Dags för litiumbatteri?
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons 28 mar 2018, 17:49
- Ort: Stockholm
Re: Dags för litiumbatteri?
Tips:
En firma i Åkersberga utanför stockholm har tagit in lifepo4 batterier som är "plug&play" för båt , husvagn mm..
http://topend.se/index.php?route=produc ... ry&path=64
En firma i Åkersberga utanför stockholm har tagit in lifepo4 batterier som är "plug&play" för båt , husvagn mm..
http://topend.se/index.php?route=produc ... ry&path=64
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Dags för litiumbatteri?
Står ganska litet om de batterierna. Noterade att SeaSea har ett i årets katalog:
40Ah
5,8Kg
> 2000 cykler 100%, > 4000 cykler 1C, vilket då väl är 4A?
Ett 80Ah Biltema fritidsbatteri väger 20kg och skall klara 450-500 Djupurladdningar.
Biltemabatteriet kostar 1249, litium 9500, skall man ha 80Ah blir det två gånger det
40Ah
5,8Kg
> 2000 cykler 100%, > 4000 cykler 1C, vilket då väl är 4A?
Ett 80Ah Biltema fritidsbatteri väger 20kg och skall klara 450-500 Djupurladdningar.
Biltemabatteriet kostar 1249, litium 9500, skall man ha 80Ah blir det två gånger det
/Anders G
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Dags för litiumbatteri?
Funderar litet på det här med LiFePo. Att byta ut befintligt förbrukningsbatteri känns litet dyrt än så länge, men Biltema har 12V LifePo i olika storlekar, upp till 10 Ah för rimliga pengar. Funderar på om man skulle ha ett sådant och en separat krets, tex för belysning och USB-uttag. Då kan man dessutom placera det mera optimalt ur viktfördelningssynpunkt.
Återstår laddningen. Att ladda ett 12V LiFePo från en spänning som varierar mellan 12 och 15V betyder en buck/boost (sepic) omvandlare.
Återstår laddningen. Att ladda ett 12V LiFePo från en spänning som varierar mellan 12 och 15V betyder en buck/boost (sepic) omvandlare.
/Anders G
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Dags för litiumbatteri?
När det gäller bly/syra batterier så är verkligheten att man i princip aldrig uppnår antalet specificerade cykler eftersom batteriet dör pga av sulfaterade plattor när det inte laddas upp till 100 % vilket endast låter sig göras när man ligger påAndersGustafsson skrev:Står ganska litet om de batterierna. Noterade att SeaSea har ett i årets katalog:
40Ah
5,8Kg
> 2000 cykler 100%, > 4000 cykler 1C, vilket då väl är 4A?
Ett 80Ah Biltema fritidsbatteri väger 20kg och skall klara 450-500 Djupurladdningar.
Biltemabatteriet kostar 1249, litium 9500, skall man ha 80Ah blir det två gånger det
landström.
I princip kan man inte använda mkt. mer än 50% av bly/syra batteriets kapacitet. När man kommer under 50% sjunker spänningen snabbt under 12V om det är lite belastning. Det gillar inte båtelektronik. Och eftersom det är mkt. svårt att ladda upp till mkt. Mer än 85% utan landström så betyder det att användbar kapacitet är runt 35%.
Med litium så är spänningen stabil ända ner till tomt batteri. Däremot måste man ha lite marginal mot helt tomt och helt fullt. Användbar kapacitet ligger därför runt 80%.
Så för att ersätta ett 80Ah bly/syra så behöver man inte mer än ett 40Ah litium.
Men trots detta så är ju prisskillnaden ganska stor. Det är nog tveksamt om man kan räkna hem investeringen i litium på en mindre båt.
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons 28 mar 2018, 17:49
- Ort: Stockholm
Re: Dags för litiumbatteri?
Biltemas liionbatterier är rena celler som blir förstörda om de laddas ut till 100%
Då behöver du extern övervakning för stt det skall fungera.
Anledningen till att en del liijon batterierna kostar lite mer är den inbyggda elektroniken som skyddar batteriet mot djupurladdningar mm
Tror det kan vara bra faktiskt, men "billigt" lär det aldrig bli
Men alternativ finns ju nu
Ett super bee batteri k0star typ 90 ah +25000
Seaseas batteri kostade 40 ah 9500 (?)
Topend batteri kostar 75 ah 9500
Mm mm
Då behöver du extern övervakning för stt det skall fungera.
Anledningen till att en del liijon batterierna kostar lite mer är den inbyggda elektroniken som skyddar batteriet mot djupurladdningar mm
Tror det kan vara bra faktiskt, men "billigt" lär det aldrig bli
Men alternativ finns ju nu
Ett super bee batteri k0star typ 90 ah +25000
Seaseas batteri kostade 40 ah 9500 (?)
Topend batteri kostar 75 ah 9500
Mm mm
Re: Dags för litiumbatteri?
stalek1004 - du får gärna skicka kontaktuppgifter till mig! Planerar för byte till nästa säsong och skulle gärna ha ett alternativ till ev-power innan jag bestämmer mig. Funderar på 200 el. 300 Ah.
Tack på förhand!
/Johan
Tack på förhand!
/Johan
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt: