Läckage

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Läckage

Inlägg av masse » fre 06 jul 2018, 12:33

Hej. Jag har bytt genomföring till toan. Nu har jag fått läckage mellan kulventilen och slangnippeln, ( i mässing). Jag törs inte ta i och dra åt ifall jag skulle kunna få läckage vid genomföringen. Kan man täta med sicaflex eller epoxi eller liknande utanpå, mellan ventilen och nippeln?
Hälsningar Masse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Läckage

Inlägg av Anders S » fre 06 jul 2018, 15:23

Du kan ju stänga kulventilen. Då kan du skruva loss slangsockeln (utan att rubba ventil och genomföring, vilket kan vara vettigt) och täta med VVS-tätmedel. Här finns det varianter: Lin ersattes av gängtejp, numera används tätmedel av den här typen: https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000031881 Motsvarande finns i VVS-affärer, men troligen dyrare.
Anders S

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Läckage

Inlägg av masse » fre 06 jul 2018, 20:20

Ok, jag förstår, men jag har svårt att komma åt i det trånga utrymmet, dessutom vill jag inte vara där och skruva när båten ligger i vattnet. Risken finns att genomföringen rubbas med ytterligare ett läckage som följd. Eftersom det inte är något större tryck från septitank en tänkte jag att det går att täta på ett enklare sätt tex genom att lägga på sikaflex eller epoxi utanpå mellan genomföringen och nippeln.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Läckage

Inlägg av Anders S » lör 07 jul 2018, 12:36

masse skrev:Ok, jag förstår, men jag har svårt att komma åt i det trånga utrymmet, dessutom vill jag inte vara där och skruva när båten ligger i vattnet. Risken finns att genomföringen rubbas med ytterligare ett läckage som följd. Eftersom det inte är något större tryck från septitank en tänkte jag att det går att täta på ett enklare sätt tex genom att lägga på sikaflex eller epoxi utanpå mellan genomföringen och nippeln.

Då tänker jag såhär:

Om läckaget handlar om att havet kan komma in i din båt, så kan man inte fuska. Handlar det om att fixa till ett läckage av äckelvatten från septiktanken är det inte lika farligt (men, som sagt, äckligt...). Det kan man kanske leva med, särskilt om man kan tömma tanken och få stopp på läckan på det sättet om det blir olidligt.

Det är klart du kan prova med litet sikaflex, epoxy tror jag inte på. Jag har, i min båt, tätmassa i form av butyltape (butylremsa) som fungerar till beslag, genomföringar och det mesta som skall bli tätt. Kanske man kan lägga en ring av sådant runt, och sedan armera med isoleringsband. Det finns också läcktätare från Plastic padding - kan kanske vara en lösning för semestern (så fixar du det "på riktigt" senare.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Läckage

Inlägg av marede » tis 10 jul 2018, 07:30

Jag hade ett liknande läckage mellan genomföring och kulventil efter att ha slarvat vid byte och lagt för lite tätningsmedel. Inte mycket, det kom ett antal droppar i minuten. Hade inte möjlighet att lyfta och åtgärda det då av olika skäl, så jag la på Sika utanpå. Det gick åt några lager då vattnet letade sig igenom tätmassan innan den hann härda, men för varje lager blev det mindre och tillslut var det tätt. Alltså, direkt efter varje lager var det tätt men det letade sig igenom lite vatten efter en 5-10 minuter varpå jag la ett nytt lager. Jag tänkte det som en nödlösning för säsongen och sedan byta allt till hösten, men det har fått vara och varit tätt alltsedan. Kanske inte den snyggaste lösningen men jag känner mig trygg om natten.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Läckage

Inlägg av T » tis 10 jul 2018, 08:06

Täta med 'Ettan'. Funkar garanterat. Luktar gott, dessutom.

:o
/T

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Läckage

Inlägg av Jonta » fre 13 jul 2018, 21:58

Du kan kan använda TEC 7, ett tätningsmedel som fungerar på de flesta såväl torra som blöta underlag.
Jag hade en läckande genomföring som jag tätade från utsidan, under vattnet och den höll tätt hela säsongen( 5 månader).
Har numera alltid en tub i båten.

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Läckage

Inlägg av masse » fre 03 aug 2018, 16:00

Tack för alla tips. Jag använde självvulkaniserande tejp från biltema, fungerade hur bra som helst :) . /masse

Skriv svar