Läckage

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Anton86
Rookie

Läckage

Inlägg av Anton86 » tor 26 apr 2018, 09:58

Hej! Har vatten under golvlucka, har torkat av, men efter tvätt kom vatten igen... har ni några Idé på vad kan det berör? Min första båt, står på landet. Det handlar om Maxi 68. Tack!

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Re: Läckage

Inlägg av marede » tor 26 apr 2018, 10:53

Jag kan inte Maxi 68, men det underlättar om du kan ange mer information. Tvättade du skrovet eller däcket, hela eller delar och i så fall vilka? Relinglist? Fönster?

Generellt läckage.... Kan vara lite lurigt att hitta ibland då det kan läcka in på ett ställe i däck, rinna längs med inredningen/undertak, och sedan rinna ner någon helt annanstans i båten.

Prova att torka ur och tvätta samma ställe igen, men i mindre områden tills du lokaliserat var det läcker ifrån.
//Martin
Najad 34 HR -77

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tor 26 apr 2018, 19:19

Lägg toalettpapper här och där och se var det blir blött. Kolla eventuella bottengenomföringar.

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » fre 27 apr 2018, 09:10

Anton86 skrev:Hej! Har vatten under golvlucka, har torkat av, men efter tvätt kom vatten igen... har ni några Idé på vad kan det berör? Min första båt, står på landet. Det handlar om Maxi 68. Tack!
Om vatten kommer in i båten efter tvätt är det enligt min erfarenhet ofta ett mindre läckage någonstans på däck eller överbyggnad. (Under förutsättningen att alla luckor och ventiler är stängda förstås.) Att det sedan hamnat längst ner ("under golvlucka") säger lite om var det kommit in. Allt vatten hamnar längst ner i kölsvinet förr eller senare.

Maxi 68 har ju stora utanpåliggande fönster och där blir det lätt med tiden små sprickor i tätningen. Så jag hade börjat felsökningen där. Enklast om man är två personer så att en spolar vatten på avgränsade delar av rutinfästningen i taget, medan den andre sitter i ruffen och observerar var vattnet kommer in. Visar det sig att det är en läcka i fönstertätningen och den inte är för stor, så är den lätt fixad med lite Sikaflex eller annat tätningsmedel. Jag hade en sådan läcka på en tidigare båt som jag fixade på det viset, och den var sedan tät i flera säsonger därefter.

Om det inte är där läckan är kan du fortsätta med samma metod på andra delar av däck och överbyggnad.

Anton86
Rookie

Inlägg av Anton86 » fre 27 apr 2018, 09:51

Tack!

Skriv svar