Vilken gps skall jag välja?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Vilken gps skall jag välja?

Inlägg av tomeriksen » ons 09 maj 2018, 06:19

Går och funderar på att kasta lite pengar på en gps. Under 10 papp, gärna hälften, vad rekommenderar forumintelligensian?

Jag är inte intresserad av fisk men värdesätter att inte gå på grund. Tänker mig en manick med ljusstark skärm som bara funkar. Kanske en som pratar med mobilen så man kan lägga rutter i den och sedan pusha över till gps:en - om den finessen finns förstås.

Men låt inte mina imbecilla önskningar hålla er tillbaka. Läxa upp mig om vad en riktig gps skall ha!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Vilken gps skall jag välja?

Inlägg av HansH » ons 09 maj 2018, 07:11

Så enkel som möjligt!
OM den har touchskärm - se till att den även har knappar som den kan styras med. Touchskärm i regn eller med kalla fingrar funkar dåligt och jag antar att det är i Sverige den skall användas? Dvs regn och kyla är inte ovanligt väder...
En del GPSer "plockar bort" grundområden när man zoomar ut - ingen bra funktion!

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Vilken gps skall jag välja?

Inlägg av Nils_D » tor 10 maj 2018, 11:14

Om man seglar i skärgård tycker jag att det är mycket värdefullt, för att inte säga nödvändigt, att navigatorn har sjökort som inkluderar Hydrographicas detaljerade specialer om de finns för de områden man rör sig i. Tror mig veta att de flesta tillverkare, men möjligen inte alla, har detta. För egen del är detta mycket viktigare än att lägga rutter och få navigatorn att prata med mobilen. Har personligen aldrig känt något behov av att lägga in rutter. Tror det är mest användbart om man kör för motor. När man seglar i skärgård åker man ju ändå mest kors och tvärs för det är nästan alltid motvind och kryss :-)
För egen del har jag en enklare Garmin 520 med uppdaterade sjökort. Fungerar utmärkt, aldrig några problem med att inte se på grund av starkt solljus.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vilken gps skall jag välja?

Inlägg av Peter_K » tor 10 maj 2018, 12:48

Min erfarenhet...
Rutter (och waypoints) använder jag ofta, framför allt just på kryss när man skall hitta ett ”hål” man skall in genom är det mycket användbart; har en enkel plotter (Eagle 421 tror jag den hette) och den duger bra förutom det där med ljusstyrkan.

Har inte jobbat så mycket med att koppla samman instrument; har få sådana (plotter och logg bara), men det är något att fundera kring - kompabiliteten till eventuella vindinstrument och annat skoj om du är lagd åt det hållet.
Alla borde ha skägg

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken gps skall jag välja?

Inlägg av Anders » tor 10 maj 2018, 19:16

Instämmer med HansH, se till att den inte enbart har touchskärm! Jag har både touch och knappar, använder i princip aldrig touch av de anledningar HansH beskriver.

ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Re: Vilken gps skall jag välja?

Inlägg av ag4w » lör 12 maj 2018, 10:53

Lite ot möjligtvis, men kör själv på en såhär:
https://www.tindie.com/products/Quarkel ... receiver/#

Den kombinerar AIS/GPS/VHF och puttar ut allt över lokal wifi/usb.
Kombinerat med en billig androidpadda/laptop som kör openCDN så fungerar det ruskigt bra för en total kostnad på ~2k + antenner.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Vilken gps skall jag välja?

Inlägg av tomeriksen » mån 14 maj 2018, 14:17

ag4w skrev:Lite ot möjligtvis, men kör själv på en såhär:
https://www.tindie.com/products/Quarkel ... receiver/#

Den kombinerar AIS/GPS/VHF och puttar ut allt över lokal wifi/usb.
Kombinerat med en billig androidpadda/laptop som kör openCDN så fungerar det ruskigt bra för en total kostnad på ~2k + antenner.

Lockande!
Tyvärr är jag lite bränd av tidigare hembyggen inom elektroniksvängen. Byggde för några år sedan en egen digital-tv-lösning som när jag slutligen drog ur proppen möttes av glädjetårar från resten av familjen.

Så tillförlitlighet och noll krångel är a och o. Dessutom, den enda paddan med ljusstyrka över 1000 nits är DJI Skylight och den kostar 6000:-

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken gps skall jag välja?

Inlägg av Anders S » tis 15 maj 2018, 07:19

Jag har också testat litet varianter, i kombinerad uppfinnarglädje och snålhet (det senare gäller dessutom aldrig). Jag har sedan ett antal år haft Garmin, i två varianter, och har aldrig sett tillbaka. Garmin passade mig, därför att jag har Silva-instrument, och de hänger med fortfarande via en "black-box". Det argumentet gäller inte alla...

Men generellt, en dedikerad plotter av något vettigt fabrikat är vattentät, har garanti, har sjökort att köpa och brukar fungera över tid. Knappar är bra, men på min nuvarande (garmin 720) har jag inga, det går också bra (vår, sommar och höst - vinterbruk, brrrrr.)
Anders S

Skriv svar