ELSYSTEM BATTERI

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Tomac
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 24 maj 2018, 19:50

ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av Tomac » lör 26 maj 2018, 07:47

Senast redigerad av 2 Tomac, redigerad totalt 0 gång.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av oceansailor » lör 26 maj 2018, 15:01

Skulle nog dra +ledningen från generatorn direkt till batteriet.(via en säkring)

Sedan skulle jag nog inte montera ett 100A startbatteri. Utnyttja det batteriet för förbrukning istället. 300Ah ist för 200 blir ju en rejäl ökning vilket gör att Generatorn kommer ladda bättre pga. lägre motstånd.

Ett underspänningsskydd kan säkra att Du alltid har startström. Vill Du ändå ha ett startbatteri finns det små batterier som har tillräcklig startström för att starta även 4 cylindriga motorer.

Tomac
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 24 maj 2018, 19:50

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av Tomac » lör 26 maj 2018, 20:18

Tack för svar:
1.Varför skulle du dra + direkt till batteriet? Enligt datablad skall huvudströmbrytaren klara 1500A under 10 sek.
2. Min tanke är att köra endast en bank och koppla bort startbatteriet under natten eller endast eller då jag inte har koll. Har en NASA övervakning som jag hoppas larmar vid lågspänning. En 50W solpanel är dessutom kopplad till banken.
3. Anledning till att köra endast en bank är att slippa skiljerelä som jag gissar har ett spännings fall som då kan medföra sämre laddning.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av oceansailor » lör 26 maj 2018, 21:26

Tomac skrev:Tack för svar:
1.Varför skulle du dra + direkt till batteriet? Enligt datablad skall huvudströmbrytaren klara 1500A under 10 sek.
2. Min tanke är att köra endast en bank och koppla bort startbatteriet under natten eller endast eller då jag inte har koll. Har en NASA övervakning som jag hoppas larmar vid lågspänning. En 50W solpanel är dessutom kopplad till banken.
3. Anledning till att köra endast en bank är att slippa skiljerelä som jag gissar har ett spännings fall som då kan medföra sämre laddning.
En huvudbrytare ger alltid ett visst spänningsfall.

Sedan finns alltid risken att man bryter strömmen av misstag när motorn går vilket ganska säkert förstör generatorn.

Seawolfs batterybrain är en billig försäkring mot totalt urladdat batteri. Vet dock inte hur mkt. ström den klarar?

Tomac
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 24 maj 2018, 19:50

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av Tomac » lör 26 maj 2018, 21:53

Ok, Vad tror du motståndet i följande huvudbrytare är?
https://www.seasea.se/huvudstr%C3%B6mbr ... -2-batteri

Windsurfer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 28 mar 2018, 17:49
Ort: Stockholm

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av Windsurfer » sön 27 maj 2018, 09:09

Tycker schemat ser ok ut
Nasa shunten siter på fel ställe
Skall sitta mellan plint och förbrukning, inte mellan plint och start som det är ritat
Ett 50-60 ah batteri räcker för start av din motor, ( cca på 400 och över räcker )
Börjar man koppla in underspännings skydd och annat kan systemet rätt fort bli rörigt för en "novis"
Känns som du vill hålla det så basic som möjligt. Bluesea har kanon 2+1 brytare som fungerar bra
Bra med huvudbrytare så man kan bryta all ström och eliminera krypströmmar mm, det är ju hela vitsen med dem!

Tomac
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 24 maj 2018, 19:50

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av Tomac » sön 27 maj 2018, 18:47

Ok, tack.

Tomac
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 24 maj 2018, 19:50

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av Tomac » mån 28 maj 2018, 09:08

Shunt flyttad.

Windsurfer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 28 mar 2018, 17:49
Ort: Stockholm

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av Windsurfer » tis 29 maj 2018, 06:21

Då kan du flytta även solpanelen, så plusen går direkt till förbrukn.banken via en säkring.
Sen är det bara att ut o segla :D

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av SYBY » tis 29 maj 2018, 08:39

Förbrukningsbankens säkring ska sitta närmare batteriet, så nära som möjligt.
Den bör vara dimensionerad efter startströmmen, så du kan starta från förbrukarbanken om startbatteriet är urladdat.
Jag skulle nog hellre ha dubbla plusledningar till förbrukarbanken, en dimensionerad för start och den andra för laddning/förbrukning, båda säkrade nära batteriet.

Tomac
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 24 maj 2018, 19:50

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av Tomac » tis 29 maj 2018, 21:35


SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av SYBY » tis 29 maj 2018, 22:09

Njae, inte riktigt...
Noterade inte att det är så långt som 7 meter mellan förbrukarbanken och "resten" av systemet. 50mm-kabel är inte billig.
Jag föreslår: Parallellkoppla de båda förbrukarbatterierna, sätt EN stor säkring (förslagvis 250A) nära pluspolen, gå med denna grova ledning kortaste vägen till huvudbrytaren. Från samma terminal på brytaren, dra en tunnare ledning (kanske 10 eller 16mm) till förbrukningsplinten. Säkra denna ledning nära huvudbrytaren med säkring som täcker in maximal förbrukning (kanske 40A eller så, beroende på vilka laster som finns).

Tomac
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 24 maj 2018, 19:50

Re: ELSYSTEM BATTERI

Inlägg av Tomac » tor 31 maj 2018, 18:20

Hej, Tack för svar. Kruxet är att jag tänkt ha batteribanken för förbrukning under respektive höger och vänster toft i stort sett mitt i båten/kölen. Finns tyvärr ingen tvärförbindelse mellan batterierna för kablar. Tänkte framöver införskaffa ytterligare 2 st 100AH AGM för förbrukning. I övrigt så finns ingen direkt bra plats för dessa skrymmande och tunga (30kg/st) batterier.

Skriv svar