr körde jag nog motorn motorn för länge innan jag åtgärdade felet. På en Yanmar 2q20m finns inget "skvallerhål" vid vattenpumpen, som det gör på volvopentamotorer. Jag löste problemet med en el-aktersnurra som fungerar i hamnar. Den kan nog jämföras med en paddel på lite lättare båtar än Omegan. Håller som bäst på att hitta en lämplig verkstad i Stockholmsområdet för ett motorbyte. Förslag mottages tacksamt.
/Björn

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Saltvatten i motoroljan

Inlägg av Moby Dick » mån 06 aug 2018, 15:40

Hej igen. Jag skulle prova med en elpump som Jaramaz skrev. Du kan styra flödet med bottenventilen om kapaciteten är för hög.
Då får du bekräftat om det är vattenpumpen. Jag hade tidigare en 2QM20 i vår L32 men bytte motor för 18 år sedan till en Yanmar 3GM30.
Problemet med 2QM20 är att veritkala måttet mellan utgående axel och motorfästena är stort så du får nog räkna med att skära ner motorbädden och plasta nytt beroende på vilken motor du väljer. Börja med att skaffa måttskiss på bef. motor och jämför med ny motor. Det finns ett antal 30 hk.
Om du går över 35 hk får du nog gå upp en dim i propaxel och ev byta hylsa. Lyssna med Omega 42 förbundet. Det finns flera företag i Stockholm beroende på motor men installationsjobbet med ny motorbädd kan nog gå upp mot halva motorpriset. Svinninge, Bullandö, Hansson Marin tex.
Moby Dick

Skriv svar