Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
HELS
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 22 jun 2018, 05:08

Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av HELS » sön 24 jun 2018, 11:44

Hej

Vi ska köpa får första segelbåt till familjen efter att tidigare bara haft motorbåtar. Vi har inte mycket erfarenhet av att segla men gått kurser och ska hyra lite olika båtar under sommaren, köp blir det troligen till nästa säsong. Målet är att få tag i en båt som är värd att satsa tid och energi på att hålla efter och vårda ett antal år framåt, och som är tillräckligt rymlig för att vi ska få plats, inte bara nu när vi har tre ganska små barn utan även om några år när de blivit lite äldre. Båten kommer att ligga i Vänern men med tiden hoppas vi kunna leta och ut längst kusterna.

Jag vill definitivt ha möjlighet att segla med självslående fock och en söttvattenskyld 2000-serie motor (eller “modernare/bättre”). Rattstyrning skulle vara trevligt men inte ett måste. Vad det gäller budget så är det bra om det inte sticker för mycket över 300.000.

Efter en del surfande och läsande har vi tänk att titta närmare på:

Maxi 999
Maxi 909
Comfortina 32
Scanmar 33
Albin Nova

Är det någon av dessa som är ett bättre alternativ än andra avseende konstruktion eller byggkvalitet?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av Seawolf » sön 24 jun 2018, 15:00

Se om du kan få tag i ett bra exemplar av RB 98. Där får ni plats allihop, och den lär kunna segla också. Blyköl är bl.a. bra ur underhållssynpunkt.
Här är ett exemplar till bra pris, så du får nog skynda dig.
https://www.blocket.se/stockholm/RB_98_ ... w=3&last=1
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av oceansailor » sön 24 jun 2018, 19:58

HELS skrev:Hej

Vi ska köpa får första segelbåt till familjen efter att tidigare bara haft motorbåtar. Vi har inte mycket erfarenhet av att segla men gått kurser och ska hyra lite olika båtar under sommaren, köp blir det troligen till nästa säsong. Målet är att få tag i en båt som är värd att satsa tid och energi på att hålla efter och vårda ett antal år framåt, och som är tillräckligt rymlig för att vi ska få plats, inte bara nu när vi har tre ganska små barn utan även om några år när de blivit lite äldre. Båten kommer att ligga i Vänern men med tiden hoppas vi kunna leta och ut längst kusterna.

Jag vill definitivt ha möjlighet att segla med självslående fock och en söttvattenskyld 2000-serie motor (eller “modernare/bättre”). Rattstyrning skulle vara trevligt men inte ett måste. Vad det gäller budget så är det bra om det inte sticker för mycket över 300.000.

Efter en del surfande och läsande har vi tänk att titta närmare på:

Maxi 999
Maxi 909
Comfortina 32
Scanmar 33
Albin Nova

Är det någon av dessa som är ett bättre alternativ än andra avseende konstruktion eller byggkvalitet?
Du kan väl ta med Contrast 33 i Din lista. Det är ju en Väner båt.

När det gäller uddabåtar/hemmabyggen så finns det ju både bra och dåliga. Ojämn kvalitet är ju mer regel än undantag.

Av den anledningen kan det vara enklare att lera efter seriebyggda båtar.

Jag skulle titta efter en seriebyggd båt, gärna med nyare motor. Tycker alla de båtar Du listat är bra kandidater. Frågan är vilket inredningsalternativ som passar familjen bäst. Ju mer plats desto bättre kommer ni trivas.

Lycka till.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av Anders S » mån 25 jun 2018, 20:56

Det finns ju en anledning ytterligare: Om man är minsta osäker på att man verkligen kommer att gilla segling (det här VET man inte förrän man provat) är en välkänd, efterfrågad båt som man köpt till "rätt pris" enklare att sälja vidare (det kan man vilja om segling blir verkligt viktigt också).

Här kan de fantastiska uddabåtsfynden (som man kan göra om man letar) vara svårare att bli av med. Argumentet "man vet aldrig med ett självbygge" kan man nog hantera med en besiktning och genomgång, men frågan kommer att kvarstå till nästa köpare. När man VET vad man vill ha är det en annan sak.

Uppdaterade segel, nyare motor och snygg inredning gör alla båtar litet bättre, men också mer lättsålda. Ibland kan man finna att uppdateringar inte påverkar priset så som man skulle tro.
Anders S

HELS
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 22 jun 2018, 05:08

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av HELS » ons 27 jun 2018, 19:06

Tack för svaren och tipsen! Jag ska titta närmare på Contrast 33.

Jag resonerar år samma håll som ni är inne på och tänker att satsa på en seriebyggd båt med bra rykte. Det verkar ju verkligen vara köparnas marknad för tillfället och jag antar att det inte finns någon anledning att tro att de skulle ändras de närmaste åren, det man köper idag kanske man vill bli av med i morgon. Av den anledning utgår jag från att det är bättre att gå på en något större båt än vad som är kanske är absolut nödvändigt för tillfället. Både för att jag utgår från att det är enklare att eventuellt sälja en större båt - om än med förlust - och för att jag räknar med att kommer behöva en båt på minst 32-33 fot med tiden. Vi har tittat på en Maxi Fenix som säkert skulle passa utmärkt något år framöver, jag känner mig dock tveksam för hur enkelt det är att sälja för att köpa en större båt om tre-fyra år.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av Fredrik » tor 28 jun 2018, 08:01

Hej,
Jag skulle varmt rekommendera den typen av båten jag seglar själv, X-342 från det danska varvet X-yachts. Mycket fin finish på alla detaljer och en fantastisk seglare, det finns nog inga andra båtar i samma storlek som hänger med på kryssen. Denna båt finns med masthead rigg som är lite enklare och en partialrigg med backstag som är lite krångligare men snabbare. Det finns också båtar med ratt och rorkult. Du borde kunna köpa en sådan för 300.000-350.000 i fint skick. Här är ett exempel på en X-342 till salu (det är inte min båt):
https://www.blocket.se/goteborg/Segelba ... w=3&last=1
X-342 SWE 18 "Kexet"

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av eriksbo1 » fre 29 jun 2018, 17:41

HELS skrev:Tack för svaren och tipsen! Jag ska titta närmare på Contrast 33.

Jag resonerar år samma håll som ni är inne på och tänker att satsa på en seriebyggd båt med bra rykte. Det verkar ju verkligen vara köparnas marknad för tillfället och jag antar att det inte finns någon anledning att tro att de skulle ändras de närmaste åren, det man köper idag kanske man vill bli av med i morgon. Av den anledning utgår jag från att det är bättre att gå på en något större båt än vad som är kanske är absolut nödvändigt för tillfället. Både för att jag utgår från att det är enklare att eventuellt sälja en större båt - om än med förlust - och för att jag räknar med att kommer behöva en båt på minst 32-33 fot med tiden. Vi har tittat på en Maxi Fenix som säkert skulle passa utmärkt något år framöver, jag känner mig dock tveksam för hur enkelt det är att sälja för att köpa en större båt om tre-fyra år.
Vettiga principer, tycker jag. Gamla, slitna segel är ett minus, teakdäck fr 80-90-talet ett dyrt riskmoment. Däremot tycker jag inte en diesel med ett antal år på nacken behöver vara ett problem, om den servats ngtsånär. Anders S sa i en tidigare diskussion att man kan räkna med 5000-10 000 timmars gångtid för en liten industridiesel, vilket ju båtmotorerna är. Få segelbåtsmotorer kommer upp till såna timmar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av Anders S » lör 30 jun 2018, 08:04

När det gäller motorer kan man räkna med att de kräver en rejäl överhalning vid 5000 timmar (det betyder genomgång av spridare, ventiler och alla yttre tillbehör som vattenpump, generator, startmotor, kanske avgaskrök och värmeväxlare. Cylinderlopp och kolvar bör klara sig fint.

Givetvis gäller sådana här tumregler "statistiskt", varje motor är unik och man kan ha otur (eller, "otur" - beroende på kylningsbortfall, oljebytesmissar, överbelastning, korrosionsskador, kylvatteninträngning i motorn och annat). Men, väl underhållna och lagom mycket använda, så håller smådieslar motorer länge. I brist på timräknare brukar man skatta drifttiden till 100 timmar per säsong, men det kan ju skilja mycket mellan en charterbåt från Medelhavet och en svensk semesterbåt som inte hyrs ut.

Men sedan tillkommer värderingsproblematiken, och den innebär (tyvärr, för vi som sköter om våra båtar och slipper köpa nytt så ofta) att "nytt" värderas högre än "välskött". Det här får man värdera å gott man kan, men kan man få verifierat (räkningar, loggbok etc) att båten skötts enligt konstens alla regler kan det bli litet lättare. Det här gäller såklart inte bara motorn, utan alla slitdelar. På en segelbåt handlar det om skrovets ytskikt, däckets skick, riggen (wirar, vantskruvar och infästningar), strukturella delar av skrovet (skott, stringers, bottenstockar etc).

En av de viktiga parametrarna är förstås att man troligen köper segelbåt för att det är roligt att segla, inte för att det skall vara en lyckad ekonomisk investering. Men man skall vara medveten och informerad, tycker jag.
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av Nils_D » tor 05 jul 2018, 09:23

HELS skrev: (...)Det verkar ju verkligen vara köparnas marknad för tillfället och jag antar att det inte finns någon anledning att tro att de skulle ändras de närmaste åren, det man köper idag kanske man vill bli av med i morgon. Av den anledning utgår jag från att det är bättre att gå på en något större båt än vad som är kanske är absolut nödvändigt för tillfället. Både för att jag utgår från att det är enklare att eventuellt sälja en större båt - om än med förlust - och för att jag räknar med att kommer behöva en båt på minst 32-33 fot med tiden. Vi har tittat på en Maxi Fenix som säkert skulle passa utmärkt något år framöver, jag känner mig dock tveksam för hur enkelt det är att sälja för att köpa en större båt om tre-fyra år.
Det verkar som om alla som tidigare svarat håller med er om att det är rätt att direkt köpa den större båt som ni räknar med att ni kommer att ha behov av om några år när barnen är större. Eftersom beslutsfattande ofta blir bättre om man får olika synpunkter tänkte jag ge er några aspekter att beakta som kan peka på att det kan vara bättre att först köpa en mindre båt, som t.ex. en Fenix.

* En mindre båt gör det lättare att lära sig att segla eftersom den reagerar snabbare, och därmed tydligare visar om de ändringar man gjort var rätt eller fel.
* En mindre båt är lättare att hantera för en person, vilket kan vara en fördel om barnen är så små att de kan behöva snabb uppmärksamhet också i knepiga seglingssituationer.
* Segelbåtar kan variera mycket i sina egenskaper beroende på utformning av rigg, skrov och annat. Det är troligen först när man byggt upp lite erfarenhet som man vet vad som passar en själv och ens familj bäst.
* Om det visar sig att ni inte vill fortsätta att segla utan återgå till motorbåt så blir antagligen förlusten mindre vid en fortsatt prisnedgång när ni säljer en liten båt än en stor. Och likaledes, om ni vill fortsätta att segla men inte med den typ av båt ni först köpt, blir antagligen en eventuell ekonomisk förslut mindre om den båt ni då har är mindre och därmed billigare.

Ett konkret exempel skulle kunna vara att köpa just en Fenix i hyfsat skick för ca 70 000. Antag att ni förlorar hälften när ni säljer den om två tre år, vilket väl är högt räknat. Det är bara ca 10% av er totala budget, och hela resonemanget bygger på att båtar fortsätter att gå ner i pris, vilket skulle kunna betyda att den båt ni köper efter Fenixen har gått ner ca 30 000, vilket betyder att ni inte förlorat någonting ekonomiskt på att gå den vägen.

Sedan finns det förstås också ett par motargument om detta också. Ni tänker hyra båtar vilket kanske ger er den erfarenhet ni behöver för att kunna välja rätt typ av båt för era prioriteringar och behov. Dessutom tar det ju tid att både köpa och sälja båtar, och den tiden kanske ni vill använda till annat. Och det finns säkert fler, men jag hoppas det jag skrivit här räcker för att ge er lite inspel i ert beslutsfattande.

HELS
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 22 jun 2018, 05:08

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av HELS » mån 09 jul 2018, 21:24

Det verkar som om alla som tidigare svarat håller med er om att det är rätt att direkt köpa den större båt som ni räknar med att ni kommer att ha behov av om några år när barnen är större. Eftersom beslutsfattande ofta blir bättre om man får olika synpunkter tänkte jag ge er några aspekter att beakta som kan peka på att det kan vara bättre att först köpa en mindre båt, som t.ex. en Fenix.
Tack för synpunkterna! För någon med begränsad erfarenhet är olika perspektiv väldigt värdefullt - precis som du skriver. Även om huvudspåret är en båt på drygt 30 fot så överväger vi flera andra alternativ, det kanske är läge att titta till på blocket och se om det hänt något sedan i våras...

Den senaste veckan har vi varit varit ute fyra dager med en Maxi 95 och tittat på en Comfortina 32. Även om Maxi 95 är väldigt annorlunda jämfört med de båtar vi tittar på i första hand så var det bra att känna på storleken och få något att jämföra med. Vi hoppas kunna hyra andra modeller under sensommaren och hösten.

Detta är onekligen ett trevligt problem att grubbla över under sommarkvällarna.

segelbagaren
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 19:15

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av segelbagaren » tis 10 jul 2018, 10:55

Fredrik skrev:Hej,
Jag skulle varmt rekommendera den typen av båten jag seglar själv, X-342 från det danska varvet X-yachts. Mycket fin finish på alla detaljer och en fantastisk seglare, det finns nog inga andra båtar i samma storlek som hänger med på kryssen. Denna båt finns med masthead rigg som är lite enklare och en partialrigg med backstag som är lite krångligare men snabbare. Det finns också båtar med ratt och rorkult. Du borde kunna köpa en sådan för 300.000-350.000 i fint skick. Här är ett exempel på en X-342 till salu (det är inte min båt):
https://www.blocket.se/goteborg/Segelba ... w=3&last=1
Men visst är det undre backstag även på MH-modellen?

HELS
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 22 jun 2018, 05:08

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av HELS » tis 10 jul 2018, 19:08

Fredrik skrev:Hej,
Jag skulle varmt rekommendera den typen av båten jag seglar själv, X-342 från det danska varvet X-yachts. Mycket fin finish på alla detaljer och en fantastisk seglare, det finns nog inga andra båtar i samma storlek som hänger med på kryssen. Denna båt finns med masthead rigg som är lite enklare och en partialrigg med backstag som är lite krångligare men snabbare. Det finns också båtar med ratt och rorkult. Du borde kunna köpa en sådan för 300.000-350.000 i fint skick. Här är ett exempel på en X-342 till salu (det är inte min båt):
https://www.blocket.se/goteborg/Segelba ... w=3&last=1
Tack för tipset! den ska jag verkligen titta närmare på, såg mycket intressant ut vis första ögonkastet... Har kollat en del mot x-99 men av olika anledningar har den hamnat en bit ned på listan.

Har nog börjar omvärdera ratt och rorkult, känns som att rorkult onekligen har en del fördelar.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av Fredrik » tor 12 jul 2018, 04:17

HELS skrev:
Tack för tipset! den ska jag verkligen titta närmare på, såg mycket intressant ut vis första ögonkastet... Har kollat en del mot x-99 men av olika anledningar har den hamnat en bit ned på listan.

Har nog börjar omvärdera ratt och rorkult, känns som att rorkult onekligen har en del fördelar.
X-99 är inte jämförbar med x-342 på något annat sätt än stt båda seglar fint. X-99 är en kappseglingsmaskin med spartansk inredning och lätt som kräver mycket besättning på kanten, X-342 är riktigt ombonad och med en tung blyköl som gör båten stabil även om man bara är två personer.

Frågan om ratt eller rorkult är inte så enkel. Jag har rorkult, det är klart roligare när man seglar, men är det hård vind och havssegling blir det tungt att hålla, då hade jag gärna haft ratt.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Familjeseglare 80/90-tal, 7/8, runt 31-33 fot

Inlägg av Calle C » fre 13 jul 2018, 19:57

Hej
Kul att du vill prova på segling.
Själv seglade jag en 40 footare tills för 3 år sedan då den såldes och jag bytte ner mig till 33 footare.
Det kändes i början bra att gå ner i storlek men nu böfjar den kännas lite trång när man har varit van vid större.
Hur som helst, har seglat i 60 år så mängder av krav hade jag vid bytet. Man vände o vred, bra seglare lätt underhåll inget teakdäck blyköl etc etc.
Mitt val föll på Contrast 33 och det gäller att hitta med rätt utrustning och skick, det gjorde jag. Den har varit kul att segla lätt att ta hand om.
Contrast 33 kan jag varmt rekommendera.
Varför då större? :o
Var inte blyg för att titta på en något större ex.vis Contrast 36, priserna har blivit väldigt tilltalande.
Calle

Se gla ut

Skriv svar