Hur fast är gammal plast???
Hur fast är gammal plast???
Tjena! Existerar det något som heter materialtrötthet när det kommer till plast??? Jag syftar här på alla de båtar från 80 talet - och då främst orustbåtar där stort sätt samtliga ägare verkar försäkra om att det fortsatt är solida båtar. Men hur ligger det till med 30+ årig plast egentligen? Ja menar både över och under vattenlinjen utsätts ju för ganska hårda påfrestningar. Någon som vet mera om just plastens åldrande och hållfasthet efter 30 års seglande? Kan man på något sätt se att plasten börjar bli kass?
Re: Hur fast är gammal plast???
Visst åldras plast. Man brukar kunna mäta vattenupptagning och viktökning. Men det går betydligt fortare i varmvatten som tex Västindien.
Vanlig polyester (orto-typ) duger i kallvatten men iso-typ är bättre för varmvatten. Det handlar också om tjocklek på rätt ställe och om hur röstjärnen ser ut & sitter fast.
Vanlig polyester (orto-typ) duger i kallvatten men iso-typ är bättre för varmvatten. Det handlar också om tjocklek på rätt ställe och om hur röstjärnen ser ut & sitter fast.
Re: Hur fast är gammal plast???
Min fd båt flyter i prima skick, byggd 1955
http://lasselundell.se/batar.html
http://lasselundell.se/batar.html
Re: Hur fast är gammal plast???
En professor på KTH - minns inte vem - hävdade att en plastbåt som man sköter om håller i 10 000 år.
Sedan är det frågan om vi sköter om våra båtar...
Börjar saker och ting i skrovet röra sig i förhållande till varandra slits glasfibern ut ganska snabbt, men det är ju inte svårt att laga.
Fortfarande är det väl relativt ovanligt att båtar bara går sönder plötsligt.
Vegan har tillverkats sedan 66 och i mer än 3000 exemplar.
Maxi 77 kom väl - inte 77 - utan 72/73 och har tillverkats i nästan 4000 exemplar.
Det verkar ju som att 40 - 50 år inte är något problem i alla fall.
Mackey
Sedan är det frågan om vi sköter om våra båtar...
Börjar saker och ting i skrovet röra sig i förhållande till varandra slits glasfibern ut ganska snabbt, men det är ju inte svårt att laga.
Fortfarande är det väl relativt ovanligt att båtar bara går sönder plötsligt.
Vegan har tillverkats sedan 66 och i mer än 3000 exemplar.
Maxi 77 kom väl - inte 77 - utan 72/73 och har tillverkats i nästan 4000 exemplar.
Det verkar ju som att 40 - 50 år inte är något problem i alla fall.
Mackey
Re: Hur fast är gammal plast???
Professor på KTH-kanske Jan Fredrik Jansson?
Det handlar mycket om omvårdnad. Riktigt dåliga Maxi 77 och Vega brukar vara billiga på Blocket.
Så länge gelcoaten är tät ska det inte komma in vatten till glasfibern. Problem med osmos?
Ta upp båten, låta den torka på vintern & utföra epoxy-behandling borde förbättra läget.
Jag brukar ibland titta på Yachworld.com. Det är mycket att titta på ute i världen.
Hur ska man värdera tex en Swan från 1969 som ligger i Västindien?
Priserna brukar inte vara låga....
Det handlar mycket om omvårdnad. Riktigt dåliga Maxi 77 och Vega brukar vara billiga på Blocket.
Så länge gelcoaten är tät ska det inte komma in vatten till glasfibern. Problem med osmos?
Ta upp båten, låta den torka på vintern & utföra epoxy-behandling borde förbättra läget.
Jag brukar ibland titta på Yachworld.com. Det är mycket att titta på ute i världen.
Hur ska man värdera tex en Swan från 1969 som ligger i Västindien?
Priserna brukar inte vara låga....
Re: Hur fast är gammal plast???
Hej, går i samma tankar. En gammal högklassig båt från 70 talet exv swan. Hur säker kan man vara på den? Förutom osmotisk, åldras plasten (grp/gap) på annat sätt..
Tips på läsning?
Tips på läsning?
Re: Hur fast är gammal plast???
Båtar är system, tänk på det. De flesta saker ombord, som slits, är inte av plast, om man säger så.
Men glasfiberarmerad plast (polyester, glas och i de flesta fall distansmaterial på valda delar håller bra, så länge den inte överbelastas. Då blir plasten "mjuk", dvs matrisen (glas/polyester (eller motsvarande) är inte längre hållfast. Då går eländet fort därefter. Annars är vanliga fel frysning (frostsprängning), delaminering pga "dålig konstruktion" (ofta i kölen, men alla ställen där styva ramverk sitter i flexibla skalkonstruktioner kan ställa till det. Det är till exempel vanligt att tvärskeppsskott syns på utsidan, om man tittar efter lång tid, därför att skottet "håller emot" när skrovet fjädrar.
Tiden (som sådan) ställer inte till med så mycket med skrovet, utan det handlar om konstruktionsmissar, slitage, felanvändning, överbelastning (man seglar hårt och länge, eller så krockar man eller går på grund. Att vatten skulle ställa till med så mycket skall man inte tro. Slarvigt byggda båtar (snabbt, ej tillräckligt härdade, mycket damm och smuts i laminatet, hög luftfuktighet vid lamineringen etc) brukar få sk "böldpest, men det återstår fortfarande att se en sådan båt som är strukturellt så försvagad att den blivit farlig. (Värdelös, dvs "osäljbar" kan den vara, dock.)
När det gäller en Swan från 1974 (typ) får man ju titta på båten i sin helhet, innan man grottar ner sig i skrovets skick. Är segel, rigg, inredning och motor, vattenfabrik, tillbehör livflotten, elektroniken etc etc kass, hjälper det ju inte med ett skrov i gott skick. Skador, direkta, eller följdskador av dåligt underhåll eller dåliga installationer är väl det man skall fundera på i så fall, efter man gjort en mer övergripande bedömning.
Men glasfiberarmerad plast (polyester, glas och i de flesta fall distansmaterial på valda delar håller bra, så länge den inte överbelastas. Då blir plasten "mjuk", dvs matrisen (glas/polyester (eller motsvarande) är inte längre hållfast. Då går eländet fort därefter. Annars är vanliga fel frysning (frostsprängning), delaminering pga "dålig konstruktion" (ofta i kölen, men alla ställen där styva ramverk sitter i flexibla skalkonstruktioner kan ställa till det. Det är till exempel vanligt att tvärskeppsskott syns på utsidan, om man tittar efter lång tid, därför att skottet "håller emot" när skrovet fjädrar.
Tiden (som sådan) ställer inte till med så mycket med skrovet, utan det handlar om konstruktionsmissar, slitage, felanvändning, överbelastning (man seglar hårt och länge, eller så krockar man eller går på grund. Att vatten skulle ställa till med så mycket skall man inte tro. Slarvigt byggda båtar (snabbt, ej tillräckligt härdade, mycket damm och smuts i laminatet, hög luftfuktighet vid lamineringen etc) brukar få sk "böldpest, men det återstår fortfarande att se en sådan båt som är strukturellt så försvagad att den blivit farlig. (Värdelös, dvs "osäljbar" kan den vara, dock.)
När det gäller en Swan från 1974 (typ) får man ju titta på båten i sin helhet, innan man grottar ner sig i skrovets skick. Är segel, rigg, inredning och motor, vattenfabrik, tillbehör livflotten, elektroniken etc etc kass, hjälper det ju inte med ett skrov i gott skick. Skador, direkta, eller följdskador av dåligt underhåll eller dåliga installationer är väl det man skall fundera på i så fall, efter man gjort en mer övergripande bedömning.
Anders S