Felsökning solcellsregulator

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » sön 20 maj 2018, 12:41

Har en regulator enligt bild.
20180520_132857.jpg
Får ingen laddning på batterierna längre. Båten står på land. Det fungerade för två veckor sedan. Inget har hänt under perioden (inget arbete på båten/elen eller liknande) men nu verkar den inte ladda.

Det sitter en hängsäkring vid abslutningen till batterierna. Den är hel.

Mäter jag spänning från solpanelen vid anslutning till regulatorn visar den ca 13 volt.

Mäter jag batteriernas spänning vid anslutningen till regulatorn visar den 12.55 volt. Det var fulladdat för två veckor sedan.

Jag tolkar det som att det är regulatorn som är problemet, men hur felsöker jag?

Oerhört tacksam för hjälp...

//Martin
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » sön 20 maj 2018, 13:08

Tilläggsinfo: det står alltså 0.0 A i displayen på regulatorn.
Batterierna är nya sedan i våras.
Senast redigerad av 1 marede, redigerad totalt 0 gånger.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av Seawolf » sön 20 maj 2018, 13:20

Koppla loss solpanelen från regulatorn och anslut solpanelen direkt mot batteriet. Får du då laddström så är det antingen glappkontakt nånstans, eller också är regulatorn trasig.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » sön 20 maj 2018, 13:46

Seawolf skrev:Koppla loss solpanelen från regulatorn och anslut solpanelen direkt mot batteriet. Får du då laddström så är det antingen glappkontakt nånstans, eller också är regulatorn trasig.
Ok. Testade detta. Mäter jag spänningen från solpanelen (direkt på kablarna, alltså ej anslutna till vare sig regulator eller batterier) får jag ca 20V. Ansluter jag kablarna till batterierna (direkt på) och mäter spänningen på batterierna är spänningen oförändrad, alltså samma som batterierna innan, ca 12.6V

(Angivna spänningar i första inlägget var med kablar anslutna i regulatorn. Jag mätte då direkt på skruvanslutningarna på regulatorn. Jag såg att det var lite otydligt skrivet av mig.)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » sön 20 maj 2018, 14:19

Alltså, det är nästan på så att jag gråter nu.

Hittade felet, löst problemet, kopplat ihop, och nu laddar regulatorn som den ska igen. :)

Orsak? Jag hade lyft av topplocket till nakterhuset för att ta hem och lacka. Tydligen hade jag då skadat kablarna till kompassbelysningen. Hittade det av en slump när jag började felsöka. Tack snälla för hjälpen!

Nu laddar den med 3.6A. :D
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Felsökning solpanel?

Inlägg av marede » sön 29 jul 2018, 18:16

Seawolf skrev:Koppla loss solpanelen från regulatorn och anslut solpanelen direkt mot batteriet. Får du då laddström så är det antingen glappkontakt nånstans, eller också är regulatorn trasig.
Samma fel igen. Denna gång uppstod det när båten låg i hamn en vecka för sig själv. Kylen drog ur batteribanken fullständigt (jag tycker att en 100w panel borde klara att driva kylen). Jag börjar undra vad felet kan tänkas vara och om det verkligen var kortslutningen sist eller något annat. Möjligen är solpanelen trasig?

Jag har precis samma fel nu; spänning men ingen ström eller laddning från solpanelen. Mäter jag direkt på solpanelen har jag ca 20V. Ansluter jag solpanelen direkt på batteribanken har jag bara bankens spänning. Ansluter jag solpanelen direkt till ett separat batteri utan annat inkopplat får jag bara batterispänningen.

Tips någon? :|
//Martin
Najad 34 HR -77

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av oceansailor » sön 29 jul 2018, 21:28

När Du kopplar upp panelen direkt mot så tar det ett tag innan spänningen stiger. Hur lång tid beror på storlek och laddningstillstånd. Du borde mäta strömmen med en tångampere meter. Är det fullt med sol och inga skuggor så skall Du få runt 5 A.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » sön 29 jul 2018, 22:37

oceansailor skrev:När Du kopplar upp panelen direkt mot så tar det ett tag innan spänningen stiger. Hur lång tid beror på storlek och laddningstillstånd. Du borde mäta strömmen med en tångampere meter. Är det fullt med sol och inga skuggor så skall Du få runt 5 A.
Ok, tack! Då ska jag testa imorgon att låta den stå inkopplad en stund och se om spänningen stiger något. Nu har jag ingen tångamperemeter (jag får mäta med multimeter) men borde jag få runt 5A direkt då eller tar även det ett tag?

Batterierna är nya och hade 12.7V när jag lämnade ikväll med kylen på så det blir nog lagom att testa imorgon förmiddag då spänningen bör ha gått ner en del.
//Martin
Najad 34 HR -77

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av oceansailor » mån 30 jul 2018, 08:05

12.7 V indikerar ju fullt batteri? Kanske funkar det perfekt. 12.2 V obelastat är ca. 50%.

Ovanstående utan laddningskällor eller belastning.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » mån 30 jul 2018, 08:24

oceansailor skrev:12.7 V indikerar ju fullt batteri? Kanske funkar det perfekt. 12.2 V obelastat är ca. 50%.
Batterierna är helt nya. De gamla (nya i våras) drogs i botten häromdagen efter att båten legat still en vecka med kylen igång. När jag kom till båten var spänningen gott och väl under 9V. Jag tycker att solpanelen på 100W borde ha klarat att underhålla kylen. Eftersom regulatororn visar 0.0A och jag inte verkar ha någon laddning från solpanelen (ingen indikation på laddspänning på batterierna) misstänkte jag antingen regulator eller solpanel. Jag ska strax in och testa solpanelen igen.
//Martin
Najad 34 HR -77

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av Gaidin » mån 30 jul 2018, 09:58

Du har inte bara någon skugga på panelen? Det räcker ju med att ett vant eller ett fall skuggar så tappas all ström.
Alternativt är panelen trasig. Testa att mäta strömmen mellan panelen och batteriet när du har regulatorn urkopplad. Ger det inte då heller någon ström skulle jag byta panelen.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » mån 30 jul 2018, 10:25

Gaidin skrev:Du har inte bara någon skugga på panelen? Det räcker ju med att ett vant eller ett fall skuggar så tappas all ström.
Alternativt är panelen trasig. Testa att mäta strömmen mellan panelen och batteriet när du har regulatorn urkopplad. Ger det inte då heller någon ström skulle jag byta panelen.
Nej, det är en panel som ska klara skuggning (Sunbeam) och har fungerat tidigare säsonger.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » mån 30 jul 2018, 10:29

Jag har nu kopplat in panelen direkt på batteribanken och får då ingen indikation på normal laddning (ingen höjning av spänning) utan har bara batteribankens spänning. Jag har en ström på 15-20mA mätt med multimeter. Det är molnigt men solen bryter igenom och ger tydliga skuggor, så pass att man inte kan se direkt mot den med ögonen, borde ge mer laddning.

[Edit]: Batteribankens spänning är ca 12.5V, ca 75% alltså.
//Martin
Najad 34 HR -77

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av Gaidin » mån 30 jul 2018, 14:34

marede skrev:
Gaidin skrev:Du har inte bara någon skugga på panelen? Det räcker ju med att ett vant eller ett fall skuggar så tappas all ström.
Alternativt är panelen trasig. Testa att mäta strömmen mellan panelen och batteriet när du har regulatorn urkopplad. Ger det inte då heller någon ström skulle jag byta panelen.
Nej, det är en panel som ska klara skuggning (Sunbeam) och har fungerat tidigare säsonger.
Klart den klarar att skuggas men den kommer inte att leverera någon ström i någon större utsträckning, eller har Sunbeam hittat någon revolutionerande ny teknik? I så fall kommer jag direkt att köpa ett gäng paneler, skuggning av solpaneler är nämligen mitt största problem med mast, bom, tampar och fall, vindgenerator o s v. Har nog aldrig lyckats få mer än hälften av mina paneler skuggfria och då ger de ju i praktiken ingen ström.

Testa att se till så panelen inte är skuggad över huvud taget och mät, det är ju knappast krångligare än att vrida båten lite eller flytta den.

Resonemanget om att det har fungerat tidigare är ju ganska meningslöst då det uppenbarligen inte fungerar nu och man då i en felsökning vill utesluta alla olika felkällor. Men gör som du vill, själv hade jag uteslutit de enkla sakerna först.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av Peter_K » mån 30 jul 2018, 14:51

Det är skillnad på skugga och skugga också.
Skugga från bommen en meter ovanför panelen är en sak, fälla fram sprayhooden så den lägger sig på panelen en annan.
Alla borde ha skägg

Skriv svar