Försäkring

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Försäkring

Inlägg av jofred » ons 16 maj 2018, 21:20

Hej! Någon som vet om det finns bra försäkringar där man inte skrotar båten om skadan kostar mer än blocketpriset på en rutten skorv?

Jag har en mycket välvårdad RJ85 som jag lagt mycket möda och tid på. Vill försäkra mig om att den inte går till skroten om jag råkar ut för en riggskada eller liknande. Försäkringsbolagens värderingar är ju bara baserad på snittpriser och koppling till hur jag får en likadan båt i samma skick. Är alltså inte ute efter billigaste försäkringen.

Ska tillägga att jag kör några tävlingar varje år

/Johan

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Försäkring

Inlägg av Seawolf » tor 17 maj 2018, 04:12

jofred skrev:Hej! Någon som vet om det finns bra försäkringar där man inte skrotar båten om skadan kostar mer än blocketpriset på en rutten skorv?

Jag har en mycket välvårdad RJ85 som jag lagt mycket möda och tid på. Vill försäkra mig om att den inte går till skroten om jag råkar ut för en riggskada eller liknande. Försäkringsbolagens värderingar är ju bara baserad på snittpriser och koppling till hur jag får en likadan båt i samma skick. Är alltså inte ute efter billigaste försäkringen.

Ska tillägga att jag kör några tävlingar varje år

/Johan

Läs igenom Pantaenius försäkringsvillkor. Det värde på båten som anges vid försäkringens tecknande är vad som utgår vid totalförlust. Trasiga delar ersätts med nya.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Försäkring

Inlägg av jofred » tor 17 maj 2018, 10:37

Låter lovande!

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Försäkring

Inlägg av barry » fre 18 maj 2018, 09:27

Pantaenius är bra att ha att göra med och kan vara ett rimligt val i vissa lägen, framförallt blir de mycket konkurrenskraftiga om man seglar båten i utländska farvatten. Beroende på båttyp ligger premien annars på ca 2-3 ggr vad du får betala hos andra bolag.

Du har - även om den är i mint condition - en båt som har ett tämligen lågt värde och kommer gissningsvis inte ta den utanför normalförsäkrade vatten eller ha den i sjön under vintern. Om det är god strukturell kondition på skrov och rigg så kommer du att behöva en helsikes otur för att orsaka en totalskada på den. Jag kan inte tänka mig att det är rationellt att försäkra båten för detta.

Jag skulle säga att en bra ansvarsförsäkring är den stora och viktiga frågan för dig - speciellt eftersom du kappseglar, då är ansvarsförsäkring ett krav i seglingsföreskrifterna för alla seriösare tillställnngar. Givet båtens och utrustningen begränsade värde så kommer en sakförsäkringen aldrig att utbetala några högre belopp. Skörar du ett segel kommer du att få ersättning för det oavsett bolag. Får du ett totalt rigghaveri så kommer kostnaden för en ny mast och stående rigg vida att överstiga båtens värde oavsett hur fint ditt exemplar är.

Personligen hade jag vänt mig till Atlantica, Svenska Sjö eller liknande och tecknat försäkringen, primärt med avsikten att vara ansvarsförsäkrad. Hade vidare höjt självrisken till max för att få så låg premie som möjligt. Men det är ju jag det :-)

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Försäkring

Inlägg av Mackey » sön 20 maj 2018, 12:35

Pantaenius funkar bra och det blir inte så dyrt om man höjer självrisken.

Skörar man ett segel är det inte säkert man får ersättning från något bolag, beror på omständigheterna.

De flesta bolag har åldersavdrag så efter x antal år är ersättningen sådär 20 - 50 % av nypriset. Antal år varierar, men är ofta runt 10 år.
Pantaenius ersätter alltid med nypris eller maximalt båtens värde.
Vid rigghaveri - om riggen blir dyrare än en ny båt - betalar Pantaenius ut det värde ni är överens om att båten hade när den försäkrades.

Tillägg: Det finns möjlighet att komma överens med Pantaenius om ett högre värde än sunkiga RJ85:or för 5 000:- kr på blocket.

Tänk på att tala om att du kappseglar, annars är det inte säkert att försäkringen gäller.

Jag tycker det bästa är att konstruera några olika skadetyper och maila till några bolag och be att få svar på hur du kommer att ersättas. Tänk på att vara tydlig och ge alla detaljer och var tydlig med att du är på väg att byta försäkringsbolag. Glöm inte att samtidigt be om en offert.

Du kommer att märka att vissa tar väldigt lång tid på sig att svara och dessa vill man ju inte ha en försäkring hos.
Andra kommer att svara svävande, vilket de inte borde behöva göra om du angivit alla fakta tydligt.
Om man inte kan svara när någon vill teckna en försäkring så kan man ju tänka sig hur det kan bli när man ska anmäla en ev. skada.

Lycka till!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar