Vax

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Vax

Inlägg av jofred » sön 11 feb 2018, 20:04

Har en helt nymålad båt och funderar på att lägga på lite vax för skyddets skull. Vill absolut inte ha något polermedel i. Hittar inga långtidstester hur vaxet står sig under säsongen. Någon som har tips?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vax

Inlägg av Anders S » sön 11 feb 2018, 22:23

jofred skrev:Har en helt nymålad båt och funderar på att lägga på lite vax för skyddets skull. Vill absolut inte ha något polermedel i. Hittar inga långtidstester hur vaxet står sig under säsongen. Någon som har tips?
Ja, ungefär samma tips som bilputnissarna brukar ge: "Undvik att vaxa innan den nya lacken har torkat/härdat/oxiderat klart". Det här beror en smula på vilken färgsort det är, men att lämna "öppet" en sommar KAN vara en bra ide.

Men om färgleverantören inte har några som helst reservationer, så hade jag vaxat med ett lackkonserveringsmedel eller ett vanligt, gammaldags traditionellt vax. Problemet för båtar är att de blir våta och att salt och slikt torkar på skrovet. Därför kanske vaxning bara ser ut att göra nytta halva sommaren, men det kan ju vara bra så.

Själv vaxar jag min gamla båt genom att polera den lätt med Internationals Polish, med ett Internationals Wax-lager ovanpå. Efter 35+ år ser man att gelcoaten är litet tunn på enstaka ställen. Men det är lugnt efter denna tid, tycker jag... MEN, när vi målade tidigare båtar med tvåkomponent väntade vi ett par säsonger (typ, två) innan vi ansåg att vaxning behövdes. Däremot krävs ju vanligen en redig säsongstvätt, där man kanske måste gnugga på märken och färgrester (fendrar, stolpskav etc) och då kan inte vax skada där man fått gnugga.
Anders S

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Vax

Inlägg av jofred » sön 11 feb 2018, 23:07

Låter klokt. Målade om båten förra sommaren så den borde vara stabil nog i april. Polish kommer ju inte på fråga då ytan är så gott som perfekt och glänser så det går att spegla sig i den. Ville ha vax för att få på uv skydd och smutsavvisande (lättare att tvätta i alla fall). Det är De IJssel double coat polyretanfärg.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vax

Inlägg av Anders S » sön 11 feb 2018, 23:17

jofred skrev:Låter klokt. Målade om båten förra sommaren så den borde vara stabil nog i april. Polish kommer ju inte på fråga då ytan är så gott som perfekt och glänser så det går att spegla sig i den. Ville ha vax för att få på uv skydd och smutsavvisande (lättare att tvätta i alla fall). Det är De IJssel double coat polyretanfärg.
Då har vi, ur hästens egen mun: "En yta som är lackad med Double Coat ska helst vaxas och tvättas för att skydda och bevara, precis på samma sätt som du tar hand om din nya bil." ( http://de-ijssel-coatings.se/ytbehandli ... ttenlinjen )

Ett standardvax blir nog bra!
Anders S

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Vax

Inlägg av jofred » sön 11 feb 2018, 23:32

Ja bara vax tänkte jag men frågan var om det finns något som är bättre än andra...

Vet att sådana här trådar brukar spåra och alla tycker ”sin” produkt är bra. Tänkte om någon sett säsongstest av vax

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Vax

Inlägg av tomeriksen » tis 08 maj 2018, 20:40

Låt oss börja med att utesluta allt som du INTE ska vaxa med. Innehåller vaxet silikon skall det tvärbort! Speciellt på en målad båt. Eller är det någon som säger emot? Silikonen lägger som en hinna över allt och behöver du ngn gång bättringsmåla kan du få svårt med fästet.

Nu innehåller ju inte gammalt hederligt wax silikon men håll dig borta från alla "magiska easy-shine"-produkter. Jag kör International Marine Wax, men saknar djupare erfarenheter så andra får gärna komma med vettiga tips.

Skriv svar