Bogpropeller Vetus, Servicebehov?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Magnus_Ell
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 25 jul 2017, 12:54

Bogpropeller Vetus, Servicebehov?

Inlägg av Magnus_Ell » mån 16 jul 2018, 09:16

Hej.
Jag har en Maxi 100 med en Vetus bogpropeller.
Efter en seglats i går slog mig plötsligt tanken att så länge jag har ägt båten har bogpropellern aldrig blivit varken servad eller vinterkonserverad.
Den fungerar klanderfritt men beror det på att jag har haft tur eller har de minimalt eller inget servicebehov?
//Magnus

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bogpropeller Vetus, Servicebehov?

Inlägg av Lasse L » mån 16 jul 2018, 17:02

Haver också en Vetus som efter 15 år plockades ut och ersattes av en kraftigare.
Aldrig fått någon service, sålde den, köparen plockade ner den och konstaterade att den var helt ok.
bogproppen.jpg
Bogpropp installation i Grekland "arbetsbänk" soptunna.

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Bogpropeller Vetus, Servicebehov?

Inlägg av Ove T » tis 17 jul 2018, 21:11

Hej
Jag har också en Vetus, monterad 1991 det enda jag har gjort och gör varje år att jag tappar ur ca 1 dl olja och fyller på lika mycket. Det finns ibland några spånor med oljan.
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bogpropeller Vetus, Servicebehov?

Inlägg av Anders S » ons 18 jul 2018, 11:08

Det finns ofta en zinkanod på propellern. (Det finns det på min Sidepower, trots att propellern är av PLAST). Skall det finnas en anod på Vetus kan det ju inte skada att byta den emellanåt.

Bogisar går inte många timmar per år (minuter?) så de kan säkert må bra av oljebyte. Oves modell tar ju det som ligger djupast och rimligen är i sämst skick. Behållaren och oljan är till för att garantera olja i växelhuset och ge ett mottryck mot vattentrycket. Försvinner oljan bör man se upp, då läcker packningarna.
Anders S

Skriv svar