Nexus server och GND 10

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
peo2000
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jun 2018, 07:20

Nexus server och GND 10

Inlägg av peo2000 » lör 30 jun 2018, 16:18

Har just köpt en båt som har en Nexus server med ansluten logg, lod och kompass på högersidan, dvs direktanslutna.
Vindgivare ansluten på network 5.
Sedan finns en Garmin plotter och en Garmin AIS med NMEA2000.
Och för att koppla ihop detta en Garmin GND 10.
Det visades ingen info från Nexus på Garminplottern och då upptäckte jag att GND 10 inte var kopplad till Nexus servern.

Aha, raskt kopplar jag in den.

Då kommer vindinformationen (som alltså kommer från Nexusbussen)upp på plottern,
men på Nexusinstrumenten visas då varken vind, logg eller lod (kompass glömde jag att kolla).
Bara ---
Kopplar ur GND 10 igen och informationen är tillbaka på instrumenten.

Någon som har vet eller har en idé om vad som är fel?
Peo

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus server och GND 10

Inlägg av Anders S » sön 01 jul 2018, 07:54

Jag har exakt denna konfig i min båt, ha förtröstan, det går alldeles utmärkt att koppla som du önskar. Däremot tycker jag inte att Garmins GND10-info är helt glasklar.

Det skall nog inte vara så problematiskt, nätverket är robust och "snällt".

Rent logiskt är GND10 inkopplad på bussen (de fyra trådarna i "network") och bussen är en sk "Daisy Chain", dvs, den fortsätter från instrument (enhet) till instrument och har alla sina enheter i serie. Därför, från servern går fyra kablar (network) till de instrument du har, det ena efter det andra. Slutar dina instrument att fungera (men all info går till GND10 (då du kopplar in den) gissar jag att kedjan bryts där. Likadant verkar det som att kedjan bryts på samma sätt då du kopplar instrumenten först. Alltså, kolla fyrledaren, så du har kontakt mellan BÅDE instrumenten och GND10, samtidigt.!

Det enklaste är att parallellkoppla GND10 och instrumenten, annars har GND10 har två fyrpoliga Nexusportar. Dessa kan man använda för att sätta GND10 i "kedjan, en in, en ut - men Garmin tänker sig att GND10 skall vara en brygga och säljer den ihop med vindgivaren som då blockerar ena porten.
Anders S

peo2000
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jun 2018, 07:20

Re: Nexus server och GND 10

Inlägg av peo2000 » sön 01 jul 2018, 10:25

Hej och tack för svar.

Det är nog så jag har kopplat det nu.
Jag har tolkat att det är kopplat så här:

En fyrledare (+,signal,signal,-) går upp till instrumenten.
Paralellt på Network 5 ligger en ny vindgivare som förre ägaren kopplade in i våras då han upptäckte att den gamla (som var kopplad till Wind) inte fungerade.
Och jag kopplade in även GND 10 parallellt på Network 5.

Är det så du menar med att koppla parallellt?

Peo

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus server och GND 10

Inlägg av Anders S » sön 01 jul 2018, 14:48

Ja, precis så.

Då får man felsöka.

Normalt säljs den nya vindgivaren ihop med GND10, eftersom vindgivaren (N-Wind) är "självgående" och inte behöver kretsarna i servern för att rapportera vinddata i Nexusnätet (stand alone). Då är GND10 en NME2000-brygga, och det är (framgår inte så tydligt) din plotter som konverterar till NMEA183 ut, ifall man nu vill ha det. (I min båt, autopiloten. Den kan numera köra vind, från Nexus till GND10 till NMEA2000, till plottern och sedan ut på NMEA183-utgången (puh!) Tidigare kunde den det icke.)

En av de självklara kontrollerna är om "ground" och "data -minus" förväxlats. Två av trådarna ger drivspänning, två trådar är datakanal. Sedan får man kolla så att ingen kabel ger överkoppling, dvs kortslutning. På spänningsmatningen är det självmarkerande, icke så dataparet.

Annars BORDE det fungera så som du gjort, men ett rätt givet kopplingsförsök om du inte hittar fel är att koppla vindgivaren till GND10 direkt (specialkontakt, men finns hos Garmin. Går att hitta på Ebay, men blir numera lika dyr där). Då får du alltid vinddata till plottern och när GND10 (via andra kontakten) är kopplad till Nexus "Network" skall du få alla andra data.

Tillägg:

Här finns manualen: https://www.bataccenten.se/pdf/NX2/NX22 ... verSve.pdf

Läser man den noga ser man att Silva (dvs Nexus) varnar för att ringkoppla dataparet (sid 1-15). Det kan ju tänkas att det uppstår en sådan effekt med den nya vindgivaren. Här kan det i så fall vara all ide att använda GND10:s ingång för vindgivaren och ingång från NX2-nätet.
Anders S

peo2000
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jun 2018, 07:20

Re: Nexus server och GND 10

Inlägg av peo2000 » sön 01 jul 2018, 16:16

OK, tack för tipsen.
Nu när jag vet att det borde fungera är det bara på det igen nästa helg när jag är på skutan igen.

En fråga till, det är lite oklart i manualen tycker jag om NMEA Output A Output B är full NMEA183.
Tror du att det skulle fungera att skrota GND 10 (ifall jag nu inte lyckas få till det)
och istället köra en NMEA180 <-> NMEA2000 konverter på den porten?

Peo

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus server och GND 10

Inlägg av Anders S » sön 01 jul 2018, 21:26

peo2000 skrev:OK, tack för tipsen.
Nu när jag vet att det borde fungera är det bara på det igen nästa helg när jag är på skutan igen.

En fråga till, det är lite oklart i manualen tycker jag om NMEA Output A Output B är full NMEA183.
Tror du att det skulle fungera att skrota GND 10 (ifall jag nu inte lyckas få till det)
och istället köra en NMEA180 <-> NMEA2000 konverter på den porten?

Peo
1. Ja, de är full NMEA. (Sentences som inte KAN genereras skickar de inte (eller, snarare, tomma på data), förstås, det är givarberoende.) Men, NX2 är litet lurigt på så sätt att man måste konfigurera vilka NMEA-sentences som sänds och hur ofta. Servern sänder 20 slottar med NMEA, och där väljer man vilka ochur ofta (ingen behöver 20 olika). Garmin har en helt OK styrprogramvara för NX2-servern, så du kan ställa in det här utan att gå vilse i instrumentmenyerna. https://www8.garmin.com/support/downloa ... sp?id=6885

2. Nä, det tycker jag inte. GND10 är en rätt smutt grej, som gör alla gamla NX2-system till NMEA2000. Du behöver den också för att köra vindgivaren, ifall du skrotar/byter instrumentsystemen. Nexusbussen är en bättre buss än NME0183.
Anders S

peo2000
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jun 2018, 07:20

Re: Nexus server och GND 10

Inlägg av peo2000 » mån 02 jul 2018, 10:22

Tack för svar.
Jag återkommer med resultat av felsökning.
Peo

peo2000
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jun 2018, 07:20

Re: Nexus server och GND 10

Inlägg av peo2000 » lör 07 jul 2018, 14:33

Hej igen.
Tyvärr ingen framgång. Verkar inte vara Network 5 som slås ut, vissa värden kommer upp på instrumenten även när GND 10 är ansluten.
Det är just värdena från "högersidan", lod,logg och kompass som inte visas på instrumenten (eller på NMEA2000 plottern).
Vind visas t.ex. även på instrumenten när GND 10 är ansluten, den givaren sitter ju på Network 5. Även GPS position visas, den GPSen sitter på NMEA GPS porten.

Däremot såg jag att så snart jag ansluter GND 10 så slutar dioden för lodet att blinka, den blinkar annars med ca 1Hz.
Dioderna för log och kompass fortsätter dock att blinka som vanligt.
Så GND 10 verkar störa ut Nexussensorerna på nåt sätt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus server och GND 10

Inlägg av Anders S » lör 07 jul 2018, 23:19

peo2000 skrev:Hej igen.
Tyvärr ingen framgång. Verkar inte vara Network 5 som slås ut, vissa värden kommer upp på instrumenten även när GND 10 är ansluten.
Det är just värdena från "högersidan", lod,logg och kompass som inte visas på instrumenten (eller på NMEA2000 plottern).
Vind visas t.ex. även på instrumenten när GND 10 är ansluten, den givaren sitter ju på Network 5. Även GPS position visas, den GPSen sitter på NMEA GPS porten.

Däremot såg jag att så snart jag ansluter GND 10 så slutar dioden för lodet att blinka, den blinkar annars med ca 1Hz.
Dioderna för log och kompass fortsätter dock att blinka som vanligt.
Så GND 10 verkar störa ut Nexussensorerna på nåt sätt.
Ett skott i Nexus-mörkret här: Har du dubbel- eller trippelkollat så att "ground" och "data" inte förväxlats ? Det KAN ju också vara så att lodets kablar inte sitter rätt.
Anders S

peo2000
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jun 2018, 07:20

Re: Nexus server och GND 10

Inlägg av peo2000 » sön 22 jul 2018, 12:20

Hej igen. Har till slut fått till det efter lite hjälp från Garmin support !!!
Hade nog för gammal version av NexusRace för att kunna konfigurera GND10 (såg för övrigt ingenstans att den behövde konfigureras) så att den inte antog att de data som försvann kom från NMEA2000, vilket den gör som default.
Nu är det bara autopiloten som inte kan konfigureras men det beror nog på andra saker. Den fungerar men vill inte köra på waypoints, men det löser sig nog vad det lider.
Tack för din hjälp och dina tips.

Skriv svar