Mastkran Stockholm

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Mastkran Stockholm

Inlägg av tomeriksen » sön 13 maj 2018, 21:59

Kvaddade windexen i vår Mastkran nere i Svindersvik i Nacka. Min mast är 13 meter och mastkranens stege når bara upp till 12. Så man måste luta båten 20 grader för att nå windexen och påmastningsplatsen är för trång fält denna manöver.

Till min fråga: är det någon som vet en bra kran i Stockholmtrakten som medger masttoppspill på 13 m?

(sen fattar jag ju att det inte bara är att svänga förbi, men we’ll pass that bridge when we get there)

Tack!
Tom

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Mastkran Stockholm

Inlägg av HansH » mån 14 maj 2018, 08:47

Alternativ lösning - finns det någon båt på samma brygga/i samma hamn med högre mast än din?
Under en semester så hoppade wirefallet över topptrissans kant och fastnade mellan trissan och fallboxen.
Flera timmars motorgång till närmaste mastkran - som vi inte ens visste om den gick att klättra upp i.
Förtöjde båten (Omega 34) bredvid en 40-fotare med högre mast och hissade upp mig i båtmansstol i 40-ans storfall.
Sen krängde vi i 34ans mast mha ett spinnfall in till land så att jag kunde skruva isär fallboxen och fixa fallet.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Mastkran Stockholm

Inlägg av tomeriksen » mån 14 maj 2018, 21:24

HansH skrev:Alternativ lösning - finns det någon båt på samma brygga/i samma hamn med högre mast än din?
Under en semester så hoppade wirefallet över topptrissans kant och fastnade mellan trissan och fallboxen.
Flera timmars motorgång till närmaste mastkran - som vi inte ens visste om den gick att klättra upp i.
Förtöjde båten (Omega 34) bredvid en 40-fotare med högre mast och hissade upp mig i båtmansstol i 40-ans storfall.
Sen krängde vi i 34ans mast mha ett spinnfall in till land så att jag kunde skruva isär fallboxen och fixa fallet.
Klockrent! Om man är sugen på att dö…
Skämt åsido. Då låter det i att fall som en smula enklare att flytta på båten som ligger i Y-bommen närmast kranen, vilket skapar ett avstånd på 7 meter. Det skall, enligt lite gymnasiematte, vara tillräckligt. Se bifogad skiss och räkneövning ;-)
Bilagor
IMG_2113.jpg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Mastkran Stockholm

Inlägg av HansH » tis 15 maj 2018, 07:29

Krävs förvånansvärt mycket kraft att kränga båten (självklart beroende på båtstorlek, båtens bredd och hur djup/tung köl den har).
Så om du vill kränga tillräckligt mycket för att masttoppens höjd över vattnet skall bli lägre så kan det bli tufft.
I mitt exempel så var ju den andra båtens mast högre, det handlade alltså bara om att flytta masttoppen i sidled.
Men med en båtsmansstol i storfallet så borde du kunna hissas upp tillräckligt högt för att nå Windexen - även om det ev innebär arbete med händerna ovanför axelhöjd.
Har gjort det flera gånger trots att jag tycker det är rejält otrevligt från första spridaren och uppåt... :oops:

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Mastkran Stockholm

Inlägg av Moby Dick » tis 15 maj 2018, 08:13

Hej ! Vikingarnas Segelsällskap vid Hundudden Djurgården har ju mastkran. Kolla med dem. Det är ju bara rakt utanför din vik.
Det finns en bra mastkran med arbetsplattform längst upp hos Årstavikens Segelsällskap vid Eriksdalslunden Södermalm.
Den har en höjd som passar dig perfekt. Du behöver dock gå igenom Hammarbyleden och slussen.
Det blir fyra broöppningar och två slussningar. Kolla tiderna. Slussen kostar 200:- för ToR.
Lycka till
Moby Dick

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Mastkran Stockholm

Inlägg av barry » tis 15 maj 2018, 11:58

Men herregud. Skaffa en klättersele och wincha upp en person i storfallet.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Mastkran Stockholm

Inlägg av tomeriksen » mån 04 jun 2018, 15:40

Moby Dick skrev:Hej ! Vikingarnas Segelsällskap vid Hundudden Djurgården har ju mastkran. Kolla med dem. Det är ju bara rakt utanför din vik.
Det finns en bra mastkran med arbetsplattform längst upp hos Årstavikens Segelsällskap vid Eriksdalslunden Södermalm.
Den har en höjd som passar dig perfekt. Du behöver dock gå igenom Hammarbyleden och slussen.
Det blir fyra broöppningar och två slussningar. Kolla tiderna. Slussen kostar 200:- för ToR.
Lycka till
Moby Dick

Tack för tipset! Jag skall höra med Hundudden.

Skriv svar