Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
segelbagaren
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 19:15

Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av segelbagaren » sön 22 apr 2018, 22:44

Några glada ungdomar i min hamn tyckte att torrslipning av sin segelbåt var en bra idé. Följden blev den att jag och säkert 40-50 andra båtägare fått sina däck nedsmutsade av röd bottenfärg och annat jox. Har försökt med allt möjligt men jag får inte bort det. Någon som har en idé?

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av Göran A » mån 23 apr 2018, 06:37

Har hänt för flera år sedan i marinan där min båt ligger. Blev en försäkringsfråga med höga kostnader för försäkringsbolaget.
Föreslår att du kontaktar ditt försäkringsbolag och hör hur ni skall gå vidare.

/Göran A

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av Nils_D » mån 23 apr 2018, 08:47

Råkade ut för något liknande för några år sedan. Min och andra båtar hade en tunn hinna av röd bottenfärg, som inte kunde tas bort med trasor eller dammsugning eller annat jag kunde göra själv. Dessutom ville den ansvarige båtägaren inte ta på sig något ansvar eller någon kostnad.

För min del löste det sig genom att marinan där jag ligger på vintern fixade detta utan kostnad. Men hann börja sätta mig in i juridiska aspekter på ansvarsfrågan, bland annat med hjälp av SXK:s jurist Hugo Tiberg.

En viktig fråga är om båten ligger på en kommersiell marina eller på en båtklubb, eftersom olika regelverk gäller för detta. Dessutom gäller det förstås att noga läsa vad som står i avtalet om det gäller ett kommersiellt företag, eller i båtklubbens regler om det gäller en sådan.

När det gäller försäkringsbolagens stöd svarade Svenska Sjö mig så här
Endast ”nedsmutsning” är inte en ersättningsbar skada men om det är något (som i det här fallet färg) som inte går bort med vanlig tvätt så kan det räknas som ersättningsbart.
I så fall får du göra en skadeanmälan till oss och anlita något företag som får göra en bedömning och återkomma till oss med ett kostnadsförslag.
[/i]
De kunde inte bistå med juridisk rådgivning utan hänvisade till kommunens konsumentrådgivare.

Mitt förslag är att du kollar upp vilket regelverk som gäller, och inte försöker göra något själv åt detta innan skadan är väl dokumenterad. Annars finns en risk att de som orsakat detta hävdar att din rengöring förvärrat problemet och de därmed avsvär sig ansvaret. Om ni är många drabbade är det väl också en poäng att göra en gemensam fråga av detta.

Det positiva i eländet är att det går att lösa. När min marina var klar med saneringen var båten renare än den någonsin varit i alla fall under åren i min ägo.

segelbagaren
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 19:15

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av segelbagaren » mån 23 apr 2018, 09:27

Du vet inte hur de bar sig åt? Uppenbarligen går det ju på något sätt att få bort det.
Gör man det till en försäkringsfråga så tillkommer ju självrisk. Det råder inga rimliga tvivel om vilken båt i hamnen som det rör sig om. Det syns ju rätt tydligt kring just en mindre segelbåt som några ungdomar håller på att spackla fram tävlingsfinish på, men hur bevisar men att det är just den färgen. Det rör sig om en grefab-hamn så det är ju ingen klubb och egentligen inte en kommersiell hamn heller utan kommunal.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av Nils_D » ons 25 apr 2018, 18:56

segelbagaren skrev:Du vet inte hur de bar sig åt? Uppenbarligen går det ju på något sätt att få bort det.
Gör man det till en försäkringsfråga så tillkommer ju självrisk. Det råder inga rimliga tvivel om vilken båt i hamnen som det rör sig om. Det syns ju rätt tydligt kring just en mindre segelbåt som några ungdomar håller på att spackla fram tävlingsfinish på, men hur bevisar men att det är just den färgen. Det rör sig om en grefab-hamn så det är ju ingen klubb och egentligen inte en kommersiell hamn heller utan kommunal.
Jag vet att de använde sig av varmvatten och högtryck, men rimligen också något slags rengöringsmedel även om jag inte vet vilket. Jag skall försöka komma ihåg att fråga dem nästa gång jag är där, men det lär tyvärr dröja en vecka eller så. Däremot vet jag att jag fick ett kostnadsförslag på 3-5 000 kr, så det här kan bli dyrt för de som åsamkat skadan om de inte själva är försäkrade.

En kommunal hamn antar jag lyder under samma regelverk som kommersiella marinor. De brukar ha ganska strikta riktlinjer för vad man får och inte får göra, och minns jag rätt så finns det flera gamla trådar här på Sailguide som handlar om just Grefab och de regler som gäller där.

Så här skrev Hugo Tiberg till mig när jag var i samma situation
Till en början undrar jag över att företaget över huvud taget tillåter sådant arbete på inneliggande båtar i en kommersiell hall. Hade de själva gjort detta arbete hade an¬svaret fallit på dem för att det utförts oprofessionellt. Jag anser nog att det ingår i förvaringsansvaret i en sådan relation att andra båtar inte ska skadas, och sen blir det företagets sak att i sin tur vända sig till den utförande båtägaren för att täckning. Det bör gälla även om avtalen tillåter mindre arbete på egna båtar i sådan mån att de inneliggande inte har anledning räkna med den här typen av nedsmutsning.

Min rekommendation blir, utifrån ovanstående, att du kontaktar Grefab snarast och beskiver situationen. Sedan vet du vad som gäller; både om det är tillåtet att utföra arbeten som innebär risk för att andra båtar skadas, och om det inte är tillåtet, om det är du eller Grefab som skall ta den första kontakten med de ungdomar som orsakat skadan.

Det kan ju knappast vara något problem att visa att det är de som har orsakat skadorna om det är som du skriver, att flera båtar runt omkring dem är drabbade. Se till att snabbt fotografera detta så att du har dokumentation. Själv skulle jag också så snabbt som möjligt kontakta andra drabbade båtägare. Dels för att höra om de redan har agerat och vad det lett till, dels för att i ett värsta tänkbara-scenario kunna agera gemensamt för att hålla nere advokatkostnaderna.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av Seawolf » tor 26 apr 2018, 06:59

Hjälper inget annat kan denna produkt göra susen. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... L?id=22572

Med denna fick jag bort 40 år gammal 2-komponents fenolhartslim från halkskyddets knottermönster där en konsol hade limmats och bultats..
Jag lade på detta medel med pensel och täckte det med plastfolie och väntade ett dygn, sen skrubbade jag med rotborste, följt av högtrycksspruta. Det blev kliniskt rent även nere i halkskyddets dalar....
På bilden kan man ana var skrubbningen har gjort limområdet renare än omgivande område. Vagnsbultarna räcker hålen där konsolen var fastbultad.
Bilagor
Image1.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av Lasse L » tor 26 apr 2018, 07:26

Saxat från GREFAB http://www.grefab.se/files/Om%20oss/170 ... 8_WEBB.pdf

"– Vid skrapning, slipning och målning av båtar ska marken täckas så att färgflagor, slipdamm och färgspill kan samlas upp (slipmaskin med filter/behållare kan underlätta uppsamling) samt nämnda material omhändertas (för undvikande nedträngning i marken) och lämnas på miljöstation."

segelbagaren
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 19:15

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av segelbagaren » tor 26 apr 2018, 09:34

Tack för allt engagemang! Grefab är väl närmast svenska mästare i friskrivning. De anser sig inte ens ha ansvar för upp-pallningen som de själva utför. Det ligger på båtägaren. Känns som en mycket svårframkomlig väg. De lämnar inte heller ut namnen på andra kunder med hänvisning till PUL så det skulle väl närmast till en polisutredning för att ens få namnet på förövarna. Skulle tro att det i realiteten är två vägar att välja på. Via försäkring eller ta bort själv. Alltså är jag väldigt tacksam för alla tips om hur man kan få bort det. T ex om Nils_D kommer på vad det var för medel.
Angående färgborttagning så tänkte jag på det med. Tänkte pröva det sist när allt annat är testat.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av Nils_D » fre 27 apr 2018, 08:56

Det rengöringsmedel som man använde för att få bort färgen från min båt var LeFants Boat Cleaner och högtryck. Verkar lite snällare och enklare att arbeta med än det som Seawolf skriver om, så kanske bra att börja där och sedan gå vidare om det inte hjälper.

När det sedan gäller ansvarsfrågan och i vilken utsträckning man kan utkräva ansvar så hade jag i ett fall som detta resonerat så här:
Skadan på din båt har uppenbarligen uppstått av vårdslöshet. Båtägarna har ju dessutom brutit mot Grefabs villkor som Lasse L visade i sitt inlägg.
Då gäller vanligt skadeståndsansvar. Eftersom ditt avtal är med Grefab är det till dem jag skulle vända mig med mitt krav på att de antingen sanerar båten eller ersätter dig för dina kostnader för att få den sanerad. (Sedan är det upp till Grefab att i sin tur om de så önskar kräva de båtägare som orsakat skadan på ersättning, eftersom de brutit mot Grefabs villkor.) Eftersom tydligen flera båtägare blivit drabbade hade jag kontaktat dem och föreslagit att ni skulle gå in med en gemensam skrivelse till Grefab.

Nekar Grefab så lär det finnas en enklare väg via reklamationsrätten för att lösa tvisten mellan kund och företag, än att gå till vanlig domstol.
(Det spelar ingen roll att Grefab är kommunalt. Det är ett aktiebolag, och vem som äger aktierna har ingen betydelse i fall som detta,)

Tack och lov slapp jag vandra den vägen, så jag vet inte detaljer, men det borde kommunens konsumentvägledare känna till.

segelbagaren
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 19:15

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av segelbagaren » fre 27 apr 2018, 11:02

Tack för infon. Jag börjar nog med att försöka ta bort med högtryck och tvättmedel. Bäst vore nog med varm högtryckstvätt men jag har inte kommit på hur man skall värma vattnet. Ha vattnet i en tunna med nån sorts doppvärmare i kanske?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av Jaramaz » sön 29 apr 2018, 10:41

Hej hopp,

får du ens använda en högtrycksspruta på hamnplan? Det brukar man inte få .... och, som sagt, GREFAB. Avråder från sådant, det kan bli du som åker dit.
Färgbortagningsmedel är utmärkt, Seawolfs metod funkar (utan högtryck då). Jag har rensat ett helt däck från Sikaliknande lim på det sättet. Finns flera olika färgborttagningsmedel, med lite varierande kemi, skulle rekommendera att börja med Biltemas som är lättarbetat och billigt. Rotborste och vatten som efterbearbetning, ev köra behandlingen en gång till. Öht är borstar väldigt bra på däcksytor.

//J

segelbagaren
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 19:15

Re: Rengöra däck... från bottenfärg :-(

Inlägg av segelbagaren » tis 29 maj 2018, 10:17

Lyfter tråden då kanske fler kan ha nytta av att veta slutresultatet. LeFants Boat Cleaner var nog det bästa marina rengöringsmedel jag använt. Tycker annars att de brukar vara rätt verkningslösa. Ett västsvenskt störtregn gjorde resten av jobbet så någon ny högtryckstvätt behövdes inte. Störtregn kan nog inte ens GREFAB förbjuda. Är väl 90% OK nu. Tidens tand eller rubbing får göra det sista.

Skriv svar